Koper 2e hands laat niets van zich horen, wil achteraf toch het item.

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

Koper 2e hands laat niets van zich horen, wil achteraf toch het item.

#1 , 16 sep 2020 08:44

Ik ben redelijk zeker dat mij niets te verwijten valt, maar toch even de situatie schetsen om de mening van anderen te horen:

1. Ik bied iets vrij zeldzaams aan op een Belgische 2ehands site.
2. Iemand contacteert me om over de prijs te onderhandelen en we komen een bepaalde prijs overeen. Koper zegt in de loop van de week te zullen betalen en zijn adres door te sturen.
3. Ik hoor dagen niets van de potentiële koper. Ik stuur een berichtje of de koper nog geïnteresseerd is. Bericht wordt gelezen, maar er komt geen reactie.
4. Na nog eens een week (de afgesproken "betalingstermijn" is dan al meer dan een week overschreden), wil een andere persoon het item kopen tegen de gevraagde prijs. Verkoop wordt dezelfde dag nog geregeld. De dag erna gaat het item op de post.
5. En dan uiteraard contacteert de eerste koper me, dat hij het item nog wenst. Ik meld uiteraard dat het verkocht is aangezien ik weken niets van hem gehoord heb, hij niet reageerde op mijn berichten en de termijn waarin hij zou betalen al lang verstreken was.
6. Eerste koper verwijt me dat ik me niet an onze overeenkomst gehouden heb, want we waren weldegelijk een bepaalde prijs overeengekomen, dus er was een bewijsbare verkoopsovereenkomst volgens hem. Mijn opmerking dat er bij die overeenkomst ook een betalingstermijn afgesproken was die niet gerespecteerd werd, wuift hij weg.

Ik denk niet dat deze persoon van zin is stappen te ondernemen, maar wil wel eens horen of ik het bij het rechte eind heb als ik stel dat de verkoopsovereenkomst verbroken werd door de eerste koper door zich niet aan de afgesproken betalingstermijn te houden, en ook weken niet te communiceren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 16 sep 2020 09:23

Beter was geweest als dit effectief gecommuniceerd was geweest "indien u niet betaalttegen ... wordt de koop als ontbonden beschouwd". Het louter overschrijden van de betaaltermijn resulteert niet in een automatische annulering.

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2020 16:17

Het is niet enkel het overschrijden van de betalingstermijn, maar ook het negeren van communicatie van mijn kant door hem, gedurende weken. Je kan zo eeuwig blijven wachten, natuurlijk... Het dagen lang niet antwoorden op de vraag "'Wil je het item nog" (terwijl die vraag wel gelezen werd, dit kan je zien op bepaalde tweedehands sites), is volgens mij toch een teken dat hij geen interesse meer heeft.

Anyway, ik hoor er niks meer van, dus hij zal zelf ook wel beseffen dat het niet communiceren van zijn kant niet zo slim was. Altijd iets met dat tweedehands verkopen. Waarom kunnen mensen zich neit gewoon aan afspraken houden...?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 sep 2020 18:38

Strikt gezien is er sprake van een verkoop bij overeenkomst over het goed en de prijs. Dit was vervuld met de eerste koper. Levering en betaling hebben daar niet echt meer iets mee te maken.

In de praktijk zal het wel niet zo’n vaart lopen op een tweedehandswebsite. Komt frequent voor langs kant koper of verkoper dat ineens alle communicatie verbroken wordt.

Terug naar “Consumenten Koop”