Mag je met een Canta op het fietspad rijden en op het trottoir parkeren in België

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

Mag je met een Canta op het fietspad rijden en op het trottoir parkeren in België

#1 , 18 jul 2021 11:57

Wanneer ik in Google zoek of je met een Canta op het fietspad mag rijden, komt het volgende antwoord te voorschijn:

"Met een Canta mag u ook rijden op het fietspad, de stoep, in wandelgebieden en op winkelpromenades. Ook parkeren op het voetpad of de stoep is toegestaan met de Canta."

Dit omdat de Canta wordt beschouwd als scootmobiel of invalidenwagentje.

Misschien is dit enkel de Nederlandse situatie. Hoe zit dat in België?

Alvast dank voor de antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 18 jul 2021 12:05

Nee hoor. Dit valt onder de categorie brommobiel. Daar moet je in België een brommobielplaat op bevestigen. Je mag niet op trottoirs en fietspaden rijden of er parkeren. Met je invalidenkaart mag je wel op een invalidenparkeerplaats staan. Je moet wel degelijk een rijbewijs AM hebben. Je legt dus een theoretisch examen af én een praktisch examen maneuvers op een terrein.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#3 , 18 jul 2021 12:06

Ja, een AM rijbewijs heb ik. Maar ik dacht dat ik 'm op een pleintje mocht parkeren?

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 18 jul 2021 14:20

neen dus.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 jul 2021 14:24

Ja, een AM rijbewijs heb ik. Maar ik dacht dat ik 'm op een pleintje mocht parkeren?
Hangt af van het pleintje, en waar dat ligt ...

En wat zo'n Canto precies is

Met 200cc benzine motor voldoet die mogelijk niet aan definitie van een bromfiets volgens wegcode
Die voorziet 50cc

Of die 50cc voorwaarde ook nog geldt wanneer het gaat om

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/100-art2

Voor vierwielige bromfietsen met een gesloten bestuurders- en passagiersruimte die maximaal van drie zijden toegankelijk is, bedraagt het netto-maximumvermogen of het nominaal continu maximumvermogen ten hoogste 6 kW.

is niet helemaal duidelijk.
Die bepaling voorziet enkel een afwijking inzake vermogen ...

eylis
Berichten: 8836

#6 , 18 jul 2021 15:46

@inazuma, het is een een Canta (geen Canto). En dat zijn brommobielen. Dus geldt die betreffende regelgeving.

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 18 jul 2021 17:11

Het zal inderdaad van de technische specificaties van uw voertuig afhangen. Al vind ik dat naar de geest van de wet zo'n Canta altijd als brommobiel moet worden geclassificeerd.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 jul 2021 10:56

@inazuma, het is een een Canta (geen Canto). En dat zijn brommobielen. Dus geldt die betreffende regelgeving.
Kan je ook zeggen wat het precies is, ipv "brommobiel" zoals het er uit ziet ?

Met 200cc is het niet zomaar een bromfiets klasse B

Mij is alvast niet duidelijk waar die ingedeeld moet worden - 4 wieler met motor, maar welke categorie ?

Waar eindigt overigens rijbewijs AM voor "lichte vierwielers"
Waar begint B voor "vierwielers met motor"

:?:

pho450
Berichten: 192

#9 , 20 jul 2021 17:17

Het is misschien geen wettekst, maar op de site van Aixam Belgium vond ik alvast dit terug:
De verkeersregels voor traditionele auto’s gelden ook voor auto’s zonder rijbewijs. Zo moet de bestuurder van een Aixam op de rechterrijstrook rijden, zoals de bestuurder van een traditioneel voertuig en mag hij geen gebruik maken van fietspaden of -stroken die gereserveerd zijn voor fietsers. De Aixam is niet geschikt voor rijden op de autosnelweg.
https://www.aixam-belgium.be/nl/wet-en-regelgeving/

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 20 jul 2021 18:09

Het is misschien geen wettekst, maar op de site van Aixam Belgium vond ik alvast dit terug:

https://www.aixam-belgium.be/nl/wet-en-regelgeving/
Niet teveel voortgaan op de sites van de verkopers
Die verkopen het nog steeds als "auto zonder rijbewijs"
Dat zoiets nog màg & kan ... :roll:


Zo'n aixam viel onder de definitie van een bromfiets (50cc) en die werden ook zo gekeurd
(tegenwoordig is dat L ..-... onder EU richtlijn, die niet bepaald duidelijk omgezet is)

Canta is 200 cc ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”