Waterschade door bovenbuur

Ben22
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Waterschade door bovenbuur

#1 , 29 okt 2020 18:49

Door slecht geplaatste ramen bij mijn bovenbuur heb ik serieuze waterschade gehad in de keuken.
De oorzaak hiervan is na 2 jaar eindelijk opgelost.
Omdat de keuken opnieuw moet geschilderd worden heb ik, via de syndicus, een offerte gestuurd naar mijn bovenbuur.
Ik krijg nu te horen van mijn bovenbuur dat de gevolgschade verhaalbaar is bij de ramenplaatser !

Kan dit zomaar ?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 29 okt 2020 19:00

2 jaar ? En wat zegt uw verzekering?

Ben22
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2020 19:07

Het heeft 2 jaar geduurd door de laksheid van de (vorige) syndicus en het niet willen meewerken van de ramenplaatser.
De verzekering in dit geval is de blokpolis en die willen er niets mee te maken hebben.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 29 okt 2020 19:10

Meeste brandverzekeringen sluiten waterschade via de vensters uit.
In dit geval dus de blokpolis.

Als de ramen tot de private delen behoren (meestal) zal de bovenbuur de schade moeten vergoeden. Mogelijk dat hij daar een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering kan voor inschakelen als hij die al heeft en dit risico erdoor wordt gedekt.

TS heeft geen relatie met de ramenplaatser en hoeft zich niet tot hem te richten. De bovenbuur kan wel op zijn beurt proberen daar zijn gram te halen.

TS moet schadevergoeding eisen van de bovenbuur. Iedere eigenaar is verantwoordelijk voor schade die wordt veroorzaakt door zijn eigendom.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ben22
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 okt 2020 01:40

Bedankt voor jullie reactie !

Dat ik mij tot de ramenplaatser moest richten voor de gevolgschade werd eveneens door de verzekeraar van mijn bovenbuur per mail bevestigd aan de syndicus.
Kunnen ze mij inderdaad daartoe verplichten en zo hun verantwoordelijk afschuiven ?
Is dit dan gewoon bluf van de verzekeraar of kan dit in sommige gevallen ?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 okt 2020 09:59

Jij hebt geen overeenkomst met die ramen-plaatser. Die heeft enkel de bovenbuurman, die de ramen blijkbaar heeft besteld.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 30 okt 2020 11:18

Het is de bovenbuur die eventueel kan proberen om de schadevergoeding die hij u moet betalen terug te vorderen van de ramenplaatser.
U zeker niet! Uw tegenpartij is de bovenbuur.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ben22
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 nov 2020 13:50

Bovenbuur blijft op zijn standpunt, voor een schadevergoeding moet ik mij richten tot zijn ramenplaatser.
Wat mij een beetje ongerust maakt is dat hij geadviseerd wordt door zijn verzekeringsmaatschappij. Die mensen zijn volgens mij toch op de hoogte van wat kan en niet kan.
Zijn jullie er zeker van dat er in sommige gevallen toch niet verwezen wordt naar de aannemer om een schadevergoeding te verkrijgen ?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 nov 2020 21:17

Indien uw bovenbuur een mede eigenaar is, is hier de blokpolis aan zet.
Dus syndicus die beheert de blokpolis.

Hopelijk heeft uw blokpolis een rechtsbijstand, dan moet die ingeschakeld worden.
Uw schade moet verhaald worden op de dader, met een goede verzekering ( verantwoordelijkheid syndicus )
wordt die schade door hun verhaald.
Anders uw familiale polis inschakelen indien uzelf rechtsbijstand heeft. Schakel de makelaars van uw verzekering en de blokpolis eens in.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 21 nov 2020 21:26

Bovenbuur blijft op zijn standpunt, voor een schadevergoeding moet ik mij richten tot zijn ramenplaatser.
Wat mij een beetje ongerust maakt is dat hij geadviseerd wordt door zijn verzekeringsmaatschappij. Die mensen zijn volgens mij toch op de hoogte van wat kan en niet kan.
Zijn jullie er zeker van dat er in sommige gevallen toch niet verwezen wordt naar de aannemer om een schadevergoeding te verkrijgen ?
100 percent zeker. Anders zou ik dat niet schrijven.
De ramenplaatser heeft niet in uw opdracht werk geleverd.
De ramen behoren tot het privatief van uw bovenbuur. Veroorzaakt dat privatief schade dan is hij verantwoordelijk.
Hij kan zich op zijn beurt richten tot de ramenplaatser, U niet.

En ja, de meeste blokpolissen sluiten schade via gevels en ramen uit.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ben22
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 dec 2020 11:54

Ter info. De verzekeraar van mijn buurman heeft mij nu officieel laten weten dat de familiale polis van mijn buurman geweigerd heeft om tussen te komen. De reden hiervoor is dat de ramen slecht geplaatst werden door de ramenplaatser en dat ik mij dus rechtstreeks tot de ramenplaatser moet richten i.v.m. gevolgschade !

Ik vind dit toch zeer vreemd dat zij mij blijven verwijzen naar de ramenplaatser, ondanks dat mijn tegenpartij duidelijk mijn bovenbuurman is.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 01 dec 2020 12:20

Herlees aub mijn eerdere antwoord.
Blijkbaar sta ik in de woestijn te prediken.
Uiteraard probeert de familiale verzekering van uw buur (om haar cliënt tevreden te stellen) de hete patat naar u te verschuiven, maar dat klopt dus niet.

UW AANSPREEKPARTIJ IS DE BUURMAN.

Als de buurman niet meewil gaat u naar de vrederechter om uw recht op te eisen, ofwel legt u zich onderdanig neer bij de bestaande toestand.
Hier steeds hetzelfde blijven herhalen zal alvast niet tot een wonderbaarlijke oplossing leiden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6854

#13 , 01 dec 2020 12:47

Uw buurman is schadeveroorzaker, punt.
En of hij u zelf betaalt, of via een van zijn verzekeringen, is gewoon uw zaak niet. Dat moet hij zelf oplossen.

Ben22
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 dec 2020 15:04

Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden ;-)

Het dossier werd overgemaakt aan mijn verzekeraar en zal verder geregeld worden via mijn rechtsbijstand.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 01 dec 2020 18:00

Wie heeft destijds die ramen besteld? De syndicus of de buurman zelf

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”