Reclame als niet-erkend diëtist

DavidVdv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Reclame als niet-erkend diëtist

#1 , 02 jun 2021 13:23

Ik start als zelfstandige met als een activiteit voedingsadviezen. Ik heb hiervoor geen specifieke opleiding gevolgd (uiteraard wel zelfstudie) en ben niet aangesloten bij een beroepsfederatie. Zijn er dan beperkingen wat betreft reclame?
Ik weet bvb dat dokters geen of weinig reclame mogen maken. Ze mogen ook geen promotie maken met de uitkomst van de behandeling van een welbepaalde patiënt.
Voor mij zou dit natuurlijk wel interessant zijn: voor- en nafoto's.
Ben ik ergens aan gebonden?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 02 jun 2021 13:57

U kan zeker publiciteit voeren voor uw activiteiten. U mag uzelf géén titel toekennen waarvoor een diploma dient te hebben. Dus u bent geen diëtist(e), geen herborist of voedingsdeskundige. Die titels vergen een diploma.

DavidVdv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2021 12:13

Bedankt voor je reactie eylis.

Ik had gelezen dat diëtisten die zijn aangesloten bij de beroepsvereniging (VBVD) terughoudend moeten zijn qua reclame. O.a. geen getuigenissen van patiënten, geen behaalde resultaten van een specifieke behandeling, enz.

Het was mij niet duidelijk van waar deze beperkingen kwamen. En of ze dus ook zouden gelden voor ondernemingen die soortgelijke diensten aanbieden?

Kan iemand hiet nog wat toelichting rond geven?

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 04 jun 2021 16:06

De regelgeving van de beroepsvereniging voor diëtisten geldt niet voor u, want u bent geen diëtist. U kan dus reclame maken voor uw activiteiten.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 04 jun 2021 17:57

Websites met voor en na foto's vinden de meeste mensen totaal ongeloofwaardig en reclame voor kwakzalverij. Als de eigenaar dan niet beschikt over een relevant diploma,...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Handelspraktijken”