één erfgenaam heeft schulden, de andere twee niet

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

één erfgenaam heeft schulden, de andere twee niet

#1 , 20 nov 2020 15:24

Hallo,

Na de dood van mijn grootmoeder (weduwe) zijn er 3 erfgenamen. Eén heeft schulden waardoor de bank ook de erfenis van mij en de andere erfgenaam blokkeert. Kan dit zomaar en kan ik dit "aanvechten" ?


Groeten,
Yam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 20 nov 2020 23:00

Beste


De bank kan niet zomaar gelden vrijgeven in dit geval, gezien ze dan zelf aansprakelijk wordt.
Is er een notaris belast met de verdeling? Lijkt me hier aangewezen.
Is er duidelijkheid hoe de erf verdeling gebeurt? Erfrechtverklaring of akte van bekendheid al afgeleverd?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2020 07:20

Hallo,

Bedankt.
Alles is via de notaris gegaan en alle stappen zijn al enkele maanden in orde, zoals erfrechtverklaring, aangiftes, ... . Het is dus enkel wachten op de "uitbetaling".


MVG,
Yam.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 nov 2020 10:05

Notaris dient de schuld van de erfgenaam af te houden van zijn erfdeel, en dat aan de bank door te storten.

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2020 06:04

Beste,

De bank beheert het geld van de erfenis, zij willen mijn deel niet uitbetalen.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#6 , 24 nov 2020 20:43

Beste

Als de notaris belast is met de erfenis regeling kan die perfect de gelden laten overboeken naar een derde rekening van zijn studie. Op dat ogenblik is de bank niet meer aansprakelijk maar neemt de notaris dat over. Of nog : de notaris kan zelf de opdracht tot verdeling geven. Dat is de gangbare manier van werken als erfgenamen via notaris vereffening regelen. En dan kan er een verdeling plaatsvinden onder zijn verantwoordelijkheid.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”