domiciliefraude?

Harrison Chapman
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

domiciliefraude?

#1 , 10 mei 2021 21:14

Dag mensen

Ik ben wat bezorgd.

Ik ben als alleenstaande gedomicilieerd in een woonst maar naar de toekomst toe kan het zijn dat ik door bepaalde omstandigheden ongeveer 1/2e van een week buitenshuis verblijf.

Ik vroeg me af of ik hiermee in de problemen kan komen omdat dit een perceptie van domiciliefraude kan zijn, en als men mij hiervan zou betichten, wie doet dit dan (politie?) en krijgt men dan eerst berichtgeving/waarschuwing vooraleer men tot sanctionele/jurdische gevolgen overgaat?


Vriendelijke groet!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 10 mei 2021 21:20

de belangrijkste vraag is,

waarom blijft u +/- de helft van de week ergens anders?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 10 mei 2021 21:24

Als men de helft van de week in zijn domicilie aanwezig is dan kan er geen probleem zijn. Dit is Noord-Korea niet!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2021 22:50

Waar verblijft u de andere helft van de week? Woont u dan ook alleen of woont u dan samen? Geniet u een uitkering?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Harrison Chapman
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mei 2021 06:34

Ik studeer verder en geniet van een uitkering.

Ik ben niet letterlijk altijd 1/2e v d tijd bij mijn ouders aanwezig (in functie van eenzaamheid tegengaan), maar toch vaak, als ik geen school heb bvb.. Dit is een ruwe inschatting.

Maar ik vroeg me dit af omdat ik me afvraag hoe mensen die zo vaak weg van huis zijn om te bv. te reizen, bij een partner te verblijven, zakens te doen, etc, dit mogen/kunnen doen?
Kan het zijn dat dit kan omdat je volgens de wet 6 maanden + 1 dag/jaar op je hoofdverblijfplaats hoort te verblijven?


Bedankt voor de feedback mensen!

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mei 2021 09:39

Als men de helft van de week in zijn domicilie aanwezig is dan kan er geen probleem zijn. Dit is Noord-Korea niet!
Helemaal akkoord met deze opmerking.

Uiteraard mag domiciliefraude niet en zoekt men hier soms oplossingen om er de kantjes vanaf te lopen. Maar als iemand zin heeft om ergens anders te logeren om één of andere reden, mogen we blij zijn ergens te wonen waar je daar nog altijd zelf over kan beslissen.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 11 mei 2021 09:59

Persoonlijk was ik soms weken weg o.a. voor het werk maar dat veranderde toch niets aan mijn domicilie.
Mijn ouders waren graag op het buitenverblijf net als mijn zus ze verbleven daar soms maanden aan een stuk? Wat is daarvan het probleem.

Harrison Chapman
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mei 2021 10:50

Als men de helft van de week in zijn domicilie aanwezig is dan kan er geen probleem zijn.

Volgt dt wet hierin?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 11 mei 2021 11:51

Maar ik vroeg me dit af omdat ik me afvraag hoe mensen die zo vaak weg van huis zijn om te bv. te reizen, bij een partner te verblijven, zakens te doen, etc, dit mogen/kunnen doen?
Problemen hiermee zijn doorgaans gevolg van burenruzies etc

Men geeft dan door dat er mogelijk domiciliefraude gebeurt, politie komt langs, vindt niemand thuis, en na paar x wordt bewoner ambtelijk geschrapt ...

Het gebeurt, en er zijn er zo al een paar gevallen gepasseerd op het forum.

freelance
Berichten: 2615

#10 , 11 mei 2021 14:08

Kan het zijn dat dit kan omdat je volgens de wet 6 maanden + 1 dag/jaar op je hoofdverblijfplaats hoort te verblijven?
Waar hebt u zoiets gelezen ?

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/

In de wet staat alleen :
De bepaling daarvan ( bepaling van hoofdverblijfplaats ) is gebaseerd op een feitelijke situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in de gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.

Het grootste gedeelte van het jaar wil niet noodzakelijk zeggen 6 maand + 1 dag .
Het gaat over de feitelijke situatie , waarbij met veel meer rekening gehouden wordt dan alleen het aantal maanden of dagen dat iemand " aanwezig " is .

Trouwens , iemand mag pakweg 8 maand afwezig zijn op een hoofdverblijfplaats , indien dit gemeld is bij de bevolkingsdienst ( daar bestaat zelfs een formulier voor ) , zonder de domiciliering te verliezen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Harrison Chapman
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 mei 2021 21:56

Maar ik vroeg me dit af omdat ik me afvraag hoe mensen die zo vaak weg van huis zijn om te bv. te reizen, bij een partner te verblijven, zakens te doen, etc, dit mogen/kunnen doen?
politie komt langs, vindt niemand thuis, en na paar x wordt bewoner ambtelijk geschrapt ...

Het gebeurt, en er zijn er zo al een paar gevallen gepasseerd op het forum.
Maar is het niet zo dat de politie/lokale overheid eerst aan je laat weten over hun vermoedens en bezoeken, of kan het dan zijn dat je zomaar onverwachts geschrapt wordt?

Bedankt voor de info mensen!!

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 11 mei 2021 23:41

Niet als je de helft van de week aanwezig bent. Dat zou misbruik zijn door de politie.
Niet overdrijven!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

freelance
Berichten: 2615

#13 , 12 mei 2021 14:10

Maar is het niet zo dat de politie/lokale overheid eerst aan je laat weten over hun vermoedens en bezoeken, of kan het dan zijn dat je zomaar onverwachts geschrapt wordt?
Politie laat dit niet weten .
Vanuit de veronderstelling : als je geschrapt wordt , dan is het omdat men vaststelt dat je daar niet meer woont , en bijgevolg heeft het ook geen zin meer de ( niet aanwezige / niet wonende ) bewoner dit te laten weten ( wegens geen bekend adres meer ) .
Wel is het zo dat u dan " geseind " wordt , en politie te lande pogingen zal ondernemen om uw effectieve verblijfplaats te achterhalen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 12 mei 2021 21:19

In principe ben u dan A A C B (ambtelijke afschrijving bij collegiaal besluit).
U zal dan gesignaleerd worden in het Algemeen Nationale Gegevensbank ofte het ANG.
Geen inschrijving is een correctionele veroordeling (ook in principe)
Maar indien u kindergeld - studiebeurs - uitkering enz hebt krijgt u problemen. Ook ziekenfonds en ziekenhuisopnamen worden een probleem gezien direct te betalen. Indien tegengehouden door politie voor overtreding is het een onmiddellijke betaling zoals een buitenlander.
Uw officiële post kan dus ook niet meer afgeleverd worden want geen adres meer.

Maar naar wat u schrijft ergens verblijven om te studeren is geen enkel probleem.

Harrison Chapman
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 mei 2021 13:31

Conclusie: 1/2 v d tijd bij ouders spenderen om te studeren = geen domiciliefraude.

Bedankt voor de hulp mensen!

Terug naar “Huren”