Werkgever dagvaarden in faillissement

Gurenn
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Werkgever dagvaarden in faillissement

#1 , 21 feb 2021 01:30

Het ziet ernaar uit dat mijn werkgever binnenkort (permanent) geen loon meer zal kunnen uitbetalen. De activiteiten liggen volledig stil, het geld is bijna op en de bestuurder woont in China en lijkt van de aardbodem verdwenen te zijn.

Wat is de termijn voor het bekomen van een faillissementsvonnis en de aanstelling van een curator die de arbeidsovereenkomsten verbreekt? Aan welke voorwaarden moet eerst voldaan zijn eer je de werkgever kunt dagvaarden in faillissement?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2021 12:34

Maar dan gaat u nog een paar maanden moeten wachten op je loon, deze gaat moeten uitbetaald worden van het fonds voor sluiting van ondernemingen, ik zou je dit nooit aanraden om dit te doen, de rechtbank gaat ook zijn akkoord moeten geven en zal ook eerst de zaakvoerder moeten uitnodigen voor de details van het hoe en het waarom, men spreekt zomaar geen faillissement uit omdat iemand het vraagt , zo werkt dit niet ,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2021 14:01

Zolang uw loon voor geleverde prestaties wordt betaald is er niets aan de hand en komt de werkgever zijn verplichtingen na. Er is dan ook geen enkele grond om een procedure tegen uw werkgever in te spannen. Misschien eens lezen: https://www.dyzo.be/failliet/wie-kan-er ... -aanvragen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Gurenn
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2021 16:28

Maar dan gaat u nog een paar maanden moeten wachten op je loon, deze gaat moeten uitbetaald worden van het fonds voor sluiting van ondernemingen, ik zou je dit nooit aanraden om dit te doen, de rechtbank gaat ook zijn akkoord moeten geven en zal ook eerst de zaakvoerder moeten uitnodigen voor de details van het hoe en het waarom, men spreekt zomaar geen faillissement uit omdat iemand het vraagt , zo werkt dit niet ,
De vraag wordt hier niet echt beantwoord. Een faillissement kan uitgesproken worden als de werkgever ophoudt te betalen, wat het geval gaat zijn gezien er geen geld meer is en de zaakvoerder verdwenen is.

De vraag is dus:
Wat is de termijn voor het bekomen van een faillissementsvonnis en de aanstelling van een curator die de arbeidsovereenkomsten verbreekt?

Dit is van belang omdat er een curator aangesteld moet worden die de arbeidsovereenkomsten kan verbreken. De zaakvoerder zelf is verdwenen en zal dit dus niet doen. Zelf ontslag nemen zonder uitzicht op een andere job betekent het recht op een werkloosheidsuitkering op te geven.
Het is van belang om de termijn te kennen omdat voorkomen moet worden dat het bedrag van onbetaalde lonen de grensbedragen uitbetaald door het FSO gaat overschrijden (die bepalen immers niet onbeperkt uit). Ook is het van belang om te weten aan welke voorwaarden er moet voldaan zijn eer je kan dagvaarding in faillissement (moeten er eerst aanmaningen of ingebrekestellingen verstuurd worden, termijnen ertussen,...?)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 feb 2021 21:16

U moet eerst u werkgever dagvaarden bij de arbeidsrechtbank, als hij daar veroordeeld word, kan je hem pas dagvaarden in Faillissement, en dan pas kan de rechter deze werkgever dagvaarden, want een faillissement word zomaar niet toegestaan zo als u denkt, en dan wanneer de rechter zover is en in faillissement word verklaart zal de curator pas een einde aan je werkovereenkomst maken, dan daarna kan u je loon aanvragen aan het fonds, meestal doet de vakbond dit, nu spreek ik tocht over een 4 tal maanden.

Je zou beter eerst arbeidsrecht bank, en dan met de deurwaarder en vonnis beslag leggen op zijn activa, dit zal zeer snel kunnen gaan ,

geen enkele ondernemingsrechtbank gaat deze failliet verklaren voor alleen je loon !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gurenn
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2021 21:41

U moet eerst u werkgever dagvaarden bij de arbeidsrechtbank, als hij daar veroordeeld word, kan je hem pas dagvaarden in Faillissement, en dan pas kan de rechter deze werkgever dagvaarden, want een faillissement word zomaar niet toegestaan zo als u denkt, en dan wanneer de rechter zover is en in faillissement word verklaart zal de curator pas een einde aan je werkovereenkomst maken, dan daarna kan u je loon aanvragen aan het fonds, meestal doet de vakbond dit, nu spreek ik tocht over een 4 tal maanden.

Je zou beter eerst arbeidsrecht bank, en dan met de deurwaarder en vonnis beslag leggen op zijn activa, dit zal zeer snel kunnen gaan ,

geen enkele ondernemingsrechtbank gaat deze failliet verklaren voor alleen je loon !!
Bedankt, da's duidelijk. Da's dus problematisch, het grensbedrag voor onbetaalde lonen dat ten laste genomen wordt door FSO (€ 6750) is nog geen drie maanden loon in mijn geval.

Beslag leggen op de activa zou een optie zijn mochten er nog activa zijn. Ondertussen wordt er nog slechts een klein kantoor gehuurd met daarin alleen enkele meubels en een pc, printer en server (van vijf jaar oud). Ver gaan ze daar niet mee komen als die ten gelde gemaakt worden, vrees ik...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 feb 2021 08:10

laat onmiddelijk bewarend beslag leggen bij de banken !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gurenn
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 feb 2021 08:44

Er staat momenteel welgeteld € 300 op de bankrekening...

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 feb 2021 10:25

Zolang uw loon voor geleverde prestaties wordt betaald is er niets aan de hand en komt de werkgever zijn verplichtingen na. Er is dan ook geen enkele grond om een procedure tegen uw werkgever in te spannen. Misschien eens lezen: https://www.dyzo.be/failliet/wie-kan-er ... -aanvragen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Ik volg hier Marcus volledig. Werkgever heeft tot op dit ogenblik ( zie topic ) nog geen betalingsachterstand bij TS. Hoe ongemakkelijk TS ( ikzelf ook ) het ook vindt er moeten eerst inbreuken plaats vinden.
Natuurlijk : waakzaam blijven en geen achterstanden laten oplopen.

Vakbond ??

Gurenn
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 feb 2021 11:29

Dat er momenteel nog geen achterstand is weet ik, maar dit zit er wel aan te komen. Daarom stel ik de vraag nu al, zodat ik weet waar ik aan toe ben als het zo ver is en kort op de bal kan spelen. Zoals hierboven verduidelijkt zal beslag laten leggen op de activa weinig opleveren en is dagvaarden in faillissement de enige optie, maar dan moet ik het natuurlijk wel tijdig doen om te voorkomen dat het FSO niet mijn volledige achterstallige loon uitbetaalt. Als ik al drie maanden onbetaald heb gewerkt eer de curator mijn contract beëindigt ben ik eraan voor de moeite...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 feb 2021 13:46

Zie ook: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Zoals u de situatie omschrijft, lijkt het me raadzaam om nu reeds naar ander werk uit te zien.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”