Invalide?

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Invalide?

#1 , 24 mar 2021 15:21

Geachte,

Ik ontving vandaag een brief van CM waarin staat dat ik op 21 januari 2021 door het RIZIV erkend werd als +66% invalide.
Kan het daarom zijn dat ik niet bij de adviserend arts opgeroepen word?
Ik wacht al sedert midden februari op de oproepingsbrief omdat ik mij 6-maandelijks bij de adviserend geneesheer moest aanbieden. Dit telkens midden augustus en midden februari.
Kan ik nu nog een oproepingsbrief verwachten of niet?
En wat betekent het concreet dat ik als +66% invalide erkend werd door het Riziv?

Alvast hartelijk bedankt!
Groetjes,
Moemoe

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2496
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2021 18:01

Staat er op de brief geen datum op van ... tot
Normaal vermelden ze de periode of anders staat er definitief. De datum tot kan tot uw pensioendatum zijn.
Tot einde van die periode wordt u niet meer opgeroepen. En indien definitief ; geen oproeping meer.
Voor alle zekerheid contacteer uw mutualiteit of de afzender van de brief of uw invaliditeit definitief is, of wanneer voor hoelang.

Als u tot uw pensioen +66% invaliditeit heeft gekregen; dan behoudt u die na uw pensionering ook.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2021 18:15

Dank u wel Lynx voor uw antwoord!
Ik heb me eigenlijk slecht uitgedrukt: - en me ook vergist van datum. Sorry daarvoor. Op de brief van CM staat vermeld: "Attest van vervangingsinkomen- belastingfiche nr 281-12".
Verder staat er: "Op 1 januari 2021 bent u ook 66+ invalide RIZIV erkend".
Dus: deze brief werd mij opgestuurd om aan de belastingen aan te geven, terwijl ik helemaal niet wist dat RIZIV mij in januari van dit jaar 66+ invalide verklaard heeft.
Ik heb nu via e-mail contact opgenomen met CM zodat ze mij meer uitleg kunnen geven.
Ik wil echt weten wat die "66+invalide" betekent en wat de gevolgen daarvan voor mij zullen zijn.
EN zeggen dat ik (zie mijn vorige topic) nog de hoop had om 6 uurtjes per week te mogen werken.....
Alleen daarom hoop ik dat ik WEL bij de adviserend geneesheer zal opgeroepen worden maar dat had al moeten gebeurd zijn. Vrees ik.
Hartelijk dank,
Moemoe

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 25 mar 2021 19:15

Die 66% heeft niet zoveel betekenis. Wsl ben je langer dan een jaar op ziekenkas, dan word je automatisch invalide, meestal 66%

U kan nu ook vragen achter een online gesprek met de controlearts, en vragen of je nog enkele uren mag werken. Afhankelijk van uw situatie zal hij goed of afkeuren.

LYNX XX
Berichten: 2496
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2021 19:46

Die +66% invaliditeit heeft belang voor uw belastingaangifte indien u op 01.01.2021 invalide was. Ook uw aanslagbiljet voor onroerende voorheffing in het oog houden, want daar heeft u ook recht op vermindering.
CONTROLEREN.
De mutualiteit kan u informeren hoelang ( van ... tot ) u op invaliditeit zult zijn. Zij kennen de mogelijke volgende datum voor de controlearts.

Invaliditeit tot de dag van uw pensioen = voor altijd. Belangrijk voor belastingen en voorheffingen.

Terug naar “Andere”