De Tijd over de fiscus en bitcoin: klopt dit?

OnlineAffiliate
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

De Tijd over de fiscus en bitcoin: klopt dit?

#1 , 14 jan 2021 18:31

Onlangs gelezen in De Tijd:

Afbeelding

Als je investeert in een ETF die de bitcoin koers schaduwt, gelden dan dezelfde belastingtarieven? Of kan je daar wel naar hartenlust aan- en verkopen zonder 33% speculatietaks?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 14 jan 2021 19:26

Dat lijkt mij wel, de feitelijke transactie blijft bitcoin.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 17 jan 2021 11:35

Het speculatieve karakter van de transactie is de essentie. Waarin je precies handelt maakt weinig uit.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 21 jan 2021 11:53

Voor speculatief "traden" kan je beter een vennootschap oprichten.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 21 jan 2021 20:52

Fortuin

Dat zal bepaald worden door de fiscale winst versus kosten. Je moet al wat belastbare winst hebben vooraleer je uit de kosten komt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

gasboete
Berichten: 12

#6 , 15 feb 2021 16:44

Fortuin, ben je daar zeker van? Ik dacht dat in een vennootschap de meerwaarde belastbaar is maar de minderwaarde niet in kosten kan worden genomen.

gasboete
Berichten: 12

#7 , 16 feb 2021 14:42

Voor speculatief "traden" kan je beter een vennootschap oprichten.
Ben je daar zeker van? Ik dacht dat in een vennootschap de meerwaarde belastbaar is maar de minderwaarde niet in kosten kan worden genomen.

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 05 mar 2021 22:24

Ben je daar zeker van? Ik dacht dat in een vennootschap de meerwaarde belastbaar is maar de minderwaarde niet in kosten kan worden genomen.
Enkel voor aandelen dacht ik, dat het verlies niet aftrekbaar is. Daar is een special wetsartikel voor. Crypto zijn geen aandelen dus vallen bijgevolg niet onder voornoemd artikel.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#9 , 06 mar 2021 11:44

Fortuin

Foute info.
Koersverliezen van kasbons, termijnrekeningen, obligaties en tak 26 verzekeringen zijn aftrekbaar. Koersverliezen voor alle andere beleggingen zijn NIET aftrekbaar binnen vennootschap.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Bank & Beurs”