Economische perte total.

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

Economische perte total.

#1 , 27 aug 2020 00:56

Mijn zoon kocht vorige maand een Mercedes Vito in unieke staat. Zowel vanbinnen als vanbuiten als nieuw en ook onderaan nergens roest waar ze voor gekend zijn.
Een automaat met slechts 135.000 km.
Mensen waren de vele zeveraars beu die al geweest waren en ondanks een laag bod was de koop meteen beklonken.
Nu is er een vorige week een oud vrouwtje in zijn flank gereden en ook zijn achterwiel geraakt. Niets ergstig maar hij is toch
economische perte total verklaart???
De waarde die ze opgeven is belachelijk laag en daar koop je nog geen Vito voor die wel in afgeleefde staat is.
Zowel ik als mijn zoon zijn autotechniekers dus we hadden er ook meteen een nieuwe trekhaak voor gekocht en zelf gemonteerd en laten keuren.
Verzekering vroeg om deze kosten ook door te sturen maar aangezien we enkel het factuur vd aankoop vd nieuwe trekhaak kunnen geven is dit ook weer 500 euro minder dan wat dat normaal kost.
Zijn aankoopfaktuur is 1.600 euro hoger dan de waarde die de expert geeft maar aangezien hij eigenlijk de koop van zijn leven gedaan heeft is dat nu in zijn nadeel.
Probleem is dat er nu opkopers mogen bieden en hij zo zelfs nog minder zal krijgen.
We hebben al een afgeleefde Vito die te koop staat van hetzelfde bouwjaar maar met meer dan 300.000 km doorgestuurd naar de verzekering waar ze 3.000 euro meer voor vragen dan de geschatte waarde vd expert voor één in showroom staat.
Die expert had trouwens tegen onze carrosserie hersteller gezegd dat een Vito in deze staat uitzonderlijk is dus die schrok ook van het lage bedrag.
Kunnen we een nieuwe expertitie vragen en zorgen dat hij NIET economische perte total verklaart zal worden?
Of moeten we al eisen dat ze het bedrag al minstens verhogen naar het bedrag op zijn verkoopovereenkomst plus de kosten vd trekhaak en eventueel een vergoeding voor de plaatsing van die trekhaak bijtellen?
Dbv

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 aug 2020 19:31

Zijn aankoopfaktuur is 1.600 euro hoger dan de waarde die de expert geeft maar aangezien hij eigenlijk de koop van zijn leven gedaan heeft is dat nu in zijn nadeel.
Verzekering laten weten dat u niet akkoord gaat met de expertise + kort, maar volledig de motivatie waarom niet

- lager dan de aankoopwaarde, die al uitzonderlijk laag was gezien staat vh voertuig, lage km-stand
- extra trekhaak
- geen vergelijkbaar voertuig te vinden voor die prijs


Probleem is dat er nu opkopers mogen bieden en hij zo zelfs nog minder zal krijgen.
U krijgt evenveel ...

Stel dat voertuig volgens verzekeringsexpert 15000 € waard is
Dan zal u dat bedrag ook krijgen als u het wrak verkoopt.
Wrak heeft ook waarde ...

Als wrak nog 5000€ opbrengt, zal u slechts 10000€ van de verzekering krijgen ... en de overige 5000 vd opkoper, als u verkoopt.


Kunnen we een nieuwe expertitie vragen en zorgen dat hij NIET economische perte total verklaart zal worden?
Je kan tegenexpertise vragen

Betaalde bedrag maand voordien lijkt me wel minimum

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#3 , 28 aug 2020 09:54

Bedankt voor uw reactie.
We gaan hem zeker terug herstellen maar aangezien hij echt in showroomstaat is vrezen we dat er na het hoogste bod niet veel meer gaat overblijven om de kosten te betalen.
Kunnen we niet aanvechten dat de kosten vd herstelling wel degelijk lager is dan de WERKELIJKE waarde vh voertuig?
Enkel omdat die waarde nu belachelijk laag geschat is hebben we nu deze situatie.
Het is toch ook onze verzekering die die expert gestuurd heeft en ons nu probeert zo weinig mogelijk te betalen vermoed ik?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 28 aug 2020 10:26

Werkelijke waarde is in principe ongeveer de waarde die het kan opbrengen op de markt.

Hoeveel hebt u ervoor betaald, terwijl het voertuig blijkbaar toch al een tijdje aangeboden werd? Dat benadert dan mijns inziens de werkelijke waarde, en daar steunt de verzekering zich normaal op.

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#5 , 28 aug 2020 10:50

Nee de koper had op één week zoveel van die mensen over de vloer gehad die blijkbaar niets beter te doen hebben dan overal naar auto's te gaan kijken en dan een absurd laag bod te doen dat hij ons laag maar toch aanvaardbaar bod meteen aanvaarde.
Maar dat is dus nog steeds 1.600 euro meer dan wat de expert hem nu geschat heeft dus onaanvaardbaar.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2020 11:28

Hebt u samen met de aansprakelijksheidsverzekering ook een rechtsbijstandsverzekering onderschreven. Vraag dan die tussenkomst en de aanstelling van een tegenexpert en advocaat om de eerste expertise te betwisten.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

lukasi
Berichten: 1141

#7 , 28 aug 2020 11:39

Hier ook voor gehad met een landrover 130 waar ze op de achteras zijn gereden waardoor die 15 cm naar voren stak. Expert verklaarde landrover per total. Was alleen vergeten dat er voor veel euro's extra voorzieningen waren zoals bagagerek van 5 x180, extra aftakpunten voor stroom, slidewing voor reservewiel aan de achterzijde en dan nog wat toeters en bellen in de laadruimte. Ik kon voor het te trekken bedrag geen 2de hands vinden aan die belachelijke lage prijs en heb dus aan de hand van mijn facturen voor de aanpassingen, dokumentatie van 2de hands landrovers130 en een bestel voor overbouw geargumenteerd dat ik geen geld moest hebben maar dat verzekeraar me een gelijkwaardige 4x4 maar moest kunnen aannbieden.
Uigekeerd bedrag is met 1.5 verhoogd op voorwaarde dat ik naar een goedkopere garage ging ( alle merken)
Dus zorg ervoor dat je steekhoudende argumenten hebt en bewijzen om het bedrag te weerleggen.

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#8 , 28 aug 2020 13:05

Iedereen bedankt voor de tips.
Ik kom juist vd verzekering en heb ze alles gegeven.
Ze gaat nu eerst aan onze expert vragen om het bedrag aan te passen.
Blijkbaar gebruiken ze gewoon een tabel maar het moet wel zo zijn dat je in geval van zo'n uitzonderlijke staat dan toch een realistisch bedrag geeft.

Kali
Berichten: 762

#9 , 28 aug 2020 15:46

Ook onlangs voorgehad, meneer negeerde voorrang van rechts en reed op mijn voor as ...

Herstellingskosten waren 12.000 € maar ze wouden ook economisch perte total verklaren (exclusief model dat slechts 2 jaar gemaakt werd en waar er maar een 200-tal van in België zijn ...) voertuig was 3 jaar ...

Gelukkig genoeg reserve met de omnium ...
(Maar ook rechtsbijstand moeten inschakelen)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 28 aug 2020 21:33

Hoge wrakprijs gaat ook een bijkomende indicatie zijn dat de expert te laag schatte ...
Kunnen we niet aanvechten dat de kosten vd herstelling wel degelijk lager is dan de WERKELIJKE waarde vh voertuig?
Het is niet dat de herstelkosten lager zijn dan de waarde-voor-ongeval
Het gaat om een %
Vanaf iets rond de 2/3 herstelkost tov waarde voor ongeval :arrow: economisch total loss ...


Mijn auto is vorig jaar economisch total loss gereden.
Prijsschatting expert was vraagprijs (!) van de enige gelijkaardige wagen die in België aangeboden werd (jonger en minder km) ...

Er zit dus nogal wat marge op de expertises

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#11 , 08 sep 2020 15:38

Nog steeds niet opgelost.
Ik zal er eens de bedragen bijplaatsen.
Vito van 2008 in werkelijk showroom staat vanbinnen en vanbuiten met slechts 130.000 km. Ook onderin perfect wat bij de meeste Vito's vol roest hangt.
3 maand geleden 6.700 euro betaald en meteen 4 mooie aluminium velgen gekocht met zo goed als nieuwe banden op voor 500 euro. Ook hebben we er meteen een nieuwe trekhaak voor gekocht en zelf gemonteerd aangezien zowel mijn zoon als ik autotechniekers zijn. Dit kost normaal ook rond de 500 euro.
Nu is hij geschat op 5.000 euro + BTW maar er is een bod van 2.600 euro! Die zijn gelukkig niet komen kijken want anders was het bod waarschijnlijk nog hoger geweest.
Gewoon belachelijk dat hij nu dus zo goed als niets zal krijgen dus we hebben het geweigerd.
Van die 2.600 euro trekt die expert trouwens ook nog is 500 euro af voor "voorafbestaande schade"???
Normaal trekt hij dus 2.100 euro.
Dit zijn gewoon gangsterpraktijken ik kan het niet anders noemen.

Terug naar “Verkeersongevallen”