Factuur advocaat

huurder2020
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Factuur advocaat

#1 , 31 jul 2020 14:20

Ik stuurde een mail naar een advocaat met de vraag hoeveel het me zou kosten om actie te nemen in een zaak. Hij antwoordde dat het best was dat ik langs kwam om dit te bespreken. Ben 5 min bij hem binnen geweest, en voelde me onder druk gezet om 300 eu te betalen om een ingebrekestelling te sturen. Ik zei dat ik er nog over zou nadenken hij drong aan dat hij het meteen moest weten ik zei ok. Hij ging niks doen. Tot de 300 betaald was eens buiten belde ik hem op en zei dat ik geen actie wens te nemen, nu stuurt hij mij een mail met factuur van 60 euro??

Hij heeft me niet op voorhand gezegd dat er kosten waren aan verbonden. Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 31 jul 2020 14:21

Een advocaat werkt niet gratis. U geeft hem een opdracht en annuleert dan, dan mag hij daar kosten voor aanrekenen.

huurder2020
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2020 14:31

Een advocaat werkt niet gratis. U geeft hem een opdracht en annuleert dan, dan mag hij daar kosten voor aanrekenen.
Ik heb hem geen werk gegeven ik ben mijn mogelijkheden nog aan het bekijken. Er zijn meerdere opties en hij wou de gemakkelijke weg nemen. En uzelf een opdracht opdringen is geen manier van werken. Zeker als je duidelijk hebt gevraagd dat ik enkel wou weten wat de prijs zou zijn!

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 31 jul 2020 14:44

"Ik zei dat ik er nog over zou nadenken hij drong aan dat hij het meteen moest weten ik zei ok"

Dat lijkt mij toch een opdracht geven?

huurder2020
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2020 15:05

dusss maw er is niks op papier gezet rond afspraken, verdere erelonen en verder. ik heb ook niks getekend. nu om dit te betwisten hoe ga ik te werk?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 31 jul 2020 15:40

U hebt hem toch geraadpleegd?
U was zelfs bij hem.

Telkens ik onze huisadvocaat raadpleeg maar beslis om niet verder te gaan krijg ik steeds een factuur pro rata temporis van dat verkennend gesprek..
U moet die 60 EUR betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2020 16:06

Betaal die 60€ want het zou je wel eens veel meer kunnen kosten, u bent er geweest om een vraag te stellen en dit kan gerekend worden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lukasi
Berichten: 1140

#8 , 01 aug 2020 09:01

Ik stel me hier toch ook vragen over.
Ik krijg telefonisch de vraag om ter plaatse langs te komen voor advies ( ter plaatse niet op kantoor !! )
ik geef telefonisch mijn tarieven door waar ze mee akkoord gaan ( mondeling).
Ik ga ter plaatse geef mondeling mijn advies
Ik stuur de factuur op
Factuur wordt niet betaald, ik stap naar de vrederechter voor het bedrag van cc 75€ en krijg van de vrederechter ongelijk want ik heb geen bewijs op papier dat ik mijn tarieven mondeling heb doorgegeven en dat klant daarmee akkoord ging.

Wat is het verschil ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 aug 2020 11:10

Ja rechters ?? en het is niet omdat men gelijk heeft dat je dit ook krijgt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 01 aug 2020 11:32

De reden is ook het gewoonterecht. Het gaat om vrije beroepen, niet om handelaars.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi
Berichten: 1140

#11 , 01 aug 2020 11:50

En wie zegt dat ik geen vrij beroep ben ?
Waarom mag deze advocaat zijn uren doorrekenen ?? Uit gewoonte?
Nogal kort door de bocht niet.

Advocaat is net zo goed gebonden door de wetgeving die duidelijk stelt dat tarieven, erelonen en regiewerken steeds voorafgaandelijke en onomstotelijk moeten worden meegedeeld.

Doet hij dit niet dan kan hij geen rekening opsturen.
Ik baseer me op deze tekst van economie fgov.be punt 22.1.3 pag 3
en dit is in mensentaal de wet van 15 april 2018 Marktpraktijken en consumentenbescherming boek VI
Laatst gewijzigd door lukasi op 01 aug 2020 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 01 aug 2020 12:03

Vrije beroepen rekenen erelonen aan wanneer je hen consulteert.
Doet mijn dokter ook. Nu zelfs bij telefonisch consult.
Voor andere categorieën van zelfstandigen ligt dat anders.
Zie uitspraak rechter die u aanhaalde.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi
Berichten: 1140

#13 , 01 aug 2020 12:10

Volgens mij was de rede waarom ik geen betaling ontving juist het feit dat ik geen schriftelijk bewijs had dat ik mijn tarieven voorafgaandelijk had afgesproken .

Nogmaals waarom moet TS nu zijn advocaat betalen ?
Advocaat heeft zover ik kan opmaken op geen enkele wijze zijn uurtarief voorafgaandelijk aan TS mondeling meegedeeld, laat staan schriftelijk.
Wat is dan het verschil of zijn we allemaal niet helemaal gelijk?

Kali
Berichten: 762

#14 , 01 aug 2020 13:04

Ik maak telkens mijn tarieven voorafgaand per mail over en vraag een uur ereloon als provisie... slechts 1 op 20 mensen contacteren me daarna opnieuw .. ze gaan liever bij iemand die geen tarieven vermeld (om nadien dus zulke verrassingen te hebben ...)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 aug 2020 14:53

Ook voor advocaten geldt
Wetboek Economisch Recht
Art. VI.2.Vooraleer een consument wordt gebonden door een andere overeenkomst dan een overeenkomst op afstand of een buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst, of door een overeenkomst bedoeld in artikel VI.66, verstrekt de onderneming de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie, indien die informatie al niet duidelijk is uit de context:
[...] 3° de totale prijs van het product, met inbegrip van alle belastingen, en alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald, of, als door de aard van het product de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, desgevallend, alle extra vracht-, leverings-, of portokosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, in ieder geval het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn;
U nam contact om te weten wat het zou kosten om een zaak te starten. De advocaat nodigt u uit om dit te komen bespreken. Hij deelt u niet mee dat deze bespreking iets gaat kosten.
In die omstandigheden bent u m.i. niets verschuldigd.
Protesteer de factuur met een aangetekend schrijven en verwijs naar het feit dat de advocaat de wettelijk verplichte informatie niet verschaft heeft.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Andere”