Hoe een sms neerleggen voor rechter?

Katrien83
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

Hoe een sms neerleggen voor rechter?

#1 , 18 okt 2020 00:49

Ik ben als burgerlijke partij betrokken bij een zaak die binnenkort voor de correctionele rechtbank komt.
Ik heb een sms die aan mij gestuurd is net na de feiten al die tijd bijgehouden op mijn smartphone en wil deze bij de rechter neerleggen.
Mijn vragen:
- kan ik een sms voorleggen op de rechtbank, wordt dat gedaan?
- in welke vorm moet ik die sms voorleggen? Een uitprint op papier lijkt me weinig bewijswaarde te hebben, maar hoe dan wel?
Iemand ervaring hiermee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 18 okt 2020 07:08

1. Die had u al lang geleden moeten overmaken aan de politie zodat deze de sms kunnen voegen aan het dossier. Bewijsstukken te voorschijn toveren op de rechtzaak is not done. De tegenpartij moet de bewijsstukken kunnen bestuderen en de echtheid moet nagegaan worden.
Dan komen we bij 2. Een sms is geen hard bewijs maar zonder dat dit onderzocht is. Er zijn genoeg spoof-sites waarlangs je berichten of e-mails kan sturen die komen van om het even welk e-mailadres of telefoonnummer. Men met dus bij een sms de gegevens opvragen van de provider van de verzender als men wil bewijzen dat die écht door hem verzonden is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 18 okt 2020 08:36

- kan ik een sms voorleggen op de rechtbank, wordt dat gedaan?
Kan zeker en wordt ook gedaan.
- in welke vorm moet ik die sms voorleggen?
Geen advocaat ?

Je zorgt uiteraard dat inhoud, afzender, datum, uur al in dossier zit.
Zodat desgewenst de echtheid nagegaan kan worden via provider.

Maar zonder forensische kopie, is uw telefoon de materiële drager van dat bewijs.

Reclame

Katrien83
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2020 10:42

Issued: ik heb bij politie de sms getoond bij mijn verhoor na de feiten, ze zeiden dat ze een sms niet in het dossier konden doen.
Inazuma. Hoe wordt zo n sms normaal voorgelegd? Moet ik er zelf een forensische kopie van laten maken? Of is datum, afzender, uur ed voldoende zodat rechtbank/tegenpartij de echtheid kan controleren?
Ik heb een pro deo advocaat, net afgestudeerd...

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 18 okt 2020 13:53

Neen, dat had de politie moeten doen.
Vraag aan uw advocaat wat u nu juist nog kan doen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 okt 2020 14:06

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 okt 2020 16:10

SMS afprinten zodat je die aan de rechter kan geven en deze aan het dossier kan worden toegevoegd.
Kopie zo spoedig mogelijk aan de advocaat van de tegenpartij overmaken.
Smartphone meenemen naar de zitting zodat de rechter kan zien dat de print van een SMS op je smartphone is.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Issued
Berichten: 1227

#8 , 18 okt 2020 16:56

Zonder nazicht bij de provider van de verdachte/verzender is die sms weinig waard. Alé als de tegenpartij toegeeft heb je iets anders niet. Zoals ik al zei is het echt gemakkelijk om zoiets te vervalsen. Het enige bewijs zou dan de gegevens van de provider van de verdachte zijn.
Providers geven die info niet zomaar. Dat mogen ze ook niet. Er moet een vordering van het parket zijn om dit op te vragen. Gezien de rechtzaak al binnenkort is, vrees ik ervoor.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 18 okt 2020 17:31

Issued: ik heb bij politie de sms getoond bij mijn verhoor na de feiten, ze zeiden dat ze een sms niet in het dossier konden doen.
Kan uiteraard wel, maar is praktisch niet echt voor de hand liggend

Alleen ... in dossiers waarin politie dat doet, heeft ze of een kopie gemaakt van de inhoud van berichten etc, en/of werd de telefoon in beslag genomen om uit te kunnen lezen en gebruiken in het onderzoek.
Inazuma. Hoe wordt zo n sms normaal voorgelegd?
Inhoud, afzender, datum, tijd als tekst eventueel extra screenshot in dossier laten steken

Zorgen dat je de telefoon kan voorleggen tijdens de zitting(en)
Of is datum, afzender, uur ed voldoende zodat rechtbank/tegenpartij de echtheid kan controleren?
Om zeker te zijn dat een SMS ook effectief van de geclaimde afzender komt, moet dat bij de provider nagevraagd worden ... gaat men niet zomaar doen


Is het een burgerlijke zaak ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 okt 2020 17:52

Vaak betwist de afzender niet dat de SMS van hem afkomstig is. Dan aanvaardt de rechter dit als een geldig bewijs.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Katrien83
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 okt 2020 19:34

Het is voor de correctionele rechtbank. De sms dient niet als bewijs vd feiten op zich, hiertoe zijn er getuigenverklaringen, medische verslagen van het ziekenhuis ed.
Uit sms blijkt vooral motief en gebrek aan spijt/ schuldinzicht van dader...
Waarschijnlijk niet belangrijk genoeg voor rechtbank om provider aan te schrijven lijkt me...

Katrien83
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 okt 2020 00:18

Bedankt voor al de reacties. Ik zal het aan mn advocaat voorleggen en eventueel toch printscreen afdrukken en gsm meenemen naar de rechtbank.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”