Cryptogram beschermen?

bvbn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Cryptogram beschermen?

#1 , 04 nov 2020 16:13

In een Vlaamse krant staat wekelijks een cryptogram met een specifiek format. Eigenlijk is het een cryptofilippine met als specifieke elementen dat het raster een bepaalde vorm heeft, dat er bij het oplossen verticaal in het midden een woord gevormd wordt en dat de opgaven spitsvondig, grappig of scherpzinnig zijn (dit in tegenstelling tot andere cryptogrammen die vaak saai en repetitief zijn).

Ik had voor de aardigheid ook enkele cryptogrammen in dat format gemaakt. Mijn omgeving was enthousiast en nu zou ik er graag iets meer mee doen, bv. bij andere kranten/tijdschriften proberen te slijten, publiceren op internet of uitgeven in boekvorm…
De maker van het origineel zegt dat het format beschermd is maar geeft niet meer info.

Dit zijn mijn vragen:
- Kan zoiets beschermd worden? Indien ja, waar kan ik te weten komen of het effectief beschermd is?
- Kan ik van plagiaat beschuldigd worden?

Thanks!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 04 nov 2020 19:39

Dat format kan beschermd zijn zie vb een spelprogramma op TV dat al heel lang loopt met B.C
Ook dat is een beschermd product.

En ja bij mijn weten pleeg je dan plagiaat. Auteursrechten liggen niet bij u.

De maker hoeft geen info te geven .... kan wachten tot u in de fout gaat...

bvbn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2020 12:05

Bedankt voor de reactie.
Nog even ter verduidelijking: ik neem zeker geen opgaven over, eventueel enkel een stramien. Het format waarover sprake is eigenlijk een variante van de cryptofilippine en die bestaat al lang.
Ik maak even een vergelijking met muziek. Het blues-genre bestaat al erg lang. Het heeft een aantal conventies wat betreft akkoordenschema, melodie, solo's... Er zijn ook een heleboel verschillende subgenres.
Stel, iemand maakt een nieuw subgenre met een specifiek akkoordenschema en instrumentarium.
Kan hij die stijl beschermen?
Mag ik die nieuwe stijl voor mijn eigen composities gebruiken, uiteraard met andere noten, akkoorden en teksten? Of is dat plagiaat?

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”