Boek schrijven tijdens invaliditeit.

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

Boek schrijven tijdens invaliditeit.

#1 , 15 nov 2020 08:49

Dag beste leden van het forum.

Ik ben op invaliditeit gezet. Ik ben alleenstaand met 2 kinderen ten laste. De vader is (vrijwillig) niet in beeld. Dus roeien met de riemen die we hebben op 1 inkomen. De artsen geven aan dat ik nog steeds niet aan de slag kan gezien mijn medische situatie.
Nu is het zo dat ik in het verleden een paar traumatische ervaringen heb meegemaakt. Ik heb emdr gevolgd om dit achter mij te kunnen laten, maar het bleef onder mijn huid zitten.
Uiteindelijk besloot ik om een traumatische gebeurtenis helemaal uit te schrijven. Ter verwerking van alles wat er was gebeurd. Gedetailleerd maar in een andere persoon dan ik, zodat ik het gebeurde van een afstand kon bekijken. Ik heb al de helft uitgeschreven.
Ik heb dit laten lezen aan een paar mensen en kreeg een tip of ik het misschien ooit zou willen uitbrengen.
Mooi complimenten natuurlijk. Ik heb er mijn gedachten over laten gaan en het leek me wel wat.

MAAR... Ik zit op ziekenkas. Welke financiële gevolgen gaat dit hebben?
Kan het zijn dat ik daarmee mijn eigen ruiten ingooi en juist door het schrijven en uitbrengen van een boek (moest het ooit lukken, die garantie heb ik ook nog niet) wordt gezien als 'voldoende hersteld' en eraf wordt gegooid?

Wie heeft er ervaring in zo een situatie?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 15 nov 2020 10:25

Een boek (laten) uitgeven is een zelfstandige activiteit. Wellicht moet u dan een boekhouder nemen om te inkomsten ook te berekenen. Eenmaal het boek op de markt komt en ook daadwerkelijk verkocht wordt, moet u de mutualiteit op de hoogte stellen. Want schrijven mag u natuurlijk met een invaliditeitsuitkering. Als u in eigen beheer het boek uitgeeft, heeft u normaal gezien géén inkomsten (want u maakt eerst veel kosten). Als ik u een raad mag geven. Een veel makkelijker en lucratievere oplossing is om er een E-book van te maken in eigen beheer.

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2020 10:44

TS, houdt zeker rekening met #2 Eylis. Als zelfstandige zult een boek moeten uitgeven dat een bestseller wordt, gezien u de inkomsten hard nodig heeft. En dan het vervolg : nieuw boek ?
Toch zeker eerst nagaan of het sop de kolen waard is.
https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arb ... theid.aspx
https://www.xerius.be/nl-be/zelfstandig ... validiteit

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2020 10:51

TS Misschien zeer interessant voor u en voor overdenkingen.

https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-kri ... kocht-boek


Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#6 , 15 nov 2020 19:25

Bedankt voor de linkjes!
Stond er niet bij stil dat je dan ook rsz bijdragen zou moeten betalen. Zo zonde want ik weet op voorhand niet wat zo een boek op gaat leveren.

Het is me niet duidelijk of het het waard gaat zijn. Natuurlijk zou ik een extraatje voor mij en de kinderen altijd kunnen gebruiken. Ik huur in de privé en mijn inkomen gaat voor het grootste deel naar de huurprijs.

Maar als ik er financieel voor een keer een extra bedragje mee zou kunnen verdienen zou ik daar reuze blij mee zijn.
@ Eylis, kun je me uitleggen waarom een e-book vorm interessanter en lucratiever zou kunnen zijn in mijn situatie? Wordt dat dan niet gezien als zelfstandige activiteit?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 15 nov 2020 19:34

Zoek een uitgever. Auteursrechten worden belast als roerend inkomen!
Niet als beroepsinkomen...

https://www.vlaio.be/nl/subsidies-finan ... ge-rechten
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#8 , 15 nov 2020 20:05

@Thomas
Betekent dat dat het enkel van invloed is op de belastingen en niet op mijn invaliditeitsuitkering, mits het via een uitgeverij zou gaan?
Begrijp ik dat goed?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 15 nov 2020 20:19

Ik ben enkel zeker over het fiscale aspect. Het antwoord op het ander deel van uw vraag laat ik aan anderen over.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#10 , 15 nov 2020 21:03

@Thomas
Toch merci, ook dat was interessant!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 nov 2020 22:22

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”