Verkoop woning via makelaar zonder contract

mysticwizard
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Verkoop woning via makelaar zonder contract

#1 , 21 nov 2020 21:10

Bericht 33 minuten geleden

Beste,

We zouden binnenkort de woning van mijn grootvader verkopen. In tussentijd hebben we contact gehad met enkele makelaars, maar is er nog geen contract gesloten.
Nu heeft de makelaar vraag gekregen van een koper om op zoek te gaan naar een pand, gelijkend op dat van mijn grootvader.
We hebben zelf een rondleiding gedaan met de potentiële koper en deze heeft reeds een bod uitgebracht via de makelaar per mail.
Zijn wij bepaalde commissie verschuldigd aan de makelaar indien de deal door zou gaan?
Deze heeft er eigenlijk niks voor moeten doen, dus we vinden het op zich niet fair. Natuurlijk zouden we zonder de makelaar mogelijks niet in contact gekomen zijn met de potentiële koper.

Bedankt,
Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 21 nov 2020 22:00

De makelaar heeft koper en verkoper bij elkaar gebracht, koper heeft via makelaar een bod gedaan. De makelaar heeft dus zijn job gedaan. Blijkbaar was er toch een vorm van mondelinge overeenkomst, anders was dit niet gebeurd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 22 nov 2020 11:25

t Lijkt mij toch een dubieuze manier van werken: makelaar biedt zonder overeenkomst een huis aan en zou dan commissie incasseren.

Kontakteer de potentiële koper en zeg m dat alle contacten via u moeten verlopen omdat er geen overeenkomst was met de makelaar.

Als de makelaar een faktuur stuurt dan protesteer je die aangetekend. Hij moet dan naar de rechter en k ben nieuwsgierig hoe die zou reageren. Of stel een kleine vergoeding voor zie zijn tijd reflecteert (bv een paar 100€ - meer als hij alle attesten in orde maakt)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 22 nov 2020 12:06

Bottom line, wie heeft wie wanneer een opdracht gegeven, daar staat wie wat zal betalen.

Voor de rest, dit onderwerp is vandaag al in een andere post aan bod gekomen, dacht ik ?

Terug naar “Consumenten Koop”