Dagvaarding openstaande factuur

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding openstaande factuur

#1 , 06 apr 2021 15:54

Hallo allemaal,

Toch even een belangrijke, dringende vraag.
Afgelopen maandag stond er ineens een deurwaarder voor de deur, met een dagvaarding, voor een openstaande factuur bij het ziekenhuis.

Helemaal gechoqueerd heb ik de documenten aangenomen en is die man vertrokken. Op zijn aanraden heb in dan het kantoor gebeld voor een 'afrekening' van de factuur e' kosten zodat het niet allemaal zou moeten voorkomen in de rechtbank.

Echter, nu achteraf gezien, vraag ik me af of ik dit wel moet betalen? Ik heb namelijk nooit facturen of herinneringen ontvangen hiervan. Het gaat over een factuur van een operatie van maart 2020, hiervoor heb ik een 4-tal facturen gekregen. De eerste 2heb ik onmiddellijk na ontvangst betaald, de 3e heb ik vorige maand betaald (na een tweede herinnering, waarvan ik ook geen originele factuur heb ontvangen) en de 4e staat dus nog steeds open.

Na contact met de ombudsdienst van het ziekenhuis, blijkt dat zij nooit facturen of herinneringen aangetekend opsturen, dus kunnen zij niet bewijzen dat ik deze facturen heb ontvangen. Net zoals ik niet kan bewijzen deze niet te hebben ontvangen.
Nu raad de ombudsman me aan om deze zaak toch te laten voorkomen en mezelf te gaan verdedigen. Maar de deurwaarder raadt dit af omdat mijn verhaal ongeloofwaardig zou zijn...
Wat doe ik nu best?
Als ik het niet laat voorkomen, kost het mij 130 euro aan kosten en 'ben ik er vanaf'.
Als ik het laat voorkomen kan het zijn dat of alle kosten wegvallen (als ik win) of dat ik de kosten van 130 euro plus alle gerechtskosten moet gaan betalen (als ik verlies).

Wie kan me helpen, wat doe ik het beste? En heeft het veel slaagkans als ik deze zaak laat voorkomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 apr 2021 19:23

Hallo allemaal,

Toch even een belangrijke, dringende vraag.
Afgelopen maandag stond er ineens een deurwaarder voor de deur, met een dagvaarding, voor een openstaande factuur bij het ziekenhuis.

Helemaal gechoqueerd heb ik de documenten aangenomen en is die man vertrokken. Op zijn aanraden heb in dan het kantoor gebeld voor een 'afrekening' van de factuur e' kosten zodat het niet allemaal zou moeten voorkomen in de rechtbank.

Echter, nu achteraf gezien, vraag ik me af of ik dit wel moet betalen? Ik heb namelijk nooit facturen of herinneringen ontvangen hiervan. Het gaat over een factuur van een operatie van maart 2020, hiervoor heb ik een 4-tal facturen gekregen. De eerste 2heb ik onmiddellijk na ontvangst betaald, de 3e heb ik vorige maand betaald (na een tweede herinnering, waarvan ik ook geen originele factuur heb ontvangen) en de 4e staat dus nog steeds open.

TS het is mij helemaal onduidelijk. U zegt nooit facturen of herinneringen te hebben ontvangen. U meldt eveneens dat u 4 facturen heeft ontvangen. 2 betaald, derde betaald NA TWEEDE HERINNERING zonder originele factuur ?? Vierde factuur staat nog steeds open zegt u ??
Toch duidelijk tegenstrijdigheden toch ?
Raad : betaal dringend het openstaande bedrag + de kosten. Zwakke zaak.
Kan zijn dat ik mij verkijk op de zaak, gelieve dat er iemand mij op de vingers tikt./b]

Na contact met de ombudsdienst van het ziekenhuis, blijkt dat zij nooit facturen of herinneringen aangetekend opsturen, dus kunnen zij niet bewijzen dat ik deze facturen heb ontvangen. Net zoals ik niet kan bewijzen deze niet te hebben ontvangen.
Nu raad de ombudsman me aan om deze zaak toch te laten voorkomen en mezelf te gaan verdedigen. Maar de deurwaarder raadt dit af omdat mijn verhaal ongeloofwaardig zou zijn...
Wat doe ik nu best?
Als ik het niet laat voorkomen, kost het mij 130 euro aan kosten en 'ben ik er vanaf'.
Als ik het laat voorkomen kan het zijn dat of alle kosten wegvallen (als ik win) of dat ik de kosten van 130 euro plus alle gerechtskosten moet gaan betalen (als ik verlies).

Wie kan me helpen, wat doe ik het beste? En heeft het veel slaagkans als ik deze zaak laat voorkomen?

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2021 20:05

Hallo allemaal,

Toch even een belangrijke, dringende vraag.
Afgelopen maandag stond er ineens een deurwaarder voor de deur, met een dagvaarding, voor een openstaande factuur bij het ziekenhuis.

Helemaal gechoqueerd heb ik de documenten aangenomen en is die man vertrokken. Op zijn aanraden heb in dan het kantoor gebeld voor een 'afrekening' van de factuur e' kosten zodat het niet allemaal zou moeten voorkomen in de rechtbank.

Echter, nu achteraf gezien, vraag ik me af of ik dit wel moet betalen? Ik heb namelijk nooit facturen of herinneringen ontvangen hiervan. Het gaat over een factuur van een operatie van maart 2020, hiervoor heb ik een 4-tal facturen gekregen. De eerste 2heb ik onmiddellijk na ontvangst betaald, de 3e heb ik vorige maand betaald (na een tweede herinnering, waarvan ik ook geen originele factuur heb ontvangen) en de 4e staat dus nog steeds open.

TS het is mij helemaal onduidelijk. U zegt nooit facturen of herinneringen te hebben ontvangen. U meldt eveneens dat u 4 facturen heeft ontvangen. 2 betaald, derde betaald NA TWEEDE HERINNERING zonder originele factuur ?? Vierde factuur staat nog steeds open zegt u ??
Toch duidelijk tegenstrijdigheden toch ?
Raad : betaal dringend het openstaande bedrag + de kosten. Zwakke zaak.
Kan zijn dat ik mij verkijk op de zaak, gelieve dat er iemand mij op de vingers tikt./b]

Na contact met de ombudsdienst van het ziekenhuis, blijkt dat zij nooit facturen of herinneringen aangetekend opsturen, dus kunnen zij niet bewijzen dat ik deze facturen heb ontvangen. Net zoals ik niet kan bewijzen deze niet te hebben ontvangen.
Nu raad de ombudsman me aan om deze zaak toch te laten voorkomen en mezelf te gaan verdedigen. Maar de deurwaarder raadt dit af omdat mijn verhaal ongeloofwaardig zou zijn...
Wat doe ik nu best?
Als ik het niet laat voorkomen, kost het mij 130 euro aan kosten en 'ben ik er vanaf'.
Als ik het laat voorkomen kan het zijn dat of alle kosten wegvallen (als ik win) of dat ik de kosten van 130 euro plus alle gerechtskosten moet gaan betalen (als ik verlies).

Wie kan me helpen, wat doe ik het beste? En heeft het veel slaagkans als ik deze zaak laat voorkomen?


Het gaat om 4 totaal verschillende facturen, voor 1 operatie.
Dus factuur 1 en 2 zijn, direct na ontvangst, betaald. Factuur 3, heb ik enkel een laatste herinnering van ontvangen en is inmiddels ook betaald.
Enkel factuur 4, daar heb ik nooit iets van ontvangen, staat nog open.
Hopelijk is het zo wat duidelijker? :)

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2021 20:25

Bespreek dit duidelijk eens met de boekhouding/facturatiedienst van het ziekenhuis.
Indien van de deurwaarder geen kopie factuur ontvangen; kopie vragen aan de boekhouding/facturatie
met nadrukkelijke vermelding nooit ontvangen. Ben wel bereid deze te betalen maar zonder kosten en bij toesturen van een kopie. Indien kopie reeds ontvangen van de deurwaarder; zeggen heb origineel nooit ontvangen en ben bereid direct te betalen zonder kosten.
In ieder geval met tact aanpakken.

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2021 22:55

Bespreek dit duidelijk eens met de boekhouding/facturatiedienst van het ziekenhuis.
Indien van de deurwaarder geen kopie factuur ontvangen; kopie vragen aan de boekhouding/facturatie
met nadrukkelijke vermelding nooit ontvangen. Ben wel bereid deze te betalen maar zonder kosten en bij toesturen van een kopie. Indien kopie reeds ontvangen van de deurwaarder; zeggen heb origineel nooit ontvangen en ben bereid direct te betalen zonder kosten.
In ieder geval met tact aanpakken.
Beiden heb ik al geprobeerd. Ziekenhuis zegt 'het ligt bij de deurwaarder, dus los het daar maar op' en de deurwaarder beweerd dan weer dat hij die kosten absoluut niet kan laten vallen.
Ik heb al meermaals, aan beide partijen, duidelijk gemaakt dat ik daar nooit een factuur van heb ontvangen. Tot op heden ook nog steeds geen kopie van gehad trouwens en ze blijven beweren dat ik de kosten van de dagvaarding toch echt zal moeten betalen. Maar dit is toch te gek voor woorden? Ik heb de 3 andere (veel duurdere) facturen wel netjes betaald, maar als ik niets ontvang kan ik ook niets betalen natuurlijk :/
Het gaat over een factuur van 150 euro en de kosten zijn 130 euro, mijn factuur wordt dus zomaar even 'verdubbeld' terwijl ik nergens vanaf wist...
Is er nog iets wat ik kan doen? Want ik wordt precies wat van het kastje naar de muur gestuurd :(

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 apr 2021 09:33

Persoonlijk naar de boekhouding/facturatiedienst gaan : vragen om een kopie factuur en de herinnering.
Neem dossier deurwaarder mee en dring aan op een eerlijke oplossing. Beleefd niet laten afschepen.

Schakel ook eens de sociaal assistent van uw mutualiteit in : die staat immers ook voor bemiddeling tussen ziekenhuizen en patiënten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 apr 2021 09:41

Als de facturen met Bpost komen ??

Ik krijg maar 2 maal per week post en er zijn bij mij ook al brieven verloren gegaan, maar nog geen enkele factuur die komen allemaal via mijn bankrekening Zoomit en de verzekeringen met mail en met gsm betalen, want ik vertrouw de Bpost niet .

En zoals hier boven men schrijft ga naar facturatie van het ziekenhuis .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 apr 2021 09:58

Bpost is totaal onbetrouwbaar geworden.

Niet-ontvangen of foutief bestelde briefwisseling (inclusief facturen) is al lang niet meer "abnormaal".

Maar of rechter daarin meegaat is maar een andere vraag ...

Overheid en "instellingen" gaan er nog steeds van uit dat dit bedrijf feilloos werkt.
Realiteit is intussen héél anders
Recent vb:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/05 ... -postbode/


Als je al 2 facturen gekregen hebt, en meteen betaald, ga je niet zitten wachten op #3 en #4 (en wie weet hoe veel nog ?) voor éénzelfde ingreep.

iota
Berichten: 830

#9 , 07 apr 2021 15:50

Wend u tot de juridische dienst van uw ziekenfonds. Normaal gezien mag u na een ziekenhuisopname slechts één factuur ontvangen waar alles op moet staan. Meestal ca. 2 maanden na de opname. Uitzonderlijk kan er iets bijkomend worden gefactureerd, maar een ziekenhuis mag in principe geen 4 facturen sturen voor één en dezelfde ingreep.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”