Loonheffing Nederland = probleem Belgische aangifte

Annedp
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Loonheffing Nederland = probleem Belgische aangifte

#1 , 07 jul 2021 20:46

Beste,
Graag uw advies.
Ik had vandaag naar aanleiding van het invullen van de aangifte, contact met de belastingdienst Belgie.
Ik ontvang uit NL een Anw uitkering uit het pensioenfonds van mijn overleden echtgenoot. Ik betaal daar in NL een loonheffing (belasting) op.
Blijkbaar mag dit niet wgs het verdrag tussen Belgie en NL en moet dit soort pensioen in Belgie worden belast.
Gevolg, ik mag enkel het ontvangen bruto bedrag opgeven in de code 1229-32 en mag de reeds in NL betaalde loonheffing niet aangeven (ook niet in vak C - pensioenen van buitenlandse oorsprong).
Hierdoor moet ik in Belgie zo maar eventjes meer dan 2000 euro extra belasting bijbetalen terwijl deze al aan de basis werd afgehouden.
Nochtans zie ik op de site van de belastingen zelf dat onder de pensioencode's 1228_33 en 1211_50 buitenlandse betaalde loonheffing en bijhorende kosten wel mogen afgetrokken worden.

Ik nam intussen al contact met de NL belastingdienst om een vrijstelling aan te vragen voor in de toekomst. En om een aanvraag te doen om het betaalde geld terug te bekomen.
Iemand hier die in deze materie ervaring heeft?
Alvast hartelijk dank. Anne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2021 21:06

Eerst en vooral moet u een onderscheid maken tussen een ANW-uitkering en een nabestaandenuitkering uit een bedrijfspensioenfonds. Inwoners van België betalen Belgische personenbelasting over deze ANW-uit kering en ook over hun nabestaandenuitkering zolang dit bedrag lager ligt dan 25.000 euro per jaar.
Voldoet u aan de voorwaarde van de volledige belasting in België, dan moet u een vrijstelling vragen in Nederland en bezwaar inleiden tegen de inhouding over de voorgaande jaren. Indien wijlen uw echtgenoot geen Belgische tijdvakken in België bewees en u geen Belgisch pensioen of uitkering geniet, bent u verplicht ziekenfondsverzekerd in Nederland aan woonlandpakket België. Dit betekent dat er ZVW wordt ingehouden op uw wereldinkomen. Om recht te hebben op een Anw moet u of geboren zijn voor 1950 en dan zou u geen recht meer hebben op een Anw, maar wel op een AOW, of nog kinderen jonger dan 18 jaar ten laste hebben of minstens 45% arbeidsongeschikt erkend zijn.

Voor een aanvraag vrijstelling in Nederland, zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zekeringen.

U ziet er zijn nog te veel onbekende factoren om hier een volledig antwoord op te geven. Het lijkt me dan ook opportuun dat u aanvullende info verstrekt, zodat wij u een zo volledig mogelijk antwoord kunnen geven.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Annedp
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2021 06:45

Geachte,
Het gaat inderdaad om een nabestaandenuitkering uit een pensioenfonds. Het bedrag is 26501euro
Mijn echtgenoot had geen Belgische tijdvakken maar ik ontving vorig jaar, waar deze aangifte dus over gaat, wel deels loon en een uitkering vh ziekenfonds uit Belgie en de nabestaandenuitkering uit NL.
Vanuit NL heb ik geen recht op een AOW. Dit werd reeds onderzocht.
Alvast dank voor uw antwoord.
Anne

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2021 11:16

Gezien u een uitkering van een Belgisch ziekenfonds ontvangt, bent u verplicht ziekenfondsverzekerd in en ten laste van België. Dit moet u onder ziekte-uitkeringen vermelden. U bent dan ook geen premie ZVW in Nederland verschuldigd. Gezien u jaarinkomen uit een nabestaandenuitkering ten laste van een Nederlands pensioenfonds hoger ligt dan 25.000 euro bent u over dit bedrag inkomstenbelastingen verschuldigd in Nederland. Over uw ziekte-uitkeringen bent u in België personenbelasting verschuldigd waarbij voor de bepaling van de hoogte van de aanslagvoet rekening zal gehouden worden met uw Nederlandse nabestaandenuitkering.

Nabestaandenuitkering invullen in de rubriek 1229
rubriek C ook invullen bedrag en code 1229

Gezien u ziekenfondsverzekerd bent in België worden er geen bijdragen sociale zekerheid ingehouden op uw nabestaandenuitkering (vrijstelling aanvragen, zie hoger). U heeft dan ook geen bijdragen betaald en dus ook geen bijdragen die u kan aftrekken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Annedp
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jul 2021 16:24

Hartelijk dank voor uw uitleg.
Ik zal bij de aangifte nog eens expliciet vermelden dat het bedrag vh nabestaandenpensioen boven de 25000 euro ligt en daarom wel in NL mag/moet? belast worden want de belastingdienst liet me weten dat pensioenen sowieso in Belgie moesten belast worden.
Ik vond intussen ook bij de NL belastingdienst de tekst van het verdrag met daarin de vermelding van dit feit. Ik zal dit bij me houden indien er in de toekomst hierover contact met me wordt genomen of indien er problemen zouden zijn.
mvg Anne

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jul 2021 16:42

Blij u te kunnen helpen. Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”