Schadegeval zonder aanrijdingsformulier

bdmsj
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Schadegeval zonder aanrijdingsformulier

#1 , 07 apr 2021 15:47

Hallo

Een hele tijd geleden had ik een mini schadegeval. Ik raakte de bumper van een geparkeerde auto op straat heel licht. De persoon was niet aanwezig bij de auto, dus liet ik mijn gegevens achter. Tot op heden werd er geen formulier ingevuld, maar liet de persoon een bestek opmaken in de hoop het onderling te kunnen regelen. Op dit bestek werden er veel meer dingen gerekend dan dat er door deze lichte aanraking kan zijn veroorzaakt, waaronder ook koplampen ed. Kan natuurlijk overal zijn gebeurd in tussentijd. Wat doe ik? De mevrouw dreigt ook naar de politie te gaan als ik niet betaal, en geen formulier wil invullen. Aan mijn auto is niets te zien, zo licht was de aanraking...

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 07 apr 2021 17:16

Hebt u geen foto's genomen?

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 07 apr 2021 17:40

U kan allicht samen een formulier invullen.
Gezien u de gegevens andere partij hebt is al al geen vluchtmisdrijf.
Ieder kan zijn verklaring op dat document zetten en dan zullen de verzekeringen het wel uitvechten.

Reclame

bdmsj
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 apr 2021 18:01

Bedankt voor uw antwoord.

Er zijn foto's genomen, en vluchtmisdrijf is het inderdaad zeker niet.

Ik heb niet meteen het gevoel er uit te geraken met mevrouw. Is het überhaupt nog mogelijk zo lang na datum (al meer dan maand) nog een formulier in te vullen? Ik lees overal dat dit binnen de week bij de verzekering dient te zijn. Kan de persoon mij dwingen de kost van de opmaak van het bestek te betalen?

Indien we er niet uit geraken, want koplampen en dergelijke geloof ik niet dat daar kapot kunnen zijn gegaan, wat is dan het beste om te doen? Ik wil immers niet opdraaien voor iets dat ik niet deed...

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 07 apr 2021 18:10

Zoals u reeds aangeraden door Franciscus , aangeven aan uw verzekering, en die trekken hun plan.

Als het kan, een aanrijdingsformulier invullen, daar geeft elk zijn versie, en tekent zijn eigen versie. Het helpt al een stuk als de situatieschets gezamenlijk gemaakt is.
Als dat allemaal niet kan, zal elk zijn eigen verklaring doorsturen.
Hebt u een rechtsbijstand ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 apr 2021 11:37

Zoals u reeds aangeraden door Franciscus , aangeven aan uw verzekering, en die trekken hun plan.
Aangeven bij je verzekering

Mét de foto's - die hopelijk duidelijk genoeg zijn.

En eventueel met de melding dat je vermoedt dat tegenpartij probeert te frauderen door schade die niet het gevolg is van dit ongeval, te laten vergoeden op kosten verzekering.


Nu, met alle plastiek in auto's tegenwoordig, kan een bevestiging van een koplamp afbreken zonder dat je dat aan de buitenkant ziet - of de hoogteregeling werd geraakt.


Aan de bumper zie je vaak weinig, of nog het minste - die zijn erg flexibel tegenwoordig

Dit is een economische total loss
Schadebestek boven 4000€ ...
Afbeelding


Een hele tijd geleden had ik een mini schadegeval.
Hoeveel tijd zit er tussen ongeval en bestek :?:

bdmsj
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 apr 2021 14:26

Het schadegeval is intussen al een maand geleden. Tussen ongeval en bestek zat 3 weken...

Bevriende agent zegt dat ik me geen zorgen moet maken, omdat dit een verzekeringskwestie wordt. Wat als de verzekering dit niet meer wil doen, omdat het te lang geleden is? Zo'n formulier dient immers binnen de 8 dagen te worden binnengebracht

bdmsj
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 apr 2021 14:28

@bosprocureur, ik heb rechtsbijstand

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 apr 2021 14:58

Wat als de verzekering dit niet meer wil doen, omdat het te lang geleden is? Zo'n formulier dient immers binnen de 8 dagen te worden binnengebracht
De verzekering moet toch de tegenpartij betalen, in de mate dat deze haar schade bewijst.
De verzekeraar heeft maar een recht van verhaal [= de aan tegenpartij betaalde bedragen van de verzekerde terugvorderen] in de mate waarin de verzekeraar bewijst dat hij schade geleden heeft wanneer de verzekerde een bepaalde handeling niet verricht heeft binnen een door de overeenkomst vastgestelde termijn.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Verkeersongevallen”