Slachtoffer zware bankfraude

VoxisIX
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Slachtoffer zware bankfraude

#1 , 31 jul 2020 15:48

Hallo iedereen,

Helaas ben ik het slachtoffer van een zware bankfraude en wil ik even advies vragen en mogelijk een goede advocaat vinden om me verder te helpen. Ik werk buiten de EU als ex-pat manager. Ik heb een rekening in Belgie waar ik in het verleden geld heb gestort om mijn ouders bij te staan en nu om het wisselkoers risico te beperken.

Zelf ben ik heel voorzichtig en let ik heel erg op met mijn gegevens en gebruik nooit hetzelfde paswoord, maar helaas hebben ze in mijn vader een zwakke schakel gevonden. Hij woont in het VK (hij is Engelsman) en hij was via zijn computer een slachtoffer van Phishing. Ze hebben zijn rekening in HSBC in het VK leeggehaald, maar de bank heeft hem prompt verwittigd en het geld teruggehaald. Omdat ik echter heb bijgedragen aan zijn huis hebben ze blijbaar genoeg gegevens gevonden om eveneens diverse overscrijvingen te maken en mijn rekening in Belgie leeg te roven met 5 betalingen naar HSBC rekeningen in het VK.

Ik wist dit echter niet tot gisteren, Mijn vader heeft hier niet bij stilgestaan en ons niet verwittigd, dus mijn moeder is er pas 2 dagen geleden achtergekomen, 5 dagen na de overschrijvingen. De betalingen waren voor grote bedragen, 20,000 tot 25,000 elk. Gelukkig is dit maar een deel van mijn spaarcenten, maar het is toch een grote klap. Wat ik echt niet begrijp is dat ik geen enkele waarschuwing van mijn bank heb gekregen met verschillende dergelijke verdachte transacties op 2 dagen. Wij hebben meteen klacht ingediend bij de politie, ik heb diverse mails naar de bank gestuurd en heb de dag erna eindelijk iemand van de fraudedienst van de bank aan de lijn gekregen. Zij beweren dat ze mogelijk het geld kunnen terugvorderen, maar dat het ook verdwenen kan zijn. Ik heb ook pogingen gemaakt aan de Engelse kant bij HSBC zelf, maar kom geen stap verder.

Gezien er nu al bijna een week verstreken is, denk ik dat het geld al via diverse tussenpersonen aan de ander kant van de wereld zit en ik acht de kans klein dat de politie in Belgie veel kan aanvangen tegen zo'n internationaal georganiseerde misdaadgroep. Ik zou echter wel advies kunnen gebruiken over mijn rechten t.o.v de bank.

Ik heb de indruk dat de wetgeving erg vaag is. Zij hebben mij op geen enkel moment verwittigd van de verdachte overscrijvingen en dit lijkt me echt gigantische nalatigheid. Had ik het meteen geweten, hadden we veel eerder kunnen ingrijpen. Kan iemand me hierin adviseren en/of een advocaat aanraden die me verder kan helpen?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 31 jul 2020 18:57

Er moet meer aan de hand zijn ....

Met uw rekeningnummer en naam, kan men niet ineens overschrijvingen gaan doen.


Of en wanneer u verwittigd wordt van "grote" overschrijvingen, hangt af van uw bank, instellingen voor rekening, ...

Als ik redelijk wat overschrijf, krijg ik daar onmiddellijk bericht van. (email)
Zelfs interne overschrijvingen.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”