schenking met voorwaarde van beperkt vruchtgebruik van een vriendin

Houdini
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

schenking met voorwaarde van beperkt vruchtgebruik van een vriendin

#1 , 16 sep 2020 11:01

Kan ik mijn appartement aan mijn twee kinderen schenken met de voorwaarde dat mijn vriendin (waar ik niet mee samenwoon) het vruchtgebruik van dat appartement krijgt voor de duur van 15 jaar? (ik ben gescheiden en alleen eigenaar het appartement momenteel)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2020 22:07

Ja. Notaris is uiteraard vereist. Die ongetwijfeld ook zal opnemen wat er gebeurt als zij eerder zou overlijden; Maar wellicht bedoelde u al een levenslang vruchtgebruik met een bepaalde maximumduur.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 17 sep 2020 14:44

Maar wellicht bedoelde u al een levenslang vruchtgebruik met een bepaalde maximumduur.
Is wel een beetje luguber, niet?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2020 19:21

(Zoals ook elk huwelijkscontract.
Nog voor men getrouwd is gaat men afspreken wat er zal gebeuren als één van de twee sterft.)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”