Twijfel om mijn stiefmoeder mij te laten adopteren

chanelle_potloot
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Twijfel om mijn stiefmoeder mij te laten adopteren

#1 , 25 okt 2020 23:42

Hallo,

Ik ben een vrouw van 19 jaar. Mijn vader is sinds ik 5 was samen met mijn stiefmoeder en reeds 4 jaar getrouwd met haar.
Met mijn biologische moeder heb ik door een heel ingewikkelde geschiedenis waarin ze zich nooit echt als mijn moeder heeft gedragen, geen contact meer.

Omdat ik mijn stiefmama van jongs af aan als echte mama zie, omdat zij mij heeft opgevoed en mijn moeder is in mijn ogen, vroeg ik mij af of het mogelijk was dat zij mij nog steeds kan adopteren ondanks dat ik 19 ben.

Ik twijfel wel nog om het te doen omdat het direct zo concreet is en stel het misschien ooit fout loopt tussen men papa en stiefmama dan kan dit misschien gevolgen hebben.

Kunnen jullie me raad geven? Kunnen jullie me ook zeggen of adoptie mogelijk is?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Alvast bedankt! :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 26 okt 2020 20:36

Beste

Je hebt een moeder. Ook al ben je er niet gelukkig mee, kn je niet zomaar wisselen. Bij mijn weten onmogelijk zolang je biologische moeder nog leeft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2020 22:56

Ja, adoptie is mogelijk.
De juridische band met je biologische (die ook je juridische moeder is) blijft bestaan.
Je krijgt er juridisch een tweede moeder bij.
Als het fout loopt tussen je vader en je stiefmoeder blijft zij dan je (adoptieve) moeder.
Als je vind dat zij in feite je moeder is zou ik zeggen: doen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2020 23:08

Ik vraag mij werkelijk af waarom mijn antwoord werd verwijderd.

Ik verwees naar http://www.flexadvocaten.be/ik-wil-mijn ... adopteren/

Ik vind het maar flauwtjes hoor. Ik heb wel een vermoeden. Verwijder idiote antwoorden in plaats van zinnige antwoorden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#5 , 29 okt 2020 10:29

Je kan je zeker door je stiefmoeder laten adopteren.

Alles hangt er vanaf of je een gewone of volle adoptie wilt.
Mijn zoon is door mijn ex-man geadopteerd geweest met volle adoptie.
Zowel de biologische, officiële vader als diens ouders én mijn ex en diens ouders werden gehoord, vanwege oa. erfenisrechten.
De banden met de familie van zijn biologische vader zijn verbroken en mijn zoon is nu officieel van mijn ex-man.

Ikzelf ben ook opgegroeid met mijn stiefvader. Ik heb mijn officiële en biologische vader nooit gekend. Dus mijn stiefvader is mijn vader. Mijn moeder en hij zijn 20 jaar geleden uit mekaar gegaan maar hij bleef mijn vader. We hebben het ooit over adoptie gehad maar we hebben dit niet doorgezet. Ondertussen is hij overleden.
Ik begrijp jou beweegredenen wel. Zelfs als je vader en je stiefmoeder uit elkaar gaan, hoeft de band tussen jou en haar niet te breken. En iedereen mag toch een échte moeder hebben?

Veel succes!

Terug naar “Adoptie”