Is een voorschot eigen inbreng?

Fieke_4
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is een voorschot eigen inbreng?

#1 , 11 apr 2021 01:10

Hallo allemaal,

Als je naar de bank gaat vragen ze naar je eigen inbreng. Met dit bedrag betaal je dan de notariskosten, registratiekosten,.. maar zit het voorschot ook in je eigen inbreng of moet je dit apart erbij tellen?

Ik heb 40.000 euro eigen inbreng. Zit in dit bedrag dan ook het voorschot dat ik moet betalen? Of moet ik 10.000 nog extra hebben voor mijn voorschot? (Voorschot zal dit bedrag hebben)

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 11 apr 2021 10:49

"Eigen inbreng" is het deel van de aankoopsom dat u niet leent voor de aankoop.

Aangezien banken zelden nog uitlenen aan quotiteit van 100% en méér van de aankoopwaarde, zal u zelf de notariskosten, registratie, én een deel van de aankoopsom (voorschot, of meer) moeten betalen.

https://www.hypotheek.be/nl/blog/tot-ho ... -quotiteit

Uw "eigen inbreng" in de aankoop is
100% min de quotiteit die de bank toestaat.

Kosten verbonden aan de aankoop komen daar bovenop.


Komt er op neer dat de bank altijd ingedekt is als u uw lening niet kan terugbetalen:
Woning op zich is zo minstens evenveel of méér waard dan wat u er voor leende.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 apr 2021 11:03

Nu, als je voor 't eerst naar de bank gaat ivm lening, kan hun vraag ook eerder zijn naar het bedrag dat je zelf kan "inbrengen" in de totale kostprijs ( aankoop + notariskosten + registratie).

Je moet dus zeker zijn dat de bank en jij over hetzelfde praten ... want mét of zonder onkosten is een heel verschil :!:

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 11 apr 2021 12:05

beste

Kort door de bocht is uw eigen inbreng datgene van de aankoopprijs dat je zelf betaalt. Dus ook het voorschot als je dat met eigen middelen betaalt.

voorbeeld :

je koopt een appartement aan voor 250.000

De aankoopkosten (registratie, ereloon, diverse kosten) bedraagt ongeveer 19.500 euro (voor zover dit je eerste aankoop en enige, eigen woning is)
De kosten voor de hypotheek zullen ongeveer 5500 bedragen
Totale kosten dus 25.000 dewelke je met je eigen middelen betaalt.
Blijft nog 15.000 over wat je kan gebruiken als voorschot.

250.0000 aankoop
15.000 voorschot = eigen inbreng
235.000 te lenen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”