terugbetaling huisvuilzakken onder de vorm van een krediet?

Anra
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

terugbetaling huisvuilzakken onder de vorm van een krediet?

#1 , 01 sep 2021 18:59

onze vuilophaling (Ilva= Land van Aalst) gebeurde tot de helft van dit jaar met speciale zakken die aangekocht dienden te worden in de daartoe bestemde verkooppunten en stadhuis. idem voor tuin-en keukenafval in containers met daartoe bestemde GFT stickers.
sinds mei of juni(ben niet zeker) werd dit systeem aangepast en kreeg iedereen een aparte container voor het restafval en werden de zakken niet meer aanvaard..
elke inwoner werd op de hoogte gebracht dat resterende zakken en stickers binnengebracht konden worden in het stadhuis of bij Ilva zelf.
ware het niet dat er van terugbetaling geen sprake kan zijn en het resterende bedrag enkel op de afvalrekening van de inwoner wordt overgeschreven..
probleem is nu dat wij voor een andere huisvuilophaling gekozen hebben (collectief huren van grote container) , en onze rekening bij Ilva gewoon op nul staat en we willen dat zo houden want het verschil in prijs is heel groot.. Ilva weegt de containers en rekent men per kg afval.. komt op termijn heel duur uit..
mijn vraag is nu of Ilva zomaar eenzijdig kan beslissen om geen geld terug te geven en de inwoner verplichten om het bedrag van de zakken dan op te souperen onder de vorm van huisvuil aanbieden.?
het gaat nu niet om een extreem hoog bedrag maar heb geen zin om gebruik te maken van een te dure vuilophaling als het anders kan; mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 01 sep 2021 19:26

Bent u particulier ?

Mag u überhaupt, als particulier, een beroep doen op een andere (industriële??) ophaaldienst ?

Vely
Berichten: 72

#3 , 01 sep 2021 19:38

Ik verhuis naar een woning waar een gemeenschappelijke oplossing bestaat. Krijg ik mijn saldo terug?

Wie verhuist naar een woning waar een gemeenschappelijke oplossing voor het afval is voorzien, zoals een woonzorgcentrum, kan vragen dat het saldo van op de afvalrekening teruggestort wordt. Dit kan via een formulier op deze pagina: https://www.ilva.be/gewogendiftar/afmel ... iepersoon/
bron: https://www.ilva.be/gewogendiftar/veelgestelde-vragen/

Reclame

Anra
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2021 19:50

@ bosprocureur..
ik wil geen reclame maken voor afvalbedrijven maar er zijn er inderdaad waar men zowel zakelijk als particulier rolcontainers kan huren die op bepaalde tijdstippen worden leeggemaakt .

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 01 sep 2021 20:28

er zijn er inderdaad waar men zowel zakelijk als particulier rolcontainers kan huren die op bepaalde tijdstippen worden leeggemaakt .
Het is niet omdat een afvalverwerkingsbedrijf dit aanbiedt, dat het gemeentelijk reglement van jouw woonplaats dit toelaat. In de meeste gemeenten/steden is het zo dat afvalophaling via de locale intercommunale verplicht is.

Hou tevens rekening met de nieuwe VLAREM regelgeving. Voedselresten en organisch materiaal mogen in geen geval nog in restafvalcontainers die opgehaald worden door privé bedrijven. Je zou zomaar eens pardoes met een ongeledigde container kunnen staan.

P.

Terug naar “Administratief recht”