Bankkaart misbbruikt voor oplichting via whatsapp

WoutersD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bankkaart misbbruikt voor oplichting via whatsapp

#1 , 10 apr 2021 12:40

Om te beginnen heb ik net ook een klacht gestuurd naar comite p omdat de politie vind dat ik blijkbaar niet genoeg bewijs heb om klacht neer te legge,dit is mijn verhaal dat ook naar comite p is verstuurd:

Op woensdag 31 maart krijg ik een brief in de bus van belfius bank waarin staat dat de klantenrelatie verbroken word direct de bank gecontacteerd om te vragen wat er aan de hand was daar konden ze aan de telefoon niets zeggen behalve dat het ernstig was en dan ook ineens afspaak gemaakt bij belfius op dinsdag 06 April om 10:30u waar ze dan alles zouden uitleggen wat er aan de hand was. daar ik 2 maand geleden mijn bankkaart met een neef van mij had meegegeven die me gevraagd had om mijn kaart even mogen te gebruiken omdat hij voor de interim moest gaan werken en zelf geen rekening had heb ik deze ook meegegen. daar ik zelf eerst dacht dat hij misschien een krediet had aangevraagd of een aankoop met mijn kaart had gedaan en niet betaald had of zoiets heb ik dan ook direct naar de politie gebeld om een afspraak te maken voor klacht neer te leggen tegen mijn neef,aan de telefoon heeft een vrouwelijke politie agente mij gevraagd over wat het ging daar ik het nog niet juist wist over wat het ging en eerst bij de bank moest horen wat er juist aan de hand was voor ik klacht kon komen neerleggen hebben we dan ook een afspraak gemaakt op 06 April om 13:30u. op de afspraak bij de bank wisten ze mij te vertellen dat er verdachte transacies van oplichting en fraude via whatsapp was gebeurd en er verschillende mensen klacht hadden ingediend. heb aan de bank meerdere keren gevraagd of ik daar iets van op papier kon krijgen en afschriften van rekening voor de politie waar ik later op de dag een afspraak had deze konden ze mij niet meegeven. later bij afspraak politie waar ik klacht wou neerleggen heb ik dit niet kunnen doen,omdat ik zogezegd niet genoeg bewijzen had en afschriften van de bank nodig had daar ik zei dat ik deze niet kon krijgen bij de bank geloofden ze mij niet daar ik dit toch meerdere malen op de bank gevraagd had,heb dan ook tegen de politieman gezegd om naar de bank zelf te bellen en het te vragen hij heeft gebeld en een 5tal minuten laten ringkelen maar er nam niemand op. dus de uitleg was daar ik geen afschriften bij heb omdat ik die van de bank niet kon krijgen heb ik geen klacht mogen neerleggen. ikweet niet of dat dat de gewoone gang van zaken is en vind het toch maar raar,en als ze mij missien as mede verdachte of dader zien kan ik nog geloven en dat moeten ze dan ma ar zelf met hun onderzoek uitzoeken,maar eigenlijk ben ik ook het slachtoffer van misbruik van vertrouwen door mijn neef,ik weet had mijn kaart ni moeten meegeven maar wie in godsnaam denk dat ze zoiets kunnen doen met u kaart. er is alleen melding gemaakt van dat ik daar ben geweest bij politie.
dus mijn vraag kan ik hiervoor in de problemen komen voor kaart uit te lenen en wat kan ik het beste doen,sta 100% recht in mijn schoenen en heb er helemaal niets mee te maken wat ook wel zal blijken uit verder onderzoek dat ze zullen doen hopelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 10 apr 2021 12:43

Uw bankkaart is strikt persoonlijk en mag niet doorgegeven worden. U bent verantwoordelijk voor de gevolgen.

lukasi
Berichten: 1138

#3 , 10 apr 2021 12:44

Paar extra punten en wat hoofdletters en dan nog eens af en toe een nieuwe alinea beginnen, is vlotter leesbaar en te begrijpen.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 10 apr 2021 12:59

ik heb halverwege afgehaakt

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2021 13:28

Wat is er nu met die bankkaart gedaan?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

cesto
Berichten: 322

#6 , 10 apr 2021 13:39

ik heb halverwege afgehaakt
Ik ook :lol:

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 apr 2021 13:56

Wat ik mis in uw verhaal is :

- of en wanneer je de kaart teruggekregen heb

- of je niet gaan kijken bent (online banking) welke verrichtingen er op gebeurden

WoutersD
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 apr 2021 15:07

Nee heb kaart niet terug gekregen.

Gebruikte online banking alleen op pc waarvoor ik altyd kaart en id lezer nodig had om in te loggen.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 10 apr 2021 15:54

Allemaal niet interessant, veel woorden maar wat is er met die bankkaart gebeurd?
Hebben ze er sex-slavinnen mee aangekocht of wat?
Volgens mij totaal niets mis met die kaart op zich en gaat het over iets compleet anders: ze denken dat u een ezel bent, met name een geldezel. Niet?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

rico123
Berichten: 176

#10 , 10 apr 2021 16:13

ik heb halverwege afgehaakt
Ik ook. Pfffff

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 apr 2021 16:29

Iemand heeft blijkbaar muilezel gespeeld met die kaart. Is dan ook normaal dat politie niet aan uw kant staat hé. Die horen ook dagelijks de wildste verhalen..

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 10 apr 2021 20:05

ik heb halverwege afgehaakt
Ik ben iets verder geraakt, maar heb het dan ook opgegeven

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#13 , 10 apr 2021 20:55

Voor zover ik kan begrijpen :

U heeft een ander toegelaten uw bankrekening en bankkaart te gebruiken.
Dat is tegen alle regels in. U bent verantwoordelijk voor het gebruik van uw kaart en rekening.
Vermoedelijk is uw rekening gebruikt om gelden van mensen die werden opgelicht te ontvangen.

Daardoor bent u vermoedelijk medeplichtig aan oplichting of bent u ‘muilezel’ om die gelden te ontvangen tegen een beperkte vergoeding.

Comité P zal hier weinig mee aan kunnen. Maar als mijn vermoeden juists zal u snel genoeg uitgenodigd worden voor een verhoor als verdachte. Daar zal men wel een PV van op maken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 10 apr 2021 21:38

Als u uw kaart aan een andere geeft dat is op zich geen strafbaar feit dus daarvoor gaat de politie geen PV opstellen en is Comité P zelfs niet bevoegd maar wel het Parket.
Indien er wel Pv zou zijn opgesteld zou Parket dat netjes hebben teruggestuurd... maar hopelijk zal het vermoedelijk intern al door controle en specifieke opvolgdienst zijn tegengehouden.

Wat min of meer wordt bevestigd doordat ik uw tekst eens 'tracht' te lezen ..... . U hebt geen enkel materieel stuk bij als u bij de politie bent ...
Bij mijn weten kan men zijn bankafschriften zelf afdrukken en opslaan dus blijkbaar ook nooit gedaan?
Wat@basejumper heeft geschreven zal gebeuren u zal vermoedelijk uitgenodigd worden als Salduz 3 verhoor waarin u de mogelijkheid hebt om voorafgaandelijk een advocaat te raadplegen en zelfs meet te brengen naar uw verhoor.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”