Elektrische fietsen bouwen en verkopen

janh44
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Elektrische fietsen bouwen en verkopen

#1 , 05 sep 2020 19:04

Hallo, ik ben een student en heb net een eenmanszaak opgericht om zelfgemaakte elektrische fietsen te verkopen als student zelfstandige.

Nu vroeg ik me af of het legaal is om een gewone fiets te kopen bij een groothandel van een bekend merk.
Hier een elektrische fiets van maken die 25 gaat en een variant die 45 gaat.

Ook lijken me er nogal veel formaliteiten en attesten die moeten in orde gebracht worden aangezien het om voertuigen gaat van openbare weg, maar hier vind ik amper iets van terug op google.

Indien iemand weet waar ik me hierover kan inlezen of een andere oplossing, ik ben u alvast zeer dankbaar!

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1680

#2 , 06 sep 2020 10:57

contact nemen met FOD mobiliteit?? of verkeersveiligheid?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 06 sep 2020 14:02

Hallo, ik ben een student en heb net een eenmanszaak opgericht om zelfgemaakte elektrische fietsen te verkopen als student zelfstandige.
Als je dat als one-off doet - je fiets ombouwen met een elektrische motor voor eigen gebruik, of zelfs als fietsverkoper op vraag van een klant een elektromotor voorzien op een fiets die dat normaal niet heeft, dan ga je er mee weg komen.

Zodra dat je business model wordt, een commercieel beschikbaar model inkopen (ipv onderdelen) , ombouwen, en aanbieden aan potentiële klanten, gaan de fabrikanten zelf je tegenhouden ...
Die gaan je echt niet met hun (door jou wat aangepast) voertuig op hun eigen markt laten beconcurreren .

Een fietsontwerp is intellectueel eigendom van de fabricant.
Je kan zelf een fiets maken, daarin kan niemand je tegen houden.
Maar je kan niet zomaar het ontwerp van een andere firma nemen, wat aanpassen, en vervolgens gaan doorverkopen ...

Nu vroeg ik me af of het legaal is om een gewone fiets te kopen bij een groothandel van een bekend merk.
Hier een elektrische fiets van maken die 25 gaat en een variant die 45 gaat.
U heeft het over "fietsen" die 45 km/u gaan.
Dat alleen al is a problematisch....

Een "fiets" die 45 km/u gaat met een elektrische motor, is een bromfiets klasse P, aka speed-pedelec.
Tenminste zolang die motor enkel ondersteunt tot 45 km/u én bij zelf trappen, zoniet wordt het een elektrische bromfiets ... en dan is er geen einde aan de administratie.

Dergelijk voertuig - speedpedelec of bromfiets- moet gekeurd worden voor het verkocht mag worden, en die type-goedkeuring is vereist om het te kunnen inschrijven ...
Om het te ontwikkelen en te testen op de openbare weg, moet u toelating hebben als producent en proefrittenplaat bromfiets


Rijwiel met trapondersteuning tot 25 gaat veel simpeler zijn ...

Ook lijken me er nogal veel formaliteiten en attesten die moeten in orde gebracht worden
Dat is een understatement, zeker voor de speed-pedelec.



Leesvoer

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -kb-181115

https://wegcode.be/pdf/eu/CELEX_32013R0168_NL_TXT.pdf

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”