opzegperiode = werkloos of in dienst?

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

opzegperiode = werkloos of in dienst?

#1 , 14 sep 2021 10:43

Beste allen,

Vanaf wanneer is iemand echt "werkloos" en welke datum zet je op je CV?

Iemand die ontslagen wordt; is deze persoon werkloos
1) vanaf het moment dat hij/zij niet meer aanwezig dient te zijn bij de werkgever -zelfs al de opzegvergoeding en periode bijvoorbeeld 8 maanden bedekt
2) of pas vanaf de maand dat hij/zij recht heeft op een werkloosheidsuitkering (dus na die 8 maanden).

En voor de HR-people onder ons die tips kunnen geven: welke datum kan (mag) je best op je CV zetten?
> als men gaat voor punt 1), dan is het alsof dat je reeds langer dan een jaar als werkloze sukkelt, hetgeen potentiële werkgevers misschien niet happig zal maken (terwijl je misschien de opzegperiode hebt gebruikt voor persoonlijke redenen en bewust niet gesolliciteerd hebt).

> als je pas de datum vanaf wanneer je effectief een werkloosheidsuitkering krijgt zet, gaan ze misschien erachter komen dat je reeds een half jaar daarvoor al gestopt bent en dat je dat probeerde te verbergen.

Zijn hierover (wettelijke) regels of best-practices?

Alvast bedankt!

Vg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2021 11:08

Bedankt voor deze tip, maar is niet echt mijn vraag / antwoord op mijn vraag denk ik.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2021 11:46

TS de link is wel degelijk een antwoord op punten 1 en 2 van uw topic.

De vraag over de CV : Indien u een verbrekingsvergoeding heeft ontvangen en geen prestaties moet leveren of aanwezig moet zijn : kunt u op de CV de datum van vrijheid zetten :
datum beschikbaarheid.
Maar als u enkele maanden vrij wilt zijn en niet solliciteert, heeft u op dat moment geen CV nodig. En wanneer u terug goesting heeft om te gaan werken of solliciteren dan zet u de datum op de CV vanaf wanneer u beschikbaar bent.

Dus als u naar werk zoekt : vermeldt u beschikbaar vanaf ...

Nieuwe mogelijk werkgever komt toch te weten wanneer u ontslagen bent en geen opzegtermijn heeft moet doen. Zal zich altijd afvragen wat u intussen gedaan heeft.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 sep 2021 15:13

Iemand die ontslagen wordt; is deze persoon werkloos
Niet uitkeringsgerechtigd ...

Als je je zou inschrijven bij de VDAB, wat je kan, of mogelijk zelfs verwacht wordt (moet je naar outplacement ?) is dat een optie: niet-uitkeringsgerechtigd werkzoekend
En voor de HR-people onder ons die tips kunnen geven: welke datum kan (mag) je best op je CV zetten?
Tot heden ...
en
Onmiddellijk beschikbaar

Je kan daar mee spelen hé ...


Je kan gaan werken in je opzeg
(denk er aan dubbel loon = meer belastingen, en geen vd 2 werkgevers gaat genoeg inhouden)

Je kan ook vakantie nemen
(als je niet naar outplacement moet)

sochsur
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2021 11:06

Tijdens je opzegtermijn heb je recht op je normale loon, zoals vastgelegd in je arbeidsovereenkomst. ... Je hebt ook recht op doorbetaling als je beschikbaar bent voor werk, maar je werkgever geeft je die niet.mcdvoice

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 okt 2021 16:29

Indien je werkgever bij ontslag je niet verplicht om de opzegperiode uit te werken, kan u zonder meer bij een andere werkgever gaan werken. Wel opletten met eventuele afgesproken uitsluitingsclausules, concurrentiebeding....
Iedereen mag elders solliciteren ook is hij nog aan het werk en er eigenlijk nog niet aan denkt om te stoppen bij deze werkgever. Indien de onderneming waar u solliciteert u vraagt wanneer u kan beginnen, kan u een realistische datum van beschikbaarheid meedelen rekening houdend met de verplichtingen die u bij de huidige werkgever hebt. Wel altijd goed voor ogen houden dat werkgevers nogal gevoelig zijn voor solidariteit, empathie t.a.v. de werkgever.

Ik vermoed dat het hier om een examenvraag gaat. Ik hoop dat ik je iets heb kunnen bijbrengen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”