Is massacontrole door politie met drugshonden legaal?

KeyboardWarrior
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Is massacontrole door politie met drugshonden legaal?

#1 , 24 aug 2020 22:21

Beste,

Alvast bedankt voor een kijkje te nemen!

Een paar dagen geleden liep ik door het station, er was een hele hoop mensen die stilstonden en dicht bij elkaar.
Van social distancing was er geen sprake in ieder geval..

Bij aankomst zag ik dat het een controle was en maakte ik ommekeer aangezien dit een lange rij was en ik een aansluiting moest halen met de tram.
Plots trekt een agente in burger aan mijn arm en sleurt me naar de voorkant van de rij omdat ik "de controle wou ontwijken" en dwingt me door de controle, waar ik natuurlijk zonder probleem wel door kon geraken aangezien ik niets te verbergen had.

Maar ik voelde mij wel een beetje aangevallen. Ik werd niet aangehouden, werd fysiek door de controle gedwongen, en naderhand vroeg ik mij af of deze massacontroles in feite wel legaal zijn? Was er dan redelijk vermoeden dat ik en al die andere mensen een misdrijf gingen plegen? Kan een agent je zomaar dwingen door een controle met drugshonden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 24 aug 2020 22:42

Waarom zouden deze niet legaal zijn? Is net hetzelfde als een alcoholcontrole langs de weg, daar moet je ook niet 100m op voorhand rechtsomkeer maken omdat je er geen zin in hebt.

KeyboardWarrior
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2020 00:41

Er is wel degelijk een verschil..
Bij een alcoholcontrole zijn er in feite twee fases:
1. De politie signaliseert dat je moet stoppen, wat wettelijk geregeld is.
2. Waarna ze een alcoholcontrole doen dat wettelijk regeld is in het verkeersregelement.

Ik was te voet, in een GEBOUW van het station, niet eens op de baan.
De verkeerswetten zijn niet toepassing in een gebouw naar mijn weten? Dus alcoholcontrole of drugsgebruikcontrole zijn niet van toepassing.

Kan iemand mij duiden, liefst met een link, op basis van welk artikel de politie deze controles mag uitvoeren?

Reclame

KeyboardWarrior
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2020 01:18

Ik veronderstel dat zij dit zouden doen op basis van artikel 28 paragraaf 1 van de "Wet op politieambt".
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
1° Indien de politieambtenaar, op grond van de gedragingen van deze persoon, van materiële aanwijzingen of van de omstandigheden, redelijke gronden heeft om te denken dat de persoon die aan een identiteitscontrole wordt onderworpen in de gevallen en de voorwaarden bepaald in artikel 34, een wapen zou kunnen dragen of enig voorwerp dat gevaarlijk is voor de openbare orde;
2° wanneer een persoon het voorwerp uitmaakt van een [1 bestuurlijke arrestatie of gerechtelijke vrijheidsbeneming]1;
3° wanneer personen deelnemen aan openbare bijeenkomsten die een reële bedreiging vormen voor de openbare orde;
4° wanneer personen toegang hebben tot plaatsen waar de openbare orde wordt bedreigd.
1) Er was geen identiteitscontrole.
2) Neen.
3) Neen, station.
4) Dubieus, was er reden om te vermoeden dat er een bedreigen was.

Maar wat mij het meeste stoort is dat dit in feite een MASSAcontrole is. Niet een indiviueel geval.
Indien het op gronde van nr. 1 zou zijn zou dit betekenen dat iedereen tijdens de "fake" identiteitscontrole namelijk voldoet aan de vereiste:
op grond van de gedragingen van deze persoon, materiële aanwijzingen of van de omstandigheden, redelijke gronden heeft
wat natuurlijk ridicul is.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 aug 2020 09:08

Een station is een Openbaar gebouw. Men mag er u dus controleren. Door de rij te willen voorbijsteken heb jij je willen onttrekken aan de controle.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2020 09:54

Waar ben je toch mee bezig man ??

Ja de politie mag massa controles doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KeyboardWarrior
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 aug 2020 13:57

Lowie, Ik ben hier niet voor ongefundeerde cafépraat.
Indien ge uw pintje wilt drinken en wat wilt zeveren, ga uw gang buiten deze topic.

Ik stel concrete vragen, op basis van welke artikelen? Welke paragrafen zijn van toepassing?

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 25 aug 2020 14:04

Lowie, Ik ben hier niet voor ongefundeerde cafépraat.
Indien ge uw pintje wilt drinken en wat wilt zeveren, ga uw gang buiten deze topic.

Ik stel concrete vragen, op basis van welke artikelen? Welke paragrafen zijn van toepassing?
Ik denk dat uw vraagstelling verkeerd is, de vraag zal eerder zijn "op basis waarvan kan het verboden zijn dat de politie dit doet?". Controleren op misdrijven behoort immers tot het basistakenpakket van de politie, zoals voorzien in de Wet op het politieambt.

Dat de politie controle doet in het station van een grootstad (vermoed ik uit de tram in uw vraagstelling?), is uiteraard proportioneel met het aantal misdrijven dat in zo'n station gebeurt. Indien er ook internationaal treinverkeer is in dat station, is de link met de drugshandel al helemaal gelegd.

builder
Berichten: 189

#9 , 25 aug 2020 14:10

Art. 14, 15 en 26

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 25 aug 2020 14:16

"Plots trekt een agente in burger aan mijn arm "

Ze zal een boontje voor u hebben (onweerstaanbare sexuele drang). :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 aug 2020 15:08

Het dreigt weerom de foute kant op te gaan.

T.S. lees de volgende links. Misschien vindt u hier een antwoord op uw vragen:

https://www.senate.be/www/?LANG=nl&LEG= ... ag&NR=7924
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2017090603

viewtopic.php?t=76075

Toch moet u beseffen dat het niet allemaal kommer en kwel is bij de politie, integendeel. Het overgrote merendeel zorgt nog steeds voor onze veiligheid en ons welzijn. Overal heb je rotte appels.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Privacy-bescherming”