huurprobleem

dolfmieke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

huurprobleem

#1 , 26 dec 2020 17:31

22 december moest mijn huurster het pand verlaten wegens het beëindigen van huurcontract. Wij hebben een tweewoonst en zij huurt het gelijkvloers van ons.
23 december is ze op reis vertrokken voor 3 weken naar Turkije en weigerde de sleutel af te geven. Haar persoonlijke spullen staan er nog allemaal zelfs de afwas. Haar man zijn domiciliëring staat ook op deze adres, maar hij woont er niet. Mag hij haar spullen komen halen en de sleutel geven? En kan ze dan nog terugkomen om de woonst te bewonen? Zo niet, wat zijn alternatieven dat we kunnen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2666

#2 , 26 dec 2020 18:26

ALs de man het contract alleen aangegaan heeft en niet wettelijk samenwonend of getrouwd is met de vrouw kan dat. In alle andere gevallen zal je een overeenkomst moeten onderhandelen met de vrouw.

eylis
Berichten: 8847

#3 , 26 dec 2020 18:50

Toch even een reflexie: Als deze echtgenoot effectief gehuwd is met deze dame en op dat adres zijn domicilie heeft, mag hij deze woonst betreden en de spullen verwijderen. Als hij eveneens sleutels heeft, mag hij die indienen en tekenen voor afgifte van de sleutels. Dat mevrouw nog sleutels heeft is dan een detail. De huurperiode is opgezegd, de persoonlijke spullen zijn weggehaald en mevrouw is vertrokken. Zij heeft dan geen belangen meer in deze woning. Wijkagent laten langskomen om vast te stellen dat er geen bewoning is en afgetekend blad voor teruggave sleutels tonen. Ik denk dat het zo geregeld mag worden. Klopt mijn redenering?

Reclame

KJ86
Berichten: 2666

#4 , 27 dec 2020 11:42

Ik volg eylis maar enkel als er niets op papier staat van de weigering van de vrouw om het pand te verlaten. Laat zeker de echtgenoot een overdracht tekenen, zich sterk makend voor zijn echtgenote.

Succes!

dolfmieke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2020 21:32

Think,
wij zijn boven met verbouwingen bezig en we komen voorbij haar raam. Ben jij nu echt haar gedrag aan t goedkeuren en de onze aan t afkeuren? Tja, of ben je iemand die discussiegeil is?

dolfmieke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 dec 2020 21:34

Ook heeft zij al 2 maanden geen huur betaald en eist ze 2500 euro van ons omdat ze verlies heeft met het verkopen van haar persoonlijke spullen zoals (meubels, auto,...)

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 dec 2020 10:10

Ieder normaal huurcontract eindigt op het einde van de maand ttz 31 december. Heb je haar al een aangetekende ingebrekestelling gestuurd met uiterste datum van betaling? En daarna nog een aangetekende herinnering? Pas daarna kan je naar de vrederechter stappen om de uithuiszetting te bekomen.
Staat de naam van haar man ook in het huurcontract? Heeft hij mee ondertekend? Indien neen, kan je niets doen, want hij is geen contractuele partij.

bosprocureur
Berichten: 6871

#8 , 28 dec 2020 10:19

En als zij met haar "man" ook nog gehuwd is, moet de opzeg ook zeker aan hem verstuurd worden.

eylis
Berichten: 8847

#9 , 28 dec 2020 10:39

Even toch een detail: Er hoeft geen uithuiszetting te gebeuren, want mevrouw is al uit huis. Als haar echtgenoot de overige meubels wil komen halen en zijn sleutels afgeeft (op 31 december, zoals mava terecht opmerkt) , heeft zij daar geen belangen meer. Mijnheer mag namelijk als wettige echtgenoot ook het blad aftekenen dat de sleutels ingeleverd zijn. In deze (ietwat) speciale situatie, kan men haar toegang tot het pand na deze handeling wettig beëindigen. Immers: op welke grond wil zij het pand nog betreden? Haar persoonlijke spullen zijn verhuisd, het huurcontract beëindigd, de sleutels ingeleverd. Rest nog enkel de wijkagent die moet komen vaststellen dat het pand niet bewoond is om de domiciliering te laten verwijderen.

Maar dan de vreemde vraag van de huurster: op welke gronden meent zij 2500 euro te kunnen eisen van de verhuurder omdat ze haar meubelen niet verkocht krijgt? Dat lijkt me héél vreemd. En als ze dat werkelijk vraagt, lijkt het me geen persoon te zijn waarmee nog redelijk gepraat kan worden. Ik zou de 2 achterstallige maandhuren dan (jammer , maar helaas) gewoon zo laten.

Blaatpraat
Berichten: 3797

#10 , 28 dec 2020 12:43

Think,
wij zijn boven met verbouwingen bezig en we komen voorbij haar raam. Ben jij nu echt haar gedrag aan t goedkeuren en de onze aan t afkeuren? Tja, of ben je iemand die discussiegeil is?
Negeer Think maar, is een rasechter verhuurder-hater.

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 28 dec 2020 15:59

In bijna 90 % van de voorgelegde zaken, ben jij TEGEN de verhuurders.

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 28 dec 2020 16:48

Dat is nu juist uw probleem: ALTIJD gelijk willen krijgen.

NatD
Berichten: 430
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 dec 2020 17:10

't Is wel een klein beetje waar hé, Think! Je bent toch wel een beetje bevooroordeeld tegenover verhuurders. Zoals bijv. in dit topic, nam jij meteen aan dat verhuurder verkeerd bezig was omdat die kon zien wat er in het gelijkvloersappartement staat. Terwijl ze er net boven wonen, dus binnenkijken kan gemakkelijk via het raam.

Als je op straat wandelt, zie je soms ook wat er in een huis is, onbewust binnen kijken in het voorbij lopen noemen ze dat, en soms zie je dan al eens iets wat je eigenlijk niet wilde zien ... :oops:

dolfmieke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 dec 2020 22:59

ff in t kort.
Idd 1 januari moet huurster normaal het pand verlaten. Maar weigert dit ten zeerste omdat ze zegt dat ze 6 maanden heeft, maar huurcontract is door de vorige eigenaar van ons huis niet geregistreerd. Tijdens de werken heeft ze continu stroom afgezet terwijl wij haar zouden vergoeden voor het gebruik van haar stroom, maar aangezien ze al 2 maanden geen huurgeld betaald kunnen wij ook niks afhouden van haar huur. Ook wilt ze absoluut niet de huurwaarborg vrijgeven. Nu is ze op vakantie vertrokken voor nog 2 weken en als ze gaat verhuizen wilt ze terug naar Turkije gaan. Ze zegt dat ze terugkomt en dat we 2500 euro moeten betalen omdat ze haar meubels, auto, enz... heeft moeten verkopen omdat ze uit ons huis moet. Dat ze door ons verlies op alles heeft gemaakt. Wij hebben het huis in oktober 2019 via de makelaar gekocht dus ze weet het wel al meer als een jaar (ons vorig huis moest eerst verkocht geraken). Tijdens de afgelopen jaar heeft ze mij ook al verschillende hatelijke berichten gestuurd.
Maar er is nog een man in het spel. Hij heeft zijn domicilie bij haar staan en hij zoekt een pand in Belgie om te kunnen blijven. Hij wilt wel meewerken, maar hij zit ook met zijn handen in het haar door haar. We gaan het huis nog deels renoveren en we hebben ook nog werkmannen moeten afmelden omdat we niet verder kunnen met de werken. Momenteel huur ik ons vorig huis ondertussen en nog een opvang. Want ik zou met de opvang ook in ons nieuw huis starten. Dus we betalen op 3 plaatsen (opvang, huis waar we nu in wonen en dan ons hypotheek van ons nieuw huis) tel het ff bijeen en je weet dat het een serieuze maandsom is. Hier hebben we rekening mee gehouden bij de aankoop maar het kan niet maanden blijven duren en door haar gaat dat wel zo zijn. Goh, ik weet het ff niet meer en ja THINK dan kan ik zo een opmerking van jou echt wel missen. En de rest heel erg bedankt! Alle tips is welkom. Maar ik vrees dat het 4 januari de vrederechter gaat worden, maar dan...dan duurt het nog maanden ;-(
Idd, met haar valt niet te praten (alcoholverslaafd) dus dat maakt het allemaal nog moeilijker.

freelance
Berichten: 2615

#15 , 29 dec 2020 00:34

22 december moest mijn huurster het pand verlaten wegens het beëindigen van huurcontract. Wij hebben een tweewoonst en zij huurt het gelijkvloers van ons.
23 december is ze op reis vertrokken voor 3 weken naar Turkije en weigerde de sleutel af te geven. Haar persoonlijke spullen staan er nog allemaal zelfs de afwas. Haar man zijn domiciliëring staat ook op deze adres, maar hij woont er niet. Mag hij haar spullen komen halen en de sleutel geven? En kan ze dan nog terugkomen om de woonst te bewonen? Zo niet, wat zijn alternatieven dat we kunnen doen?
Er is hier een ganse discussie aan het ontstaan die alle richtingen uitvliegt ; o.a. door gebrek aan de juiste informatie die nodig is om een deftig advies te geven .
Kunt u eens beginnen met wat concrete informatie door te geven , die onontbeerlijk is ?

1/ Over welk soort contract spreken we , wat is de begindatum van het contract , en wat staat er in het contract omtrent de looptijd .
2/ Welke namen ( van huurders ) staan er op het contract . 1 persoon of 2 personen
3/ Indien 2 personen , zijn deze gehuwd of wettelijk samenwonend ( u kunt dat nagaan op de bevolkingsdienst als het niet in het contract staat )
4/ Wanneer precies is een opzegging gegeven , en hoeveel maanden opzeg , en door wie is de opzeg gegeven . En is er een reden opgegeven door u .
5/ Over " haar man " die zijn domicilie staan heeft , maar er niet woont . Waar woont die dan wel ? Hoe dikwijls komt die man in de woning .
6/ Welke werken heeft u uitgevoerd in het gedeelte van de huurder , en wat was de aanleiding .
( " Tijdens de werken heeft ze continu stroom afgezet terwijl wij haar zouden vergoeden voor het gebruik van haar stroom " )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”