Situatie

Vermeersch12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Situatie

#1 , 01 apr 2021 18:19

Ik zat met 4 vrienden in het Citadelpark op een bankje. We hadden veel gedronken en er kwam een politieploeg bij ons. We zaten niet op 1,5m en hielden ons volgens hun dus niet aan de coronaregels, ook hadden we een bak bier bij (het was toen circa 21u). Ik had een 1 op 1 gesprek met de agent die moeilijk deed, de andere agenten waren zeer vriendelijk. Op een bepaald moment zegt hij dat we een boete gaan krijgen van 350eur. Ik protesteer en zeg dat ik dit disproportioneel vindt, waardoor ik meteen word geboeid en meegenomen naar het Stedelijk bewaarhuis te Gent. Daar eenmaal aangekomen was ik compleet in shock, het was de eerste keer dat ik zo iets meemaakte. Ik moest mij volledig uitkleden voor te fouilleren en moest in de cel zitten. Ik denk dat het rond 22u was toen. Ik vroeg duidelijk voor het fouilleren of ik iemand mocht bellen dat ze wisten waar ik zat, dat mocht niet. (denk dat ik dat recht had) Om 1u werd ik uit de cel geroepen en ik moest mijn inventaris tekenen. Daar stond op portefeuille , toen ik mijn portefeuille opendeed waren AL mijn biljetten en enkel geld verdwenen. Ik maakte hier niet meteen een probleem van, ik wou gewoon zo snel mogelijk vrij zijn. Er werd mij verteld dat er bij hun geen PV werd opgemaakt, en ik van hun geen boete ofzo zou krijgen. Ik zou enkel een administratieve sanctie krijgen volgens de agenten daar aanwezig.

Waar kan ik me de komende weken aan verwachten? Het was een akelige nacht die ik zo snel mogelijk wil vergeten.

Ik ben volledig in fout maar wou ook niet dat het zo escaleerde, het is een spijtige gebeurtenis en ik hoop gewoon dat ik geen rechtszaak krijg.
Ben 18 jaar en ben nog nooit in contact gekomen met het gerecht/politie, ik wou gewoon een leuke avond met het goede weer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 apr 2021 18:36

Gezien er geen pv werd opgesteld, zal u wegens het verstoren van de openbare orde opgesloten geweest zijn. Behalve misschien een combitaks zal u daar verder niets meer van horen. Dit komt dus ook niet op uw strafblad

Inzake de Corona inbreuk aal wel pv opgesteld worden. Onmiddellijk inning betalen als u nog de kans krijgt en anders de minnelijke schikking. Zo kan u misschien een rechtszaak voorkomen.

En als laatste: u hebt het recht niet om iemand te bellen bij uw opsluiting. U kan wel vragen dat men iemand opbelt voor u

Vermeersch12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2021 18:42

Gezien er geen pv werd opgesteld, zal u wegens het verstoren van de openbare orde opgesloten geweest zijn. Behalve misschien een combitaks zal u daar verder niets meer van horen. Dit komt dus ook niet op uw strafblad

Inzake de Corona inbreuk aal wel pv opgesteld worden. Onmiddellijk inning betalen als u nog de kans krijgt en anders de minnelijke schikking. Zo kan u misschien een rechtszaak voorkomen.

En als laatste: u hebt het recht niet om iemand te bellen bij uw opsluiting. U kan wel vragen dat men iemand opbelt voor u
Bedankt voor de info.
Bij het verlaten van het bewaarhuis moest ik een inventaris tekenen + een ander blad waar in het klein opstond "weerspannigheid" voor de rest niets.
Wat is dat? Ik heb dat blad niet getekend, en moest dat ook niet doen maar zit al een hele dag aan doemscenario's te denken als ik zie wat de straf is voor weerspannig te zijn. Er was wel geen fysieke agressie van mijn kant, wel stemverheffing maar echt fysiek zeker niet. Ik had ook de kans niet, werd meteen in de boeien geslaan (met de nodige schaafwonden aan nek als cadeau).
Ik zeg het, ik ben sowieso in fout en wil een boete betalen voor overtreden van coronamaatregelen geen probleem, maar een rechtszaak zou ik echt zeer spijtig vinden.

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 apr 2021 19:00

Kan vanalles geweest zijn, dat is nu onmogelijk te zeggen

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 01 apr 2021 22:04

Weerspannigheid is elke aanval of verzet met geweld of bedreiging tegen een ministeriële ambtenaar, , agenten, brengers van dwangbevelen en mensen van de douane en nog andere.
Dit is wanneer zij handelen om de wet uit te voeren of om bevelen, beschikkingen of vonnissen te volgen. Een voorbeeld hiervan is een agent die een verdachte aanhoudt, en deze verdachte verzet zich hiertegen door geweld te vertonen.

Als u wapens bij hebt dan pleegt u weerspannigheid zal u een gevangenisstraf kunnen krijgen van drie maanden tot twee jaar.
Zonder wapens kan u een gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden krijgen.
Indien met verschillende personen voorafgaandelijk afgesproken om weerspannigheid te plegen, dan kunnen alle plegers van de weerspannigheid die wapens dragen worden veroordeeld tot een opsluiting van vijf tot tien jaar en de personen die meewerkten tot een gevangenisstraf van één jaar tot vijf jaar.
Als de weerspannigheid niet komt door een afspraak die op voorhand gemaakt is, kan u als verdachte gestraft worden met een gevangenisstraf van één jaar tot vijf jaar.
Als u ervan verdacht wordt te hebben meegewerkt aan deze weerspannigheid, riskeert u een gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar. Bij al deze voorgaande gevangenisstraffen kan bijkomend een geldboete van 26 euro tot 200 euro* worden opgelegd.

Dat zijn dus correctionele straffen en komen voor de correctionele rechtbank.

Het louter verzetten kan al voldoende zijn vb een politieambtenaar een duw geven of u proberen los te trekken. Ken cases waarbij de plegers ter beschikking werden gesteld van de magistraat.
Ken ook cases waar betrokkene mocht beschikken maar wel mocht voorkomen en ter zitting veroordeeld worden met vraag tot onmiddellijke aanhouding. Aanhouding die door RB werd uitgesproken.

Indien iets van bovenstaande is weerhouden zal u op een later tijdstip worden uitgenodigd en hebt u met een door u gekozen advocaat - gehoord worden. (Salduz en Franchimont wetgeving).

Dit los van de samenscholingsregel voor Covid -19 en niet opvolgen bevel ==> bestuurlijke arrestatie
Mogelijk ook nog Pv openbare dronkenschap.

Hopelijk blijft het bij een GAS Covid boete.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 apr 2021 22:05

Daar stond op portefeuille , toen ik mijn portefeuille opendeed waren AL mijn biljetten en enkel geld verdwenen. Ik maakte hier niet meteen een probleem van, ik wou gewoon zo snel mogelijk vrij zijn.

Dit is een zeer zware beschuldiging.

Hoop voor u dat dit niet om een aprilgrap gaat.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 01 apr 2021 22:18

Marcus was me voor idd... wat met het geld?? Kan niet als u het niet terug hebt.

Fiets
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 apr 2021 11:58

De rechter, als het tot een rechtszaak komt zal in principe altijd de kant kiezen van de politie. Woord tegen woord, je bent de pineut. Zo werkt het. Of je moet keiharde bewijzen hebben = video met geluid.

Je kan ook klacht neerleggen tegen de politie maar idem ditto: de ambtenaar zal zowat altijd gelijk krijgen. Het is overigens de politie die de klacht tegen de politie zal behandelen, dus...

Daarom is het belangrijk om bij elk contact met de politie gelijk je smartphone boven te halen en te filmen. Dit is niet verboden, wat de politie ook mag zeggen.

LeenW
Berichten: 12825

#9 , 02 apr 2021 12:24

De rechter, als het tot een rechtszaak komt zal in principe altijd de kant kiezen van de politie. Woord tegen woord, je bent de pineut. Zo werkt het. Of je moet keiharde bewijzen hebben = video met geluid.

Je kan ook klacht neerleggen tegen de politie maar idem ditto: de ambtenaar zal zowat altijd gelijk krijgen. Het is overigens de politie die de klacht tegen de politie zal behandelen, dus...

Daarom is het belangrijk om bij elk contact met de politie gelijk je smartphone boven te halen en te filmen. Dit is niet verboden, wat de politie ook mag zeggen.
Dit antwoord is grotendeels fout. Voor het eerste deel is het niet zozeer de hoedanigheid van de partijen, maar wel het principe "wie eist, moet bewijzen". Ten tweede is het ook niet zomaar toegestaan de politie te filmen, zie o.a. https://www.bruzz.be/samenleving/mag-je ... 2021-01-22

Vermeersch12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 apr 2021 15:12

Bedankt voor de info iedereen.
Mijn excuses voor mijn eerste post, ik heb ondertussen het geld teruggevonden. Zat in een aparte enveloppe en in een jaszak die ik niet gebruik. Mijn excuses dus voor dit vals verwijt, ik was zo verwonderd dat er geen geld in mijn portefeuille zat aangezien de agenten in het bewaarhuis heel vriendelijk waren. De rest van het verhaal klopt wel, ik wacht een brief af. Hopelijk enkel boete voor coronamaatregelen, want daar was ik volledig in fout.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 apr 2021 15:38

Dank je wel voor deze rechtzetting.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 03 apr 2021 17:29

Wat ik verwachte - ofwel laat men de persoon het geld houden ( spoelen het dan door toilet of zo) maar vermoedelijk zal de algemene regel zijn geld in omslag in kluis. EN gaat u daar ook zeker voor ontvangst voor afgetekend hebben.

Hopelijk hebt u nog geen klacht tegen de politie ingediend want na onderzoek en seponering kunnen die zich dan tegen u keren voor smaad - laster en of eerroof.

Vermeersch12
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 apr 2021 22:45

Wat ik verwachte - ofwel laat men de persoon het geld houden ( spoelen het dan door toilet of zo) maar vermoedelijk zal de algemene regel zijn geld in omslag in kluis. EN gaat u daar ook zeker voor ontvangst voor afgetekend hebben.

Hopelijk hebt u nog geen klacht tegen de politie ingediend want na onderzoek en seponering kunnen die zich dan tegen u keren voor smaad - laster en of eerroof.
Nee zeker geen klacht ingediend, was ik ook niet van plan.
Hebben me zeer correct behandeld in het bewaarhuis, wou dat ik mijn originele post kon aanpassen maar dat kan niet op deze site.

Terug naar “Andere”