Adreswijziging zoon

yenneke
Topic Starter
Berichten: 14

Adreswijziging zoon

#1 , 28 aug 2021 21:51

Korte schets :
Mijn zoon van 17 verblijft sinds eind vorig jaar bij zijn papa … sindsdien heb ik hem niet meer gezien en is het contact ook miniem .. ik heb al twee maal aan mijn ex-man gevraagd onze zoon zijn adres bij hem te plaatsen maar krijg hier geen antwoord op .. als ik het aan onze zoon vraag antwoord hij ik mag vanaf ik 18 ben het veranderen van papa …. Maar ik twijfel of dit wel waar is .. aangezien ik geen antwoord op mijn vraag ontvang van mijn ex-man zelf .

Nu is mijn vraag kan mijn zoon vanaf zijn 18 zijn adres zelf bij zijn papa zetten zonder mijn of papa’s toestemming ?

Of kan ik hiervan ergens een vaststelling laten doen dat hij effectief hier niet meer woont maar bijna een jaar bij zijn papa woont ?

Bedankt alvast ,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 aug 2021 08:50

Dat is eigenlijk domiciliefraude. Je kan zelf naar politie stappen of burgerlijke stand om zijn verhuizing te melden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2021 10:51

https://www.uwbemiddelaars.be/nl/inform ... ijtje/1276

Enkele belangrijke vragen:
- is hier sprake van co-ouderschap?
- er is geen sprake van domiciliefraude indien geen specifieke voordelen worden genoten ingevolge effectieve samenwoonst met een kinderbijslaggerechtigd kind, kind ten laste.
- aan wie wordt de kinderbijslag uitbetaald?
- betaalt u onderhoudsgeld voor uw zoon?

U spreekt van 18 jaar, uw zoon is zoals u zelf vermeldt momenteel 17 jaar.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 aug 2021 14:38

Nu is mijn vraag kan mijn zoon vanaf zijn 18 zijn adres zelf bij zijn papa zetten zonder mijn of papa’s toestemming ?
Normaal wordt er dan aan de reeds gedomicilieerde persoon gevraagd of deze daarmee akkoord is.

Eens hij meerderjarig is, kan hij dergelijke beslissingen zelf nemen.

yenneke
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 29 aug 2021 14:53

Er is geen co ouderschap .. papa heeft bezoeksrecht … ik heb dus hoederecht en papa bezoeksrecht alle twee weken een weekend …
Onze zoon is naar papa gaan wonen sinds vorig jaar .. papa wil zijn adres nog niet veranderen .. waarom krijg ik helaas ook geen antwoord op ..
Onze zoon word binnen twee maanden 18 .. vandaar mijn vraag of hij dan zelf zijn adres kan verzetten ..
Wij zouden ook liever hebben alles correct verloopt en zijn adres bij zijn papa staat waar hij tenslotte nu al bijna 1 jaar woont ipv bij ons .

Maar kan ik dit zelf bij politie of gemeente ook doorgeven dat hij daar woont zonder dat mijn ex hier bij moet zijn?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2021 15:23

Waar dient een minderjarige te worden ingeschreven in het geval door de rechtbank werd bepaald dat hij/zij dient te worden ingeschreven op het adres van de ene ouder, terwijl hij zijn hoofdverblijf effectief heeft op het adres van de andere ouder?
Wanneer de ouders niet samenleven en zij geen overeenstemming bereiken over de uitoefening van het ouderlijk gezag, kan de rechter het adres bepalen waar de minderjarige in de bevolkingsregisters dient te worden ingeschreven. Deze mogelijkheid is uitdrukkelijk voorzien in artikel 374,§ 1, laatste lid, van het burgerlijk wetboek.

De minderjarige kan pas op het door de rechter bepaalde adres worden ingeschreven, indien hij er ook effectief zijn hoofdverblijf heeft.

Indien de minderjarige echter zijn hoofdverblijf zou hebben op een ander adres dan op het adres dat door de rechter werd bepaald, dient hij/zij te worden ingeschreven op het adres van zijn/haar hoofdverblijf. In dit geval dient de gemeente in het rijksregisterdossier van de minderjarige wel melding te maken van de door de rechter bepaalde hoofdverblijfplaats (onder het IT 027).

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/

U kan zich tot uw gemeente wenden en vragen om uw zoon administratief uit te schrijven op uw adres en het adres op te geven van zijn feitelijk verblijf. De gemeentes kunnen dan onderling vragen om het juridisch verblijf te laten samenvallen met het feitelijk verblijf. Let wel op, het is en blijft uw zoon en als ouder bent u en blijft u ook verantwoordelijk zoals voorzien in de wet.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 29 aug 2021 16:06

Er is geen co ouderschap .. papa heeft bezoeksrecht … ik heb dus hoederecht en papa bezoeksrecht alle twee weken een weekend …

papa wil zijn adres nog niet veranderen .. waarom krijg ik helaas ook geen antwoord op ..
"Waarom" lijkt me voor de hand liggend ...
Is niet conform deze regeling van de rechtbank

Terug naar “Andere”