Lawaaihinder zwembad

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

Lawaaihinder zwembad

#1 , 09 jun 2021 14:17

Allen,

graag even de volgende vraag.

Mijn buurman heeft een zwembad, en dat zwembad heeft een pomp- en filterinstallatie. Die installatie staat elke dag een uur of zes te draaien, en veroorzaakt enorm veel lawaai.

Ik heb hem hierover reeds aangesproken, maar hij weigert daar iets aan te doen. Ik heb ook al de politie laten komen, maar dat helpt ook niet.

Kan ik eventueel verdere stappen zetten, en welke ?

Dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 jun 2021 16:29

Eerst aangetekend in gebrekestelling (met termijn voor oplossing) en dan vrederechter.
Vergeet daarbij niet dat dan meer dan waarschijnlijk de burenrelatie om zeep is.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 09 jun 2021 16:40

Ik denk niet dat daar veel tegen te doen is. Waarschijnlijk is het geen geluid van de filterpomp maar van een warmtepomp die het water verwarmt.
Als ik tijdens de zomer in mijn buurt wandel hoor ik steeds her en der dergelijke warmtepompen aan zwembaden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 jun 2021 19:52

Maar eigenaars kunnen daar een akoestische isolatie rond plaatsen.

organisator
Topic Starter
Berichten: 46

#5 , 10 jun 2021 22:24

bedankt Mava

de burenrelatie is al lang om zeep, daar maak ik me geen zorgen meer om...

Ze kunnen daar inderdaad een akoestische kast rond plaatsen, de vraag is of dat verplicht is ? Zo ja, dan heb ik een argument om ze dat te laten doen.

MetenIsWeten
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jun 2021 13:35

Los van wat je kan doen, kan je rond een warmtepomp geen acoustische isolatie plaatsen. De luchtstroom moet gevrijwaard blijven. Dat kan niet met akoestische isolatie.
En warmtepomp an-sich maakt trouwens niet veel geluid, aangezien de werking hetzelfde is als een ijskast (en die heeft iedereen ook gewoon binnenstaan.
Waar jij mogelijk last van hebt, is resonantie (trillingsgeluid). Die kunnen opgelost worden met rubberen voetjes of matten onder de WP te leggen.

Politie vragen om metingen te komen doen, maar ik vermoed dat een stofzuiger meer lawaai maakt dan een warmtepomp ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”