Factuur geprotesteerd en pas 2 jaar later reactie ontvangen

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

Re: Factuur geprotesteerd en pas 2 jaar later reactie ontvangen

#16 , 12 aug 2021 11:05

De advocaat heeft gereageerd op uw protest. Er is dus geen stilzwijgen waaruit het vermoeden zou kunnen afgeleid worden dat hij akkoord ging met de inhoud van uw protest.
De discussie kan dus wel degelijk gaan over de factuur.
Heeft de advocaat u vooraf ingelicht hoe hij zijn ereloon zou bepalen? Hij moet dit doen.
Hoe is de factuur samengesteld? Uurloon? Hoeveel? Hoeveel uren?
Hebt u al iets betaald? Betaal in ieder geval het niet betwiste gedeelte van de factuur.
Beste TS, de reactie van Scorpioen volg ik helemaal.
Een ernstig deontologische advocaat geeft u deze info's bij het intake gesprek. U komt om inlichtingen.
Een prijs van € 1700.00 is echt met het haar getrokken, maar is schering en inslag in deze sector, uurvergoedingen zijn ongelimiteerd. En niet traceerbaar.
Als een klant al moet vertrekken met een dergelijke kost vooraleer er iets in gang is gestoken ? Voor wie is de verdediging dan betaalbaar : de happy few ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ellen_1234
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#17 , 12 aug 2021 15:41

Er worden 8 uren gefactureerd, het kennismakingsgesprek niet meegerekend. Het ging om een second opinion omdat mijn eerste advocaat al stappen had ondernomen en mij later geadviseerd had om een minnelijke schikking te treffen. Ik wilde mij niet zomaar gewonnen geven en wilde dus een second opinion van een andere advocaat. Nu vind ik 8u wel heel erg lang om enkel een advies te geven. Daar komt nog bij dat er 2 u wordt aangerekend voor de studie van het dossier op een datum dat de advocaat nog niet in het bezit was van het dossier. Ik heb in die 2 maanden ook tot 5x toe per mail gevraagd om mij een seintje te geven, telkens zonder enige reactie. Maar op de factuur worden er wel telefoontjes en mails aangerekend die tijdens die periode zouden hebben plaats gevonden.
Ik ging juist naar een advocaat omdat ik mij wilde verzetten tegen onrecht. Uiteindelijk blijkt dan dat zelfs een advocaat niet hoog oploopt met eerlijkheid en rechtvaardigheid. Ongelooflijk vind ik dit.

jef007
Berichten: 1679

#18 , 12 aug 2021 16:14

Ellen1234, ik treed u helemaaaaal bij
maar wat te doen??

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#19 , 12 aug 2021 16:43

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Ellen_1234
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#20 , 12 aug 2021 18:09

Dag jef007,

Ik heb geen idee wat hier tegen te doen valt. Ik denk maar heel weinig, hoewel ik dit niet wil geloven. Rechtvaardigheid heeft geen enkele waarde. Het draait erom wie de sluwste is en wie de meeste achterpoortjes kent. Eigenlijk is het om ziek van te worden. Mensen zijn enkel bezig met hoe ze ergens zelf beter van kunnen worden. Als ze daarvoor een ander een mee in de rug moeten steken, dan is dat maar zo.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 aug 2021 19:10

Werd u vooraf ingelicht van de wijze waarop het ereloon zou worden vastgesteld?
Verder kan alleen een studie van de inhoud van het dossier uitmaken hoeveel uren normaal zouden mogen worden aangerekend.
U kan taxatie vragen aan de balie.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Ellen_1234
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#22 , 12 aug 2021 21:31

Dag Scorpioen,

Vóór het kennismakend gesprek werd ik geïnformeerd over het uurtarief. Ik heb dus ook gelet op de duur van het gesprek. Verder is er niets gezegd i.v.m. de berekening van het ereloon. Het gesprek had ook enkel als doel om een tweede opinie te hebben in de hoop dat de tweede advocaat toch ergens een mogelijkheid zag.
Nog iets wat ik vreemd vind: bij elke mail van de advocaat als antwoord op een voorgaande mail van mij, is de oorspronkelijke mail verwijderd.
Is het ook niet vreemd dat ik zogezegd 25% korting krijg als ik onmiddellijk betaal? Welke advocaat geeft korting op zijn ereloon?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#23 , 12 aug 2021 21:53

De belangrijkste vraag is m.i.: is het aantal aangerekende uren normaal voor het advies dat u gevraagd hebt.
Dat kunnen wij hier niet beoordelen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

cesto
Berichten: 324

#24 , 13 aug 2021 10:56

Ik ging juist naar een advocaat omdat ik mij wilde verzetten tegen onrecht. Uiteindelijk blijkt dan dat zelfs een advocaat niet hoog oploopt met eerlijkheid en rechtvaardigheid. Ongelooflijk vind ik dit.
U heeft het gezegd!
Ik zou al de dubieuze aanrekeningen zeker betwisten en onderstrepen dat het buitensporig laattijdige antwoord van de advocaat elke controle achteraf de facto onmogelijk maakt. Zo verbaast het me niet dat hij nu zomaar 25% korting aanbiedt als u onmiddellijk betaalt. Hij moet er zich namelijk van bewust zijn dat die aanrekeningen grotendeels betwistbaar zijn.
Ik zou die advocaat ook bedreigen met een klacht bij de stafhouder indien hij geen correcte factuur voorlegt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#25 , 13 aug 2021 11:23

Hier worden straffe uitspraken gedaan zonder dat de volledige toedracht gekend is. Het feit dat een ereloonnota wordt betwist houdt nog niet in dat de advocaat in kwestie hiermee akkoord gaat of moet gaan. Heeft TS een aanbetaling gedaan onder het nodige voorbehoud? TS spreekt van 8 uur zonder het intakegesprek, dan lijkt 1700 euro zeker niet overdreven. Hoeveel heeft betrokkene betaald voor het eerste advies? Waarom heeft betrokkene geen second opinion gevraagd bij de juridische dienst van het CAW of bij de juridische dienst van zijn OCMW? heeft betrokkene het eerste advies meegedeeld aan de tweede advocaat? Heeft hij kenbaar gemaakt dat het om een second opinion ging? Zoveel openstaande vragen....
Als het toch zo een eenvoudige zaak was, waarom heeft hij dan überhaupt contact opgenomen met een advocaat? en zeker waarom second opinion?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

cesto
Berichten: 324

#26 , 13 aug 2021 11:56

Hier worden straffe uitspraken gedaan zonder dat de volledige toedracht gekend is. Het feit dat een ereloonnota wordt betwist houdt nog niet in dat de advocaat in kwestie hiermee akkoord gaat of moet gaan. Heeft TS een aanbetaling gedaan onder het nodige voorbehoud? TS spreekt van 8 uur zonder het intakegesprek, dan lijkt 1700 euro zeker niet overdreven. Hoeveel heeft betrokkene betaald voor het eerste advies? Waarom heeft betrokkene geen second opinion gevraagd bij de juridische dienst van het CAW of bij de juridische dienst van zijn OCMW? heeft betrokkene het eerste advies meegedeeld aan de tweede advocaat? Heeft hij kenbaar gemaakt dat het om een second opinion ging? Zoveel openstaande vragen....
Als het toch zo een eenvoudige zaak was, waarom heeft hij dan überhaupt contact opgenomen met een advocaat? en zeker waarom second opinion?

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Wat voor straffe uitspraken? Dat was alleen mijn mening over de mogelijkheden om het overdreven ereloon van een advocaat te betwisten. Aangezien er inderdaad veel openstaande vragen zijn (de allereerste blijft volgens mij: waarom heeft die advocaat zolang getalmd met zijn reactie?) moet TS zelf zijn conclusies trekken aan de hand van de informatie die hij reeds had én van het advies dat we alleemaal geven in de discussie.

Ellen_1234
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#27 , 13 aug 2021 12:17

Het feit dat een ereloonnota betwist wordt, betekent inderdaad niet dat de advocaat hiermee akkoord gaat. Vandaar ook het belang van de reactie op het protest. 2 jaar (bijna 2,5j) vind ik verre van ‘binnen een redelijke termijn’.
Bij de eerste advocaat heb ik €1.900 betaald, wat volledig correct was. Ik had moeite om mij neer te leggen bij haar advies omdat ik er woest van word dat mijn vertrouwen en mijn goedgelovigheid zo smerig misbruikt werd door mijn ex-werkgever. Het ging over een ontslag en het was overduidelijk hoe de vork in de steel zat, alleen had ik geen poot om op te staan omdat mijn ex-werkgever heel goed wist waar hij mee bezig was en dus nooit expliciet genoeg was geweest in het mailverkeer. Het spreekt voor zich dat de tweede advocaat op de hoogte was van het advies van advocaat 1. Ik heb de analyse van advocaat 1 overgemaakt, dus veel studiewerk was er niet meer nodig.
Waarom heb ik überhaupt een advocaat geraadpleegd? Omdat het hier om een hele smerige streek ging en ik er alles wilde aan doen om dit onrecht aan te vechten. Daar wilde ik ook gerust voor betalen, dat heb ik ook zonder problemen gedaan bij advocaat 1. Dat was een correcte berekening die in verhouding stond tot de prestaties. Dat is absoluut niet het geval bij advocaat 2. Ik heb in december en januari meerdere mails gestuurd omdat ik geen enkel nieuws had gekregen sinds 3/12 (het kennismakingsgesprek) en dan krijg ik half januari plots een mailtje waarin de advocaat zich excuseert voor de late reactie en waarin hij zegt dat het dossier vertraging heeft opgelopen door het overlijden van zijn moeder. Het toppunt is dat dat bewuste mailtje ook wordt aangerekend. Ik ken de normale gang van zaken misschien niet, maar dat is er toch echt serieus over? Op een bepaald moment begin je je af te vragen of het misschien een flauwe grap is.

Ellen_1234
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#28 , 13 aug 2021 12:22

Waarom heeft die advocaat überhaupt zo getalmd? Ik denk omdat hij easy money zag. Ik ga er altijd van uit dat anderen even goede bedoelingen hebben als ik zelf heb, en dat hebben mensen heel snel door.

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#29 , 13 aug 2021 12:57

TS het zou heel verhelderend zijn voor de forum leden te weten wat de reden van uw ontslag was, en welke de analyse van advocaat 1 was. Daar betaalde u € 1900.00 voor. Advocaat 2 zal normaal toch de analyse van zijn confrater analyseren en daarna zijn conclusies trekken na bestudering.

Prijs advocaat 2 : € 1700.00 - 25% = € 1275.00 incl. 21 % BTW = netto advocaatvergoeding = € 1054.00 = € 132.00 per uur excl. BTW ( 8 uren + intake ).

Waarom uw dossier niet eerst aan de vakbond voorgelegd ?
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 13 aug 2021 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#30 , 13 aug 2021 13:07

Advocaat 2 heeft toch een schriftelijk advies gegeven?
Zonder dit advies te lezen is het niet mogelijk een uitspraak te doen over het gevraagde ereloon.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”