Impact onbetaald verlof op jaarlijkse vakantie

jerhamers
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Impact onbetaald verlof op jaarlijkse vakantie

#1 , 01 mei 2021 10:18

Hallo,

Ik ben bediende en heb op het moment een hoog oplopende discussie met HR over mijn jaarlijks verlof.

In 2020 werden we zacht geforceerd om in de eerste helft van het jaar een hoop vakantiedagen te nemen "om het bedrijf te helpen". Natuurlijk waren in december de verlofdagen op en heb ik 3 onbetaalde verlofdagen genomen.

Groot was de verrassing dit jaar toen ik maar 19 dagen verlof kreeg. Volgens hun telt vanaf 3 dagen onbetaald verlof de maand niet meer mee voor de berekening. Dus ik heb maar recht op 11/12 van mijn wettelijk verlof; dat is 18,33 en door hun vrijgevigheid hebben ze dat afgerond naar 19...

Na uren blind staren op teksten heb ik ondertussen door dat de berekening wordt gemaakt op volledig gepresteerde maanden, maar ik vind nergens terug dat 3 onbetaalde verlofdagen in een maand, die maand als 'niet gepresteerd' maakt. Op dat vlak wordt de uitleg vaak erg wazig.
Dus de vraag is: klopt het dat 3 dagen onbetaald verlof in een maand, zo een gevolg heeft en als ik bv 1 van die dagen in november had gepakt en 2 in december er helemaal geen impact was geweest. Dat klinkt heel bizar.

Jeroen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 01 mei 2021 13:54

In dat document staat toch niets dat betrekking heeft op de vraag van TS?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 01 mei 2021 14:04

De vraag die jou kan helpen, is: arbeider of bediende.

In geval van bediende (waar ik nu van uitga):
Het verlof wordt berekend op basis van het aantal volledig gewerkte maanden in het voorafgaande jaar. Dagen kunnen gelijkgesteld worden (verlof, ADV, ziekte), onbetaald verlof wordt niet gelijkgesteld.
Dus... bij het nemen van 1 dag onbetaald verlof, telt die ganse maand niet mee voor de berekening.
Bij het nemen van 3 dagen: hetzelfde.
Bij het splitsen van die 3 dagen over 2 maanden moeten ze de onvolledige maanden samenvoegen tot volledige maanden, dus ook dan heb je 11 maanden verlofrechten opgebouwd.

Voor 11 maanden is het vastgelegd dat je 19 dagen krijgt in een 5-dagen-stelsel (wettelijk gezien werken we nog steeds in een 6-dagen-stelsel, dan zou je 22 dagen hebben).
11/12 van je totaal verlof klopt niet.
Als cadeau afronden naar boven ook niet.
19 dagen verlof klopt op zich wel.

11/12 klopt wel voor het vakantiegeld, maar dus niet voor het aantal dagen.

In geval van arbeider:
Als arbeider kijkt men niet naar de maanden, maar naar de effectief gewerkte dagen.
Om een volledig verlof te hebben, moet je 231 dagen gewerkt hebben.
Als je niet aan die hoeveelheid dagen komt, zijn er tabellen die bepalen hoeveel dagen het zijn.

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mei 2021 14:23

In dat document staat toch niets dat betrekking heeft op de vraag van TS?

Ik lees ook enkel dat de jaarlijkse vakantie berekend wordt op het aantal effectief gewerkte dagen het vorige jaar, en dat verlof zonder wedde hier niet in meetelt. Hoe dit berekend wordt, staat er niet in.

De regel waar de TS over spreekt dat vanaf 3 dagen de volledige maand als niet-gewerkt wordt beschouwd, heb ik alleszins nog niet van gehoord. Heb als leidinggevende al verlof zonder wedde toegestaan, en nooit van de werknemer of HR opmerkingen over gehoord dat dit dergelijke problemen gaf.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mei 2021 14:33

In dat document staat toch niets dat betrekking heeft op de vraag van TS?
Ik geef gewoonlijk geen info die op niets slaat ( zeker niet op mijn domeinen ).
5 dagen week = 20 dagen verlof 6 dagen week = 24 dagen verlof

In betrokken artikel staat duidelijk dat onbetaalde verlofdagen uw aantal verlofdagen voor het komende jaar verminderd.
TS vraagt niet hoe het berekend wordt, maar of het wettelijk is om minder verlof te hebben.

https://www.securex.be/nl/personeelsbel ... -berekenen

https://www.aclvb.be/nl/jaarlijkse-vaka ... 20dagen%20

TS zegt duidelijk dat hij bediende is.

https://www.stepstone.be/carriere-tips/vakantiedagen/

eylis
Berichten: 8840

#7 , 01 mei 2021 14:41

Ergens lijkt me de regel dat onbetaald verlof in jaar A voor het volgende jaar B minder betaald verlof oplevert, wel logisch. Immers: als iemand in het jaar A halftijds werkt, bouwt hij voor het volgende jaar B ook maar verlof op voor die halftijds gewerkte periode; Als deze persoon het volgende jaar voltijds werkt, heeft hij ook maar een vakantie die gerekend wordt op 2 dagen per gewerkte maand. Maar ik kan me niet indenken dat er voor 1 dag op een maand minder gewerkt, er dan 2 volle vakantiedagen afgetrokken zouden worden het jaar daarna. Dat kan toch niet kloppen in het geval iemand bvb. halve weken werkt. Dan heeft ie het jaar daarna (dat hij/zij voltijds werkt) zo goed als géén vakantie?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 mei 2021 15:20

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jerhamers
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 mei 2021 22:27

De vraag die jou kan helpen, is: arbeider of bediende.

In geval van bediende (waar ik nu van uitga):
Het verlof wordt berekend op basis van het aantal volledig gewerkte maanden in het voorafgaande jaar. Dagen kunnen gelijkgesteld worden (verlof, ADV, ziekte), onbetaald verlof wordt niet gelijkgesteld.
Dus... bij het nemen van 1 dag onbetaald verlof, telt die ganse maand niet mee voor de berekening.
Bij het nemen van 3 dagen: hetzelfde.
Bij het splitsen van die 3 dagen over 2 maanden moeten ze de onvolledige maanden samenvoegen tot volledige maanden, dus ook dan heb je 11 maanden verlofrechten opgebouwd.

Voor 11 maanden is het vastgelegd dat je 19 dagen krijgt in een 5-dagen-stelsel (wettelijk gezien werken we nog steeds in een 6-dagen-stelsel, dan zou je 22 dagen hebben).
11/12 van je totaal verlof klopt niet.
Als cadeau afronden naar boven ook niet.
19 dagen verlof klopt op zich wel.

11/12 klopt wel voor het vakantiegeld, maar dus niet voor het aantal dagen.
Ik ben bediende dus :-)

Maar zelfs dan klopt er nog iets niet, in een tekst van Partena staat dat de werkgever kan beslissen om een maand waarin de werknemer start voor de 15de als volledig te beschouwen. Bv iemand die op 10 januari start, heeft het jaar erop volledige jaarlijkse vakantie. Dus ik kan me niet voorstellen dat 1 dag onbetaald verlof, onmiddellijk wil zeggen dat het jaar erop maar 11/12de verlof meer krijgt.

https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... ~2&Lang=NL

"[2] In principe mag de werkgever voor de berekening van de duur van de vakantie enkel de volledige maanden in aanmerking nemen. Hij kan echter beslissen elke maand die vóór de 16de begonnen is of na de 15de beëindigd is gelijk te stellen met een volledige maand. Hij kan ook een dag vakantie per begonnen maand toekennen."

Heel duidelijk is dat allemaal niet :-)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 01 mei 2021 22:31

Dat is dus zoals het er staat: de werkgever mag dat beslissen (in het voordeel van de werknemer). Deze moet dat echter niet doen.

In jouw geval mag de werkgever dus zeggen dat ze die 3 dagen onbetaald verlof over een gans jaar zien als een gans jaar gewerkt, maar ze hoeven dat dus niet.

Om het zo te zeggen: je hebt werknemers die er de kantjes van aflopen (binnen het wettelijke), niets toelaten naar de werkgever toe, maar alles waar ze recht op hebben eisen tot het maximale, maar je hebt evengoed werkgever die ook zeer strikt de minima wat ze moeten geven volgen.

jerhamers
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 mei 2021 15:51

Ja, maar die voetnoot lijkt me toch eerder te gaan over het moment in een jaar dat je in dienst treedt of het werk verlaat. Erg willekeurige allemaal :)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 mei 2021 16:46

De link waar ik naar verwijs is zeer duidelijk. Vergelijk uw gewerkte dagen over het rechtgevend jaar en vergelijk dit met de tweede kolom. Zo moeilijk is dat toch niet.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 mei 2021 19:00

Ja waarom neem je de tabel niet van de arbeiders ???

Zoals Marcus Aurelius aan geeft ?

Dit is misschien te gemakkelijk ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 mei 2021 07:44

https://www.sd.be/jaarlijksevakantie/?lang=nl-BE/#/

Als je het wat meer ingewikkeld met wat meer werk wilt:
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jerhamers
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 mei 2021 09:32

Ja waarom neem je de tabel niet van de arbeiders ???

Zoals Marcus Aurelius aan geeft ?

Dit is misschien te gemakkelijk ???
Omdat ik geen arbeider ben????

Terug naar “Andere”