Schuldsaldo verzekering met medische voorgeschiedenis.

Joeri_J
Topic Starter
Berichten: 650

Schuldsaldo verzekering met medische voorgeschiedenis.

#1 , 08 jul 2021 15:43

Beste,

Volgens de wet ( https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... vorderende ) ben je verplicht om je medische voorgeschiedenis mee te delen.

in welk detail moet je deze mededelen? wat mag je bvb niet melden? (cfr: is er een periode (kindertijd?) dat je niet moet melden, cfr dat je privé mag houden...)

Iets meer in detail voor kanker is dit beter opgenomen.

Code: Selecteer alles

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/loi_a1.pl?language=nl&la=N&cn=2014040423&table_name=wet&&caller=list&N&fromtab=wet&tri=dd+AS+RANK&rech=1&numero=1&sql=(text+contains+(%27%27))#LNK0030
Art. 61/2. [1 § 1. Personen die getroffen werden of worden door een kankeraandoening, ongeacht het type, en die een verzekering zoals bepaald in artikel 61/1 willen aangaan, moeten die aandoening melden aan hun verzekeraar overeenkomstig artikel 58.
Het is de verzekeringsonderneming echter verboden om bij het verstrijken van een termijn van tien jaar na het succesvol beëindigen van de behandeling en voor zover er geen herval plaatsvond binnen deze termijn, deze kankeraandoening in acht te nemen bij het bepalen van de huidige gezondheidstoestand, zoals vermeld in artikel 61.
Onder het succesvol beëindigen van de behandeling wordt begrepen de datum waarop de actieve behandeling van de kankeraandoening werd beëindigd, in afwezigheid van een nieuwe opstoot van kanker.
De verzekeringsonderneming mag deze kankeraandoening niet uitsluiten uit het verzekeringscontract of de verzekering weigeren omwille van deze kankeraandoening.
Dat er dus na 10 jaar geen rekening meer gehouden mag worden.

Hoe zit dit met andere aandoeningen?
kan je dit ergens officieel vinden?
ik denk dan bvb aan erfelijke aandoeningen zoals bvb LQTS, waar je met behulp van medicatie geen extra risico hebt dan iemand anders, zelfs bij sommige dat er preventief een defibrilator geplaatst wordt.

Of aan bloed aandoening waardoor je verhoogt risico hebt op stolling, welke enkel inhoud dat je tijdens operaties of interventies extra voorzichtig moet zijn en dus preventief spuiten krijgt. (waardoor je eigenlijk veilig bent, want % dat dit heeft en het niet weet is vééél groter... )

kan dit dan nog altijd als extra parameter gebruikt worden om schuldsaldo te weigeren of hogere premie te gebruiken?

iemand insight of artikelen dat ik kan doornemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jul 2021 16:14

Als men later ontdekt dat je zaken hebt verzwegen, ook uit uw kindertijd, heb je kans dat de verzekering uw claim afwijst.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 10 jul 2021 12:35

Beste

Elkeen die een verzekering wil afsluiten is gehouden eerlijk alle informatie mee te delen die de verzekeringsmaatschappij in staat kan stellen om het risico in te schatten. Het is NIET aan de verzekeringsnemer om te beslissen welke risico's al dan niet relevant zijn en ze al dan niet weg te laten. Bij alle verzekeringen (dus ook bij schuldsaldoverzekeringen) zal de verzekeringsmaatschappij bij belangrijke schadegevallen een onderzoek uitvoeren. als dan zou blijken dat u relevante informatie verzwegen heeft dan kan dat een element zijn om het contract nietig te verklaren. Weet dat u bij een levensverzekering in het contract de adviserend geneesheer van de verzekeringsmaatschappij de toelating geeft om uw medische antecedenten op te vragen bij de behandelende huisarts/ziekenhuizen... men zal dus sowieso de info terugvinden die u verzwegen heeft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#4 , 03 aug 2021 17:14

Hoe je het draait of keert, als je een medische aandoening hebt (gehad), je zal er nog eens extra mogen voor betalen. Ik weet er alles van. Vriend geweigerd en ik een verhoogd bedrag. Het is gewoon geldklopperij en heeft niets met verhoogd risico op overlijden te maken. En is daar juist een schuldsaldoverzekering niet voor?

PS. Het is toch je huisdokter die je medische geschiedenis moet invullen?

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 03 aug 2021 19:29

Hoe je het draait of keert, als je een medische aandoening hebt (gehad), je zal er nog eens extra mogen voor betalen. Ik weet er alles van. Vriend geweigerd en ik een verhoogd bedrag. Het is gewoon geldklopperij en heeft niets met verhoogd risico op overlijden te maken. En is daar juist een schuldsaldoverzekering niet voor?

PS. Het is toch je huisdokter die je medische geschiedenis moet invullen?
Je moet wel zelf de verklaring ondertekenen.

En dat je vriend geweigerd werd, is dat ook geldklopperij ?


Geef gewoon de juiste inlichtingen, minstens bij benadering; dan kan je gerust zijn dat in geval van nood, je ook echt verzekerd bent.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#6 , 05 aug 2021 14:10

@Bosprocureur,
eerlijkheid duurt het langst. Je moet de verklaring tekeken maar als je medisch dossier wordt opgevraagd, heb je niets meer te zeggen.

Ik heb een aandoening sinds mijn geboorte en dat is al meer dan 30 jaar onder controle. Ik heb een korte hypothecaire lening aangegaan en in die tijd is er minder dan 1% kans dat ik aan die aandoening ga overlijden. Dit risico is bij de verzekering niet bepaald geweest adhv maattabellen maar op persoonlijke basis. Doch moet ik een serieuze verhoogde premie betalen...

Tja, de afkeuring van mijn vriend kun je inderdaad geen geldklopperij noemen.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”