Als de auto industrie hun bestellingen ivm chips zelf heeft geannuleerd omdat ze dachten dat de verkoop van auto’s zou slinken maar eigenlijk in stijgende lijn is. Waardoor ze daardoor nu tekorten heeft is er volgens mij toch geen overmacht? Want ze hebben deze situatie zelf gecreëerd door hun bestellingen te annuleren of zit ik verkeerd
Ik werk in een héél andere (ook technologische) sector, en de chiptekorten zitten overal.
Waar wij op ons materiaal altijd gewoon enkele dagen levertermijn hadden, kan dit nu soms oplopen tot 3 maanden!
En dit is bij leveranciers die reeds lange tijd hun bestellingen hebben opgevoerd in een poging hun stock niveaus op pijl te houden (omdat ze zeker waren dat de vraag ging stijgen en niet dalen), dus ik twijfel sterk dat bij de autoproducenten het probleem ontstaan is doordat ze minder besteld zouden hebben hoor.
Het is algemeen geweten dat het hele probleem ontstaan is door de wereldwijd enorm gestegen vraag naar chips/elektronica door de lockdowns overal, zoals laptops, thuiswerkapparatuur, en alles wat entertainment is zoals televisies, gameconsoles, grafische kaarten voor PC's enzoverder.
Er is zelfs een periode geweest dat er bijna geen webcams te vinden waren (iedereen online vergaderen), toevallig ook electronica dewelke je in de meeste wagens kan terugvinden (parkeerassistenten en rijhulpsystemen).
Als er een schuldige aangeduid kan worden zullen het de chipfabricanten zijn die hun productie hebben omgegooid naar de chips voor de bovenvermelde items omdat men dacht dat dat slechts een héél korte periode ging zijn van sterk verhoogde vraag, en omdat daar hogere winstmarges op zitten in vergelijking tot relatief laag volume items zoals wagens en industriële electronica (mijn sector). In de consumentensector wordt al snel extra betaald om iets te kunnen kopen, grafische kaarten werden plots dubbel zo duur en toch bleven de mensen ze kopen, grote autofabricanten en dergelijke kan men niet zo even snel de prijs van omhoog knallen, zijn allemaal lang vastgelegde prijzen...
Bijkomend, hoe zou je dat zelfs maar gaan bewijzen, dat bestelstrategiën van de autofabricanten de reden is dat je nu moet wachten?