Verzettermijn verlopen (onterechte) strafbeschikking

Harverspecter007
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

Verzettermijn verlopen (onterechte) strafbeschikking

#1 , 18 feb 2021 16:40

Ik heb een persoonlijk vraag met betrekking tot het verzet termijn van een strafbeschikking. Een kennis van mij heeft een strafbeschikking (geldboete €200,-) ontvangen voor een klein misdrijf, maar leed ten tijde van ontvangst van de beschikking én het plegen van het strafbare feit aan ernstige psychose. Voor die reden was hij ontoerekeningsvatbaar en daarmee niet strafbaar. De termijn voor verzet is in beginsel 14 dagen na ontvangst van de beschikking, maar die is ruimschoots verlopen. Vanwege zijn toestand was op dat moment ook niet redelijk in staat om te reageren (opende brievenbus niet), laat staan in verzet te gaan. Is het nog mogelijk om in verzet te gaan, dus zijn er nog uitzonderingen denkbaar. Mocht daar geen optie voor zijn, kan ik dit op een ander manier proberen recht te trekken? Gezien dit een hele uitzonderlijke situatie betreft, zou er toch een uitzondering/wettelijke loophole denkbaar zijn? Het zou heel jammer zijn als hij hiervoor een strafblad krijgt, terwijl hij niet strafbaar is gezien zijn geestelijke gesteldheid. Ik hoor graag van jullie. Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 18 feb 2021 20:36

Is er een dokter die ten tijde van de feiten uw vriend heeft gediagnosticeerd?

Harverspecter007
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 feb 2021 22:04

Ja hij was opgenomen in een GGZ-instelling. En daarvoor is hij meerder malen bij de huisarts geweest. Het staat allemaal in zijn dossier, dus hij kan dat bewijzen.

Reclame

De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2021 19:55

Indien geattesteerd

Dan bestaat de oplossing in

- het aantekenen van Hoger Beroep.
Termijn 1 maand na betekening

- verzet op grond van overmacht waarbij de termijn van 14 dagen niet geldt

Op verzoek bronvermeldingen

Harverspecter007
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 feb 2021 13:08

Dus ik kan alsnog verzet doen, aangezien mijn kennis op moment van ontvangst niet geestelijk gezondheid, in die zin heeft bekendmaking nog niet plaatsgevonden? Klopt dat? Dus dan alsnog verzet ogv ontoerekeningsvatbaarheid.

@De Valk
Hoe is Hoger beroep tegen verzet mogelijk? Heb jij bepaalde artikelen of jurisprudentie daarvoor?

De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 feb 2021 16:31

Indien je termijn voor verzet verlopen is en dat is 14 dagen kan je bij verstrijken van deze termijn Hoger Beroep instellen vermits dit 1 maand is.
Art. 689. Ger. Wb

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 feb 2021 16:43

Gaat dit niet over een Nederlandse situatie?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Harverspecter007
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 feb 2021 15:55

Ja klopt, het is Nederland. Dus dat is de Ger. Wb niet van toepassing. In NL voorzover ik weet is er geen rechtsmiddel meer na verzet, ook niet hoger beroep..


De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 feb 2021 20:12

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... aak/beroep


Als u in eerste aanleg niet persoonlijk bent verschenen of als u zich niet hebt laten vertegenwoordigen door een advocaat, bent u bij verstek veroordeeld. U kunt tegen een uitspraak bij verstek ofwel verzet aantekenen, ofwel in hoger beroep gaan. Als u verzet aantekent, komt de zaak opnieuw voor bij dezelfde rechter die u heeft veroordeeld. Ook verzet is enkel mogelijk als u een belang kunt laten gelden. Bij hoger beroep komt de zaak voor bij de hogere rechtbank. Als u zowel verzet als hoger beroep aantekent, krijgt het rechtsmiddel dat u het eerst hebt ingesteld, voorrang.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 feb 2021 21:33

@ De Valk
Dit gaat over Nederland!
Dit heeft niets te maken met een veroordeling door een Belgische Rechtbank.
Harverspecter007 moet zijn vraag stellen in een Nederlands Forum.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 feb 2021 12:28

Aan de TS
Geef dit duidelijk aan want maakt een groot verschil.
Dank u
https://www.legalspot.nl/juridisch-forum

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”