Herroepingsrecht B2B

Stephane V.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Herroepingsrecht B2B

#1 , 29 apr 2021 19:58

Hallo,

Ik zal even kort proberen de situatie de schetsen:

We hadden onze grootformaat printer bij een depot geplaatst omdat we deze wenste te verkopen (contract van 6 maand), indien de printer na 6 maand niet verkocht was door deze tussenpersoon, mochten we deze zonder kosten terug ophalen.

Na +/- 4 maand kwam er geen schot in de zaak, en zijn we met deze tussenpersoon tot een overeenkomst gekomen dat we onze printer terug mochten ophalen, zonder de verbrekingsvergoeding te betalen, maar in de plaats een andere oude printer aan hem overlieten voor een symbolische euro.

Voor de verkoop (twv 1€ excl. btw) hebben we een factuur opgemaakt waarop ook duidelijk vermeld dat de koper het toestel overneemt in de staat waarin het zich bevind en duidelijk gekend is door de koper.

De overdracht is gebeurd op 12 maart, het factuur werd betaald op 18 maart.

Vandaag krijgen we een mail van de koper, om te zeggen dat de printer niet werkt, en eist hij dat we de verbrekingsvergoeding toch betalen.

Indien we dit niet doen, zal hij verdere juridische stappen ondernemen.

De koper is ook een onderneming met ondernemingsnummer.

Kan hij dit zomaar eisen ?

Alvast bedankt voor jullie feedback en advies.

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 29 apr 2021 20:00

En die overeenkomst (de ruil dus) staat natuurlijk op papier, netjes door alle partijen ondertekend ? Dan is er toch geen probleem ?

Stephane V.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2021 20:06

De koper heeft inderdaad op het factuur genoteerd dat de overeenkomst vervalt. En er door de ruil geen schadevergoeding dient betaald te worden.

Reclame

Stephane V.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 apr 2021 09:13

Als ik het goed begrijp, kan hij dit niet zomaar eisen, ook al dreigt hij verder juridische stappen te ondernemen ?
Hij is een handelaar en wordt gezien al een professional die weet wat hij doet?

freelance
Berichten: 2615

#5 , 30 apr 2021 14:45

Voor de verkoop (twv 1€ excl. btw) hebben we een factuur opgemaakt waarop ook duidelijk vermeld dat de koper het toestel overneemt in de staat waarin het zich bevind en duidelijk gekend is door de koper.
Burgerlijk Wetboek - Wijze van eigendomsverkrijging .
Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.

De koper was gewaarschuwd ( kon zelf waargenomen hebben ) van de gebreken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Handelspraktijken”