Faillissement

falingiso
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Faillissement

#1 , 31 mar 2021 11:20

Beste,

2018 heb ik het faillissement van mijn bvba als zowel mijn persoonlijk faillissement aangevraagd en dit met de nieuwe wetgeving.

De zaak word nu gesloten bij gebrek aan actief, volstorting kapitaal heb ik op 1 jaar maandelijks terug betaald, verder heb ik steeds mijn medewerking verleend, rc 20000euro geleend aan de zaak(dus positief) en altijd aanwezig geweest op alle zittingen en dit allemaal zonder advocaat (geen geld hiervoor).

Kwijtschelding heb ik aangevraagd in het begin, en er zijn geen onregelmatigheden in de boekhouding vastgesteld.
Deze week brief ontvangen dat ik deze maand naar de sluiting moet gaan omdat ze mij willen 'horen en uitspraak gaan doen voor de kwijtschelding.

Heb ik kans op een kwijtschelding en heeft dit dan ook betrekking tot de borg waarvoor ik mij heb moeten stellen bij de bank.
Heeft er iemand nog tips wat ik tegen de voorzitter moet zeggen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mar 2021 15:44

U bent persoonlijk ook failliet dus uw borg valt weg, er wordt met de spons over al uw schulden van voor het vonnis gewreven dus nul schulden nog .

op de zwarte lijst nog juist 12 maanden vermeld staan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

falingiso
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2021 15:47

Bedankt voor je antwoord.
Wat zijn de ervaringen tegenwoordig ivm toekennen van de kwijtschelding?
Denk je dat ik hier kans op maak?

Reclame

falingiso
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2021 15:51

En vraagt de voorzitter nog bepaalde vragen over waarom ik de kwijtschelding verdien of iets in deze aard?
Zijn er bepaalde tips of dergelijke?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mar 2021 17:08

Vroeger bij de vorige wet moest je je verschoonbaar verdienen, en dit was ook bijna altijd goed.
Nu met de nieuwe wet van 1 mei 2018 is dit een recht, als er geen fraude of diefstal is geweest mag je zeker op je twee oren slapen,
Nu moet je op de sluitingsvergadering zijn met de rechter-commissaris en de curator zijn, dit duurt een 10 minuten, men praat over het verloop en er worden papieren ondertekend, en een week of 2 komt dit voor de rechtbank zelf, maar daar moet je niet bij zijn, en dan krijg je u vonnis toegestuurd, slaap maar gerust er worden zeer weinig geweigerd !! en dan ben je een vrij man zonder schulden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

falingiso
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 mar 2021 18:03

Dank u wel voor uw antwoorden.
U bent zelf actief in deze wereld dat u zoveel van deze materie kent?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mar 2021 22:33

Dank u wel voor u antwoorden.
U bent zelf actief in deze wereld dat u zoveel van deze materie kent?
Zeker niet maar zit hier al meer dan 10 jaar hier en heb hier zeer veel geleerd en heb een paar mensen ook persoonlijk begeleid in hun faillissement, en dit jaar al drie zaken begeleid en er komen er zeker nog zeer veel aan dit jaar ..

Hier heeft iedereen wel zijn eigen specialiteit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

falingiso
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 apr 2021 12:03

Beste,

Ik had gezien dat de curator vroeg aan minfin of ik persoonlijk een ondernemingsnummer had aangezien hij de ondernemingsrechtbank hierover wou inlichten omdat zij dit willen weten. Deze email is upgeload in regsol.
Ik had geen ondernemingsnummer aangezien ik failliet ben verklaard als hoedanigheid zaakvoerder van een bvba.
Is dit een probleem voor de kwijtschelding?
Heb eerdere artikels terug gevonden omtrent weigering kwijtschelding omdat zaakvoerder geen ondernemingsnummer had.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 apr 2021 15:53

Maar dan bent u niet in Faillissement enkel je BVBA ???

Heeft u een vonnis dat u persoonlijk failliet verklaard bent ???

Het is niet omdat de BVBA Failliet is dat u persoonlijk failliet bent !

En als dit niet het geval is kan u persoonlijk niet verschoonbaar verklaard worden enkel omdat je zaakvoerder bent !

Dus kijkt of er twee vonnissen zijn 1 voor de bvba en 1op uw naam alleen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

falingiso
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 apr 2021 16:13

Beste,

Er zijn 2 vonnissen, 1 voor mijn bvba en 1 op mijn eigen naam, dit onder de nieuwe wetgeving van 1 mei..
Ik ben failliet verklaard als hoedanigheid zaakvoerder van een bvba.
Daarom dat ik het raar vind dat de curator dit wilt meedelen aan de rechtbank en dat de rechtbank hierom vraagt.
Wat zijn u bevindingen hieruit

falingiso
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 apr 2021 16:35

In deze mail staat dat de curator dit vraagt omdat de ondernemingsrechtbank hierover wilt geïnformeerd worden bij afsluiting..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 apr 2021 19:03

Kan daar geen antwoord opgeven, daar de ondernemingsrechtbank zelf over alle details beschikt, of u failliet of niet failliet bent. !

Maar daar is dan geen enkel reden toe om je niet de kwijtschelding te geven ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

falingiso
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 apr 2021 19:29

Hoe bedoelt u failliet of niet failliet?

Ik ben zeker dat ik failliet ben, zowel uitgesproken voor mijn vennootschap(bvba) als zowel op mijn eigen naam (persoonlijk).
Ik heb dit beide zelf aangevraagd in samenwerking met dyzo.
Deze faillissement zijn ook aangenomen en uitgesproken in vonnis.

Ik heb dit onder de nieuwe wetgeving van 1 mei 2018 gedaan, dus onder de hoedanigheid van zaakvoerder van een bvba wat ging bij de nieuwe wetgeving maar niet bij de oude.

Ik vind het gewoon vreemd dat de ondernemingsrechtbank geïnformeerd wenst te worden over het feit dat ik geen ondernemingsnummer heb terwijl ze dit weten.
Heb al artikels gevonden waar de rechtbank de kwijtschelding soms weigert omdat een zaakvoerder bvba geen ondernemingsnummer heeft maar mijn faillissement is al aangenomen dus lijkt me vreemd dat ze hier nu bij gaan afkomen.

Ik wil u alvast bedanken voor u antwoorden.
Ik maak me gewoon wat zorgen hieromtrent en zoek misschien teveel achter alles.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 apr 2021 16:53

Daar kan ik moeilijk op antwoorden, u zegt ik ben persoonlijk failliet, dan is er geen probleem met de kwijtschelding,.

Maar u probleem is dat u niet aansprakelijk bent voor het faillissement van de BVBA, was dit een andere vorm geweest waarvan de aandeelhouders 100% aansprakelijk waren was er ook geen probleem,

U moet kijken in het staatsblad of U persoonlijk failliet bent
U zal zeker niet in het KBO persoonlijk ingeschreven zijn en dit is het probleem.

Ik Vrees dat u persoonlijk niet failliet bent.

Art: XX 100 In geval van aangifte van faillissement van een onderneming bedoeld in artikel XX.1, § 1, eerste lid, c), of een rechtspersoon waarvan de vennoten onbeperkt aansprakelijk zijn, dient de onderneming haar vennoten ervan in de zaak te betrekken.

Dus aan u om te zoeken wanneer en hoe je in het staatsblad bent gepubliceerd
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

falingiso
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 apr 2021 18:41

Daar kan ik moeilijk op antwoorden, u zegt ik ben persoonlijk failliet, dan is er geen probleem met de kwijtschelding,.

Maar u probleem is dat u niet aansprakelijk bent voor het faillissement van de BVBA, was dit een andere vorm geweest waarvan de aandeelhouders 100% aansprakelijk waren was er ook geen probleem,

U moet kijken in het staatsblad of U persoonlijk failliet bent
U zal zeker niet in het KBO persoonlijk ingeschreven zijn en dit is het probleem.

Ik Vrees dat u persoonlijk niet failliet bent.

Art: XX 100 In geval van aangifte van faillissement van een onderneming bedoeld in artikel XX.1, § 1, eerste lid, c), of een rechtspersoon waarvan de vennoten onbeperkt aansprakelijk zijn, dient de onderneming haar vennoten ervan in de zaak te betrekken.

Dus aan u om te zoeken wanneer en hoe je in het staatsblad bent gepubliceerd
.
Zojuist opgezocht..

Mijn persoonlijk faillissement staat ook gepubliceerd, er staat mijn persoonlijke naam achter opening faillissement, handelsactiveit: zaakvoerder bvba.

Dan kan ik ervan uitgaan dat dit in orde is?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”