Sollicitatieverlof en bijberoep.

Stijn085
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Sollicitatieverlof en bijberoep.

#1 , 06 jun 2021 17:53

Goeienamiddag,

Vorige week maandag heb ik mijn ontslag ingediend bij mijn huidige werkgever. Maandag aanstaande begint mijn opzeg van 5 weken (en ga ik mijn nieuw contract gaan tekenen). Concreet betekent dit in mijn geval, aangezien ik leidinggevende ben (hoofdverpleegkundige): 5weken verlof en sollicitatieverlof.
4dagen/week verlof en 1 dag sollicitatieverlof.

Nu werk ik al 15maanden als zelfstandige thuisvpk in bijberoep. Je hoort mijn vraag al komen, mag ik mijn bijberoep uitoefenen tijdens mijn dag sollicitatieverlof?

Kan ik tevens vroeger starten bij mijn nieuwe werkgever? Als loontrekkende dan, tijdens mijn verlof?
Alvast bedankt,

Stijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 06 jun 2021 17:59

Sollicitatieverlof is geen vrij verlof, u mag dit alleen opnemen als u effectief op zoek gaat naar een nieuwe job. Dus zeker niet voor uw bijberoep.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2021 18:06

Concreet betekent dit in mijn geval, aangezien ik leidinggevende ben (hoofdverpleegkundige): 5weken verlof en sollicitatieverlof.
4dagen/week verlof en 1 dag sollicitatieverlof.
Waarom? Wat maakt het voor verschil dat je leidinggevende bent? Je werkgever kan je alleszins niet verplichten om je jaarlijks verlof te gebruiken tijdens je opzegperiode.

Verder akkoord met wat LeenW zegt. De activiteiten die je tijdens je sollicitatieverlof mag uitvoeren worden ruim geïnterpreteerd (bv. ook thuis vacatures zoeken of je cv opmaken) en de bewijslast ligt bij de werkgever. Bijna onmogelijk dus om echt te controleren, tenzij je duidelijk iets doet als je bijberoep uitoefenen.

Reclame

Stijn085
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2021 18:14

Het verlof is in samenspraak bepaald geweest. Was op eigen vraag. In je verlof mag je toch doen wat je wilt, op gebied van sollicitatieverlof kan ik toch perfzct savonds mijn bijberoep uitoefenen, kunnen ze toch niet controleren?

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 06 jun 2021 18:36

Het verlof is in samenspraak bepaald geweest. Was op eigen vraag. In je verlof mag je toch doen wat je wilt, op gebied van sollicitatieverlof kan ik toch perfzct savonds mijn bijberoep uitoefenen, kunnen ze toch niet controleren?
Sollicitatieverlof is geen standaard verlof, dit moet gebruikt worden om (zoals hierboven gezegd heel breed) op zoek te gaan naar een nieuwe job. Indien u heel de dag in uw zetel zou liggen, hebt u er dus geen recht op. Na de uren werken aan uw bijberoep kan uiteraard wel.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jun 2021 15:51

Eerst even horen, heb je onderling akkoord met de werkgever dat je die weken volledig in verlof opneemt? Als er reeds een volle week verlof is ingepland, moet de werkgever niet meer akkoord gaan om dit nog te wijzigen (in uw geval 4d wettelijk verlof + 1d sollicitatieverlof)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”