Deel erfenis weigeren

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: Deel erfenis weigeren

#16 , 19 sep 2021 12:33

Lijkt me tegenstrijdig dat er een gemeenschap kan bestaan zonder huwelijk.
De ex is toch (de facto) een derde?
Anders begint het sterk op polygamie/polyandrie te lijken!!!!! :shock:
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jolientje2006
Topic Starter
Berichten: 17

#17 , 19 sep 2021 13:19

De ex is inderdaad een derde. Maar kennelijk is er geen verdeling gebeurd na de echtscheiding.

De grote discussie met de weduwe van mijn vader zit zich in het afkopen van het vruchtgebruik. Ze had gedacht veel meer te hebben maar er is geen huwelijkscontract en haast alle gelden en goederen behoorden reeds voor het huwelijk aan mijn vader toe.
Tot nu toe ben ik eigenlijk veel te afwachtend geweest. Ook Covid en haar nationaliteit hebben me parten gespeeld.

Maar nu komt dus deze rekening er ook nog bij. Dit bedrag zal vermoedelijk in twee gedeeld worden? Waarvan de weduwe ook weer het vruchtgebruik zal krijgen.

Daarnaast zie ik de bui al hangen want wat de wet ook zegt, ook de ex zal meer willen. Oorspronkelijk waren ze met huwelijkscontract gehuwd maar dat is volgens mij omgezet geweest

jolientje2006
Topic Starter
Berichten: 17

#18 , 19 sep 2021 15:39

Tot mijn grote verbazing blijk ik een copy van de echtscheidingsakte te hebben. De gemeenschappelijke rekening is aan mijn vader toegewezen. Met toestemming van de ex om die rekening op zijn naam te zetten. Dat heeft hij echter nagelaten. Zou dat de zaak ook maar iets eenvoudiger kunnen maken?

Reclame

iota
Berichten: 830

#19 , 19 sep 2021 15:51

Ik denk het wel. Zij kan daar nu alleszins geen aanspraak meer op maken, ook al staat het in de praktijk nog mee op haar naam.

Sirkii
Berichten: 5395

#20 , 19 sep 2021 22:23

Als ik TS correct begrijp was vader hertrouwd met de overleden tweede vrouw. Alles wat bewijsbaar van uw vader is erf jij in blote eigendom. Voorts blote eigendom van de helft van wat gemeenschappelijk is De weduwe erft het vruchtgebruik.

Je kan het geld op een “nalatenschapsrekening” blokkeren. Dan krijgt de weduwe de op rengsten (vruchtgebruik)

Je kan ook beslissen om de waarde van het vruchtgebruik uit te betalen zodat de waarde van de blote eigendom onmiddelijk bruikbaar is voor u. Het percentage “vruchtgebruik” is vastgelegd in tabellen en is functie van haar leeftijd. Er zijn beperkingen als zij veel jonger is dan uw overleden vader.

Ik begrijp van TS dat die opgedoken rekening bewijsbaar van uw vader is: jij dus de blote eigendom en zij het vruchtgebruik.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”