Geseponeerd in België

Vesta
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Geseponeerd in België

#1 , 20 nov 2020 13:32

Beste,
Ik woon in Portugal en ben beschuldigd van slagen en verwondingen door de zoon van mijn ex die Belg is, en die in België woont, die doet een klacht in België het Parket seponeert de zaak door "te weinig recherchecapaciteit", na zeker 2 jaar dient het zogezegd slachtoffer een nieuwe klacht in tegen mij in Portugal voor dezelfde zaak, kan dit maar zomaar?
De procureur van Portugal heeft de zaak ontvankelijk verklaart.
Ook heb ik vragen over de verjaringstermijn, die vermeende slagen en verwondingen zijn gebeurd de 13/07/2015, volgens ik gelezen heb verjaart die zaak na 5 jaar?
Vriendelijke groet,
Willy Kimps

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 nov 2020 16:03

De verjaring zal afhangen van het Portugese recht.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 20 nov 2020 16:08

Waar vonden deze vermeende feiten plaats?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 nov 2020 18:40

Er is nog geen rechtszaak geweest over de feiten, bijgevolg kan er nog één komen.

(Gesteld dat alle andere eisen voldaan zijn / waren om er 1 te kunnen starten in Portugal, uiteraard.)

Vesta
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2020 12:16

De verjaring in Portugal is max. 5 jaar voor wandaden.
De vermeende feiten werden gepleegd in Portugal. Maar wat ik niet begrijp is dat ik geen enkele keer verhoort ben, niet in België en niet in Portugal, ik heb tot nu nooit een bericht gekregen van het gerecht, nu opeens kreeg ik een advocaat toegewezen, 1 maand voor de verjaring van de feiten, die het Nederlands niet machtig was, ik heb haar gezegd dat ik recht had op een tolk, en na en paar weken heeft ze ontslag genomen, ze zei dat ik een andere advocaat zou toegewezen krijgen, dat is nu 5 maand geleden, en ik heb nog altijd geen advocaat. Ik ben al zelf gaan zoeken voor een Nederlandssprekende advocaat te vinden, maar hier zijn er geen. Als buitenlander zou ik recht hebben op een gratis tolk, heb ik ergens gelezen.
Wat mij bezorgd maakt is dat ze de verjaring gestuit hebben, en de 5 jaar verlengd zijn, of opnieuw beginnen.
Is er een wettelijke termijn voor een klacht in te dienen door het vermeend slachtoffer? Volgens wat ik gevonden heb, is er het artikel 115 van het Portugees strafrecht

Verval van het klachtrecht

1 - Het recht om een ​​klacht in te dienen vervalt binnen zes maanden vanaf de datum waarop de houder kennis kreeg van het feit en de bedenkers ervan, of vanaf de dood van het slachtoffer, of vanaf de datum waarop hij arbeidsongeschikt werd .
2 - Het recht op klacht bedoeld in artikel 113, zesde lid, vervalt binnen zes maanden na de datum waarop het slachtoffer 18 jaar oud is.
3 - Het niet tijdig uitoefenen van het recht om een ​​klacht in te dienen met betrekking tot een van de bij het misdrijf betrokken partijen, maakt misbruik van de anderen, in gevallen waarin ook zij niet zonder klacht kunnen worden vervolgd.
4 - Aangezien er meerdere houders van het klachtrecht zijn, wordt de termijn voor elk van hen autonoom geteld.
Dit is vertaald met Google.
Vriendelijke groet.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 21 nov 2020 17:53

Voor advies inzake Portugees recht kan je best een Portugees forum zoeken.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”