geantidateerde slotfactuur bij niet uitvoering werken

fremar
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

geantidateerde slotfactuur bij niet uitvoering werken

#1 , 14 sep 2021 10:11

Graag advies over het volgende:
Wij hebben in de maand mei een plaatselijke firma gecontacteerd voor de plaatsing van een nieuwe achterdeur en 2 badkamerramen.
Tijdens dezelfde maand hebben wij een offerte getekend voor uitvoering van de werken, voorziene termijn van plaatsing 6 weken, dus ongeveer tegen 12/07/2021.
Er werden ons, zoals overeengekomen, 2 tussentijdse facturen opgestuurd (totaal 2.500 €). De eerste tussentijdse factuur om de bestelling bij de leverancier te plaatsen, de tweede tussentijdse factuur na levering materialen. Beide facturen werden onmiddellijk betaald, de slotfactuur zou volgen na voltooiing van de werken in de maand juli.
Tot onze verbazing ontvingen wij op 13/07/2021 de slotfactuur terwijl er niemand is langs geweest. We hebben vervolgens gevraagd deze factuur te annuleren en een nieuwe slotfactuur op te maken NA voltooiing van de werken en ons een nieuwe datum te geven waarop de installatie zou plaatsvinden. De firma ging hier niet op in en hulde zich verder in stilzwijgen.
Later in augustus ontvingen we een sms met de mededeling dat de materialen toegekomen waren (ondanks betaling voorschot voor toekomen materialen in juni) en ze 's anderendaags zouden langskomen, ergens in de maand augustus, uiteraard gebeurde dit niet en werd alle contact terug verbroken.
Waarschijnlijk werd de foutieve slotfactuur opgemaakt om zich in te dekken en te laten zien dat de leveringstermijn werd gerespecteerd, wat dus niet klopt.
Ondertussen zijn we 4 maanden verder en de firma laat niets meer van zich horen, de geantidateerde slotfactuur blijft ondertussen openstaan (werd wel via e-mail geprotesteerd door ons).
Wat is de beste manier om hiermee om te gaan, een aangetekend schrijven sturen en ze nog eens extra termijn toekennen of ze onmiddellijk aanklagen bij de bevoegde rechtbank (vredegerecht?) wegens ongeoorloofde praktijken met facturen die kunstmatig gecreëerd worden voor diensten die niet geleverd worden en voor voorschotten die spoorloos verdwijnen? Wij hebben een rechtsbijstand verzekering bij DAS maar weten niet of we deze nu al moeten contacteren (geen verzoening meer mogelijk later bij vredegerecht?).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 sep 2021 11:35

Begin met hen aangetekend aan te schrijven, en geef hen nog een allerlaatste termijn voor levering en plaatsing, waarna je naar de vrederechter stapt. Meer dan waarschijnlijk een aannemer die in geldnood zit . Volgende fase zal waarschijnlijk de faling van die firma zijn. Geen goede vooruitzichten.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2021 12:02

Wat opvalt is dat u 2 tussentijdse facturen ontvangt : één voor bestelling materialen = normaal,
maar de tweede voor levering bij hun van de materialen volgens mij niet normaal. U had slechts 1 factuur moeten betalen.
Dat van de eindfactuur is helemaal uit den boze, zeker niet betalen.
€ 2500.00 is dit de prijs van de materialen ( deur en ramen ) ? Dan zou u de werken door andere respectabeler firma kunnen laten uitvoeren.
U kunt ook een op NBB de laatste balans van deze firma nakijken, en een oordeel vellen omtrent hun situatie.

En ook zoals Mava zegt : aangetekend schrijven en bovendien zou ik al een dossier doorgeven aan uw verzekering DAS. Beter te vroeg starten dan te laat.

Reclame

fremar
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2021 12:22

@Mava105
Ga morgen een aangetekend schrijven versturen, welke termijn dien best ik nog te geven?

@ Lynx xx
Ik zal DAS contacteren, de twee voorschotfacturen bedragen inderdaad 2.500 Euro met de eindfactuur bij komt het op ongeveer 4.000 euro voor 1 achterdeur en 2 kleine raampjes van de badkamer, materialen zijn van Winsol, weet niet of dit echt een goede kwaliteit is. Heb aannemer genomen omdat hij in de buurt woont.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 sep 2021 12:36

@Mava105
Ga morgen een aangetekend schrijven versturen, welke termijn dien best ik nog te geven?

@ Lynx xx
Ik zal DAS contacteren, de twee voorschotfacturen bedragen inderdaad 2.500 Euro met de eindfactuur bij komt het op ongeveer 4.000 euro voor 1 achterdeur en 2 kleine raampjes van de badkamer, materialen zijn van Winsol, weet niet of dit echt een goede kwaliteit is. Heb aannemer genomen omdat hij in de buurt woont.
De termijn niet te lang nemen ( liefst zo kort mogelijk ).

Uw verzekering dat is oké.

Winsol : wat deze firma betreft : persoonlijk ben ik hierover tevreden : service - kwaliteit

Ik zou met Winsol ook contact nemen : WINSOL ANTWERPEN BOOMSESTWG. 70 2630 AARTSELAAR TEL 03/8808565
antwerpen@winsol.eu
Winsol Nijverheidsln. 3 9880 Aalter t. 051/332930

Winsol Roeselaarsestr. 542 8870 Izegem tel. 051/331811

Indien klachten over een plaatser van een bepaald merk : kan die firma besluiten om hem geen materialen meer te leveren. Reclame en goede naam telt immers voor merken.

fremar
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 sep 2021 12:48

Bedankt voor jullie adviezen, ik zal zo snel mogelijk actie ondernemen. Ik zal een aangetekend schrijven versturen met een termijn van 14 dagen en ondertussen ook al DAS informeren en vragen om tussen te komen.
Goed om horen dat Winsol een goede keuze is, ik ga eerst de reactie (als die er komt) afwachten van de aannemer vooraleer Winsol zelf te contacteren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 14 sep 2021 20:05

Heb ooit meegemaakt in een gebouw waar ik een gelijkvloers en de eerste verdieping moest inrichten voor een horecazaak. Het gebouw was nog in ruwbouw. De bouwpromotor slaagde erin om, eens hij de 4 de verdieping had in ruwbouw had gebouwd, als voorschotten voor de 5de en zelfs delen van de 6de verdieping van de toekomstige eigenaars te innen. Natuurlijk liep dit uit in een faillissement. Een paar eigenaars hadden reeds 90 % van het totale aankoopbedrag betaald, (binnen afwerking en nutsvoorzieningen inbegrepen) terwijl er nog geen steen van hun mede-eigendom gelegd was. Voor die mensen was dat een drama. Een paar hebben hun appartement dus 2 x betaald. Gebeurde begin jaren 80.
Mijn werkgever (een grote brouwerij) had enkel de 2 onderste bouwlagen en de kelders had aangekocht in ruwbouw, zodat ik dus eigenlijk onmiddellijk met de afwerking en binneninrichting, kon beginnen, maar dat liep ook af op een sisser. Doordat de werken bijna 18 maanden stillagen en en nog geen dakbedekking op lag, lekte het uiteindelijk tot in de onderste bouwlagen. De werken werden dus ook daar noodgedwongen stilgelegd.

Terug naar “Aanneming”