Praktische ervaring ondernemingsrechtbank

Thomas_A
Topic Starter
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

Praktische ervaring ondernemingsrechtbank

#1 , 07 dec 2020 07:00

Heeft iemand al praktische ervaring met de ondernemingsrechtbank?

Ik heb als zelfstandige in bijberoep na lang aandringen een ingebrekestelling gestuurd naar een andere zelfstandige (geen vennootschap). Gaat om een laattijdige levering, waardoor ik mijn bijberoep eigenlijk niet kan opstarten.

Stel dat ik nog geen antwoord krijg op mijn ingebrekestelling, wat zijn dan de stappen en hoe lang duurt dit? Voor het vredegerecht zou ik in een simpele zaak zonder advocaat durven opdagen, hoe zit dit voor de ondernemingsrechtbank?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2020 09:09

je kan bij de vrederechter niet omdat allebeide zelfstandige zelfstandig bent

je mag rekenen op een 6 tal weken eer dit voor komt je kan dit alleen, maar je moet rekening houden dat de zaak zelf nog een 4 a 6 tal weken, en dan nog gaat duren 2 a 3 maal voor komen.
En niet zeker weten of je gaat winnen, een ondernemer die nog niet geleverd heeft, dit kan wegens overmacht zijn .

Altijd rekening houden dat je kan verliezen, in een rechtbank is het niet omdat u gelijk heeft dat je ook gelijk gaat krijgen van de rechter, en alle zaken zijn anders
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas_A
Topic Starter
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 dec 2020 09:36

Bedankt voor het antwoord.

Gaat om levering van een foodtruck die reeds omgebouwd was, waar nog een door mij geleverd toestel ingebouwd moest worden. Door hem geschat op 1 week werk.

Levertermijn in verkoopovereenkomst 4 weken na betaling overeengekomen, intussen 5 maanden overschreden. Hij heeft me maanden geleden foto’s gestuurd van de inbouw, die er mij goed gelukt uitzag. Klaagt nu dat hij afspraak moet vastkrijgen voor de keuring. Voor een garagist moet dit toch dagelijkse kost zijn.

Aangetekende ingebrekestelling verstuurd maar nog geen reactie. Andere suggestie om het vooruit te laten gaan?

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 dec 2020 19:03

Als u geen reactie krijgt, zal u de persoon in kwestie moeten dagvaarden. Hiervoor doet u beroep op een gerechtsdeurwaarder.

De zaak zal vervolgens voorkomen op de inleidingszitting. Daar kan, indien niemand komt opdagen, verstek gevorderd worden. Indien wel iemand komt opdagen, wordt er doorgaans een conclusiekalender overeen gekomen en een dag voor wat betreft de pleitzitting. U kan die conclusies uiteraard zelf schrijven en neerleggen bij de rechtbank.

U mag uw zaak ook zelf pleiten, dat is niet verboden.

Na de pleitzitting en binnen de wettelijke termijn volgt dan een vonnis. Indien de tegenpartij dit vonnis niet vrijwillig uitvoert, moet u het vonnis laten betekenen (opnieuw door een gerechtsdeurwaarder). Als de tegenpartij het vonnis niet nakomt, kan u de gerechtsdeurwaarder vragen over te gaan tot gedwongen uitvoering.

Een en ander is natuurlijk kort gesteld, geen rekening houden met expertise, beroep of verzet, etc.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Handelspraktijken”