Prijs in winkel wijkt af van de prijs die de kassa aangeeft

Zac
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Prijs in winkel wijkt af van de prijs die de kassa aangeeft

#1 , 06 feb 2021 21:31

Vandaag ging ik naar een schoenenwinkel waar er een speciale actie was van 20% extra korting.

In de winkel stond er een paar schoenen voor 100 euro. Ik besloot er om 3 paar schoenen te kopen voor mijn familie. Elke paar was verbonden met een groot etiket waar de prijs van 100 euro opstond.

Bij het afrekenen stond er dat een paar 160 euro kost. Ik heb gemeld dat de geadverteerde prijs 100 euro is en dat ik het ook aan de geadverteerde prijs de schoenen wil kopen.

De manager liet mij in een verhoogd toon weten dat hij mij de schoenen niet aan dit prijs kan meegeven en dat ik de systeem misbruik.

Ter info: de prijs was hetzelfde model maar in andere kleuren staan ook geadverteerd tussen de 90 euro - 140 euro en deze kloppen wel.

Had ik het recht om de schoenen aan de geadverteerde prijs te kopen?
https://t.me/pump_upp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 06 feb 2021 23:21

Als het niet duidelijk is dat de geadverteerde prijs fout is, dan is de verkoper verplicht om aan die prijs te verkopen.

Wat wordt bedoeld met een duidelijk foutieve prijs:
Een TV die voor 100 euro staat in plaats van 1000.
Koelkast voor 2 euro ipv 200 euro.
...

Schoenen voor 100 euro lijkt mij geen abnormale prijs, dus u heeft recht op die prijs.
Maar... hoe ga je je gelijk halen? Als de manager al niet wilt meewerken, zal het wellicht enkel via de rechtbank kunnen, en dan ben je vertrokken voor een paar jaar, en zal het meer kosten dan die 60 euro dat je nu (onterecht) meer zou moeten betalen.


Reclame

Zac
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2021 00:57

Ik vind zijn manier van handelen en zijn overdreven luide reactie op dit situatie zeer spijtig aangezien ik daar regelmatig winkel. (bekende sneaker filiaal in BE)

Ik ben ook vergeten melden dat hij tegen een werknemer gezegd heeft dat ik slechts 1 paar aan de afgeprijsde prijs mag kopen.

De twee andere paren heeft hij onmiddellijk meegenomen om de prijsetiket te verwijderen. Dit is een 30 tal minuten voor de sluitingstijd gebeurt dus ze hebben dit de volledige dag niet opgemerkt.

Ik ben er van overtuigd dat de andere werknemers ook niets van de fout wisten totdat de artikel ingescand werd aan de kassa.

De foto’s van de schoenen samen met de geadverteerde prijs heb ik ook nog.

@Blaatpraat
idd ik denk dat ik het zo ga laten. Bedankt voor de informatie.
https://t.me/pump_upp

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2021 10:50

Zac schrijft:
> De manager liet mij in een verhoogd toon weten dat hij mij de schoenen niet aan dit prijs kan meegeven en dat ik de systeem misbruik.

Hij is precies diegene die zijn kassasysteem misbruikt. De prijs die op het winkelrek staat aangegeven, heeft in principe voorrang dan die in het kassasysteem.

Zac schrijft:
> Had ik het recht om de schoenen aan de geadverteerde prijs te kopen?

U heeft inderdaad het recht om dit te laten afrekenen aan de laagste prijs, tenzij de verkoper duidelijk met verlies zou verkopen, wat verboden is, of het een abnormale prijs betreft.

U kan de verkoper enigszins onder druk zetten om de schoenen toch aan de verkeerde aangeduide prijs te verkopen, dat u anders klacht zult indienen bij de Economische Inspectie wegens inbreuk op de prijsaanduiding met de daaraan gekoppelde geldboete.
.

Zac
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 feb 2021 12:02

@The Oscars
De manager liet duidelijk weten dat hij de schoenen niet aan de vermelde prijs gaat verkopen en dat het hem niet uitmaakt dat ik een klacht indien.

Nochtans heeft de andere werknemer wel 1 paar aan mij verkocht aan de geadverteerde prijs.
https://t.me/pump_upp

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 feb 2021 13:48

Middels e-mail klacht indienen bij de Economische Inspectie en zet de verkoper mee in kopie (cc).
.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 07 feb 2021 14:46

Natuurlijk is de geadverteerde prijs , de enige die wettelijk moet aangehouden worden .
Wetboek van Economisch recht :

Art. VI.3. [1 § 1. Behalve bij openbare verkoop, duidt elke onderneming die aan de consument goederen te koop aanbiedt, de prijs hiervan schriftelijk en ondubbelzinnig aan.
Indien de goederen te koop uitgestald zijn, is de prijs bovendien leesbaar en goed zichtbaar aangeduid.
§ 2. Elke onderneming die aan de consument homogene diensten aanbiedt, duidt de prijs hiervan schriftelijk, leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig aan.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij W 2013-12-21/23, art. 3, 009; Inwerkingtreding : 31-05-2014>

Art. VI.4.[1 [2 Onverminderd artikel VI. 7/1, is de aangeduide prijs]2 de door de consument totaal te betalen prijs, waaronder is begrepen: de belasting over de toegevoegde waarde, alle overige taksen en de kosten van alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald.]1

Klacht bij economische inspectie zal op een stapeltje terechtkomen , die verder stof zal liggen vergaren .
90% kans dat die winkel ondertussen hun prijzen aangepast hebben .
Het gebeurt dikwijls bij korting acties , dat de aangeduide prijs verschilt van deze die in het scan systeem zit . Dit wordt allemaal niet handmatig gecontroleerd , tot het moment dat een klant daarmee aan de kassa komt .

Daar kan over gediscuteerd worden , maar uiteindelijk is een handelaar niet verplicht te verkopen , net zo min als dat een consument verplicht is om in die winkel nog verder te kopen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Consumenten Koop”