Oplossingen gezocht: 'plaatsvervulling in het erfrecht'

vraagzoektantwoord
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Oplossingen gezocht: 'plaatsvervulling in het erfrecht'

#1 , 30 jul 2020 13:43

Dag Forumleden

Ik ben momenteel heel verward en radeloos, vandaar mijn poging om hier antwoorden te vinden op mijn vragen.

Context:

Ik ben 25 jaar. ik heb een broer van 23 jaar en een zus van 30 jaar.
Onze moeder is op 50 jarige leeftijd gestorven in 2016.
Haar moeder (mijn oma) is enkele jaren voordien gestorven en haar vader (mijn opa) leeft nog maar is ondertussen ook op leeftijd en is recent naar een rusthuis verhuist.
Mijn moeder heeft nog 2 zussen (mijn tantes)

De situatie is de volgende:

Mijn opa die nog leeft is recent naar een zorgwoning gebracht. Zijn huidige woning is dus onbewoond. Doorheen de jaren hebben de zussen van mijn overleden moeder hem steeds bijgestaan in de zorg. Doorheen de jaren hebben wij jammer genoeg een héél slechte familieband opgebouwd en is er geen contact meer tussen de kleinkinderen en de resterende dochters ( mijn 2 tantes dus). Voor de duidelijkheid, de tantes zijn niet bereid om details over het verblijf en de financiën van mijn opa te bespreken met de kleinkinderen.

Mijn opa had vroeger een mooie lap grond met zijn eigen woning op gebouwd. Doorheen de jaren zijn er steeds stukken van de lap grond verkocht aan de buurman (landbouwer) van mijn opa. Recent werd blijkbaar opnieuw het laatste stukje aanpalende grond verkocht. Daar mijn opa zelf hulpbehoevend is kan ik er bijna van uitgaan dat het resterende stuk grond verkocht werd door één of beidde tantes.

Je voelt hem al aankomen... Wij zijn bang dat nu de woning onbewoond geworden is de volgende stap de verkoop van mijn opa zijn woning woning zal inhouden. Jammer om hier ook bij stil te moeten staan maar ergens zit het er aan te komen.. Wat met de erfenis indien mijn opa zou overlijden?

Als ik het goed op heb zou de verdeelsleutel volgens de plaatsvervulling als volgt gaan:

Tante 1: 1/3 van de erfenis
Tante 2: 1/3 van de erfenis
mijn moeder -> 3 kinderen: 1/9 van de erfenis per kind

Nu zie ik het gebeuren dat de woning verkocht zou worden net zoals de reeds verkochte lappen grond, en dat de tantes die alle beheer in handen hebben de situatie zo naar hun hand zullen zetten dat wij hier jammer genoeg niets van zullen zien/ erven.

Heel veel vragen komen naar boven:

1. Wat zijn onze rechten? ( inspraak/beslissingen/ weigeringen/opa zijn financiën)
2. Wat zijn onze plichten?
3. Kan de woning verkocht worden zonder het raadplegen van de andere erfgenamen (de kleinkinderen dus) zolang mijn opa nog leeft?
4. Is de verkoop van de grond doorheen de jaren rechtvaardig als zij hier inspraak in hebben gehad?
5. Wat kunnen wij als kleinkinderen doen om het deel waar mijn overleden moeder in principe recht op heeft te erven, indien mijn opa zou komen te overlijden?
6. Zijn er zaken die wij over het hoofd zien?
7. Andere..?


Alvast bedankt voor jullie lezen, tijd en informatie.

Groeten RS

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 30 jul 2020 14:12

U kunt nu niets doen.
U zal moeten wachten tot de erfenis open valt.
U zal 1/9 erven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 30 jul 2020 16:01

Als uw moeder geen stuk blote eigendom geërfd heeft (omdat door den langst leeft al heeft huwelijkscontract alles in volle eigendom naar opa ging) kan je niets doen behalve zoveel mogelijk bewijzen verzamelen van verdoken schenkingen etc.

Als uw moeder blote eigendom had hebben jullie die geërfd bij haar overlijden en kan er niet verkocht worden zonder uw akkoord. Doch als recent (na overlijden oma) nog grond verkocht werd wil dit zeggen dat die in volle eigendom van uw opa was.

Als opa binnen de 3 jaar na de verkoop van het huis overlijdt dan is de kans groot dat de fiscus uitleg vraagt over de geldstromen van de laatste 3 jaar.
Laatst gewijzigd door Sirkii op 30 jul 2020 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 30 jul 2020 16:01

Als uw moeder geen stuk blote eigendom geërfd heeft (omdat door den langst leeft al heeft huwelijkscontract alles in volle eigendom naar opa ging) kan je niets doen behalve zoveel mogelijk bewijzen verzamelen van verdoken schenkingen etc.

Als uw moeder blote eigendom had hebben jullie die geërfd bij haar overlijden en kan er niet verkocht worden zonder uw akkoord.

Stel dat alle geld weg is en t huis is nog geen 3 jaar verkocht dan zal je successie betalen op geld dat er niet meer is. Na overlijden dus op veilig spelen en aanvaarden onder voorbehod van boedelbeschrijving. Dit kost je wel wat geld doch vermijd dat je successie zou moeten betalen op geld dat er niet meer is.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 jul 2020 17:46

Als uw moeder geen stuk blote eigendom geërfd heeft (omdat door den langst leeft al heeft huwelijkscontract alles in volle eigendom naar opa ging)
Ook "enkele jaren voor" 2016 was er toch al een reservatair deel voorbehouden voor de kinderen ... :?:
Dus bij moeder vd vraagsteller terechtgekomen

"Langst leeft erft al", kon dus niet volledig van toepassing zijn.

Papieren van nalatenschap van moeder nakijken.
Daar moet al in staan wat zij erfde van grootmoeder.

Vraagsteller kan eens inloggen bij online diensten overheid, en nakijken of er deel van de onroerende goederen van de grootouders bij hen staan.


Oh, bij overlijden opa best een eigen notaris nemen
Niet die van de tantekes ...

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 30 jul 2020 18:20

@ Inazuma,

Bij “langst leeft al heeft” is er mi geen voorbehouden deel voor de kinderen bij t overlijden van de eerste: alles gaat in volle eigendom naar de overlevende partner met de bijhorende successierechten). De kinderen of hun plaatsinnemers (of broers/zussen etc als er geen kinderen zijn) erven pas in volle eigendom als die partner ook overlijdt.

Op zeker te zijn kan je idd de aangegeven databanken consulteren.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jul 2020 18:55

@ Sirkii

Die bijbehorende successierechten kunnen heel goed meevallen hoor. Op de gezinswoning betaalt de partner alvast niets; en zolang er geen 116.000 euro aan roerende goederen is ook daarop niets.

@@ Sirkii

Het aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving belet dat men op burgerlijk vlak moet bijpassen aan schuldeisers. Het werkt daarentegen in het geheel niet voor de fiscus.
Stel dat er 100.000 actief in een erfenis zit en 140.000 schulden, dan moet men niet méér schulden betalen dan 100.000.
Maar als er twee jaar voor het overlijden een huis verkocht werd voor 300.000, zal men erfbelasting betalen op 160.000. En uit de erfenis niets overhouden.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 30 jul 2020 18:57

Bij “langst leeft al heeft” is er mi geen voorbehouden deel voor de kinderen bij t overlijden van de eerste: alles gaat in volle eigendom naar de overlevende partner met de bijhorende successierechten
Wettelijke erfenisregeling dient gevolgd,
"langst leeft erft al" is daarmee strijdig, en wordt bijgevolg ingeperkt tot vrij beschikbaar deel

Spreek uit ondervinding (in 2016)

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 aug 2020 19:38

@Inazuma

Er is inderdaad altijd een voorbehouden deel voor kinderen.
Maar u vergist zich om de volgende reden.

De nalatenschap van een overleden persoon bestaat uit:
- alles wat uit het gemeenschappelijk vermogen NIET naar de langstlevende echtgenoot gaat
- samen met het eigen vermogen van de overledene.

Wie getrouwd is met een gemeenschap van goederen, kan in een huwelijkscontract overeenkomen dat de gemeenschap NIET in twee gelijke delen wordt verdeeld. Zonder huwelijkscontract gaat de ene helft naar de langstlevende echtgenoot en de andere helft naar de nalatenschap.
Maar een andere overeenkomst kan bijvoorbeeld zijn:
- een groter deel dan de helft naar de langstlevende
- of zelfs alles naar de langstlevende.

Dat is voorzien in het huwelijksvermogenrecht.

Pas nadien komt het erfrecht.
Als de volledige gemeenschap naar de langstlevende echtgenoot is gegaan,
en er is geen eigen vermogen,
dan zit er niets in de nalatenschap. Dat is volledig wettelijk.
De nalatenschap is dan een lege doos.
Het voorbehouden deel van niets is dan ook niets.
Er is geen inkorting mogelijk.
(indien er wel een eigen vermogen was, dan staat dat los van het huwelijkscontract)

-----------------------------------

Twee uitzonderingen:
- voor kinderen van wie de langstlevende echtgenoot niet de vader of moeder is
- als de overledene eigen goederen in de gemeenschap heeft ingebracht (de "langst leeft al" mag dus enkel betrekking hebben op wat de echtgenoten samen verdiend/gespaard hebben).

En zoals gezegd: een eventueel eigen vermogen heeft niets te maken met dat huwelijkscontract.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 02 aug 2020 22:33

Mijn ouders waren getrouwd met een "langst leeft, erft al "-huwelijkscontract
Geen aparte eigen vermogens.

Dit is na overlijden van eerste ouder in 2016 niet allemaal naar de langstlevende echtgenoot gegaan, maar tevens naar de kinderen ten belope reservataire erfdeel ...

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 03 aug 2020 00:49

Mijn ouders waren getrouwd met een "langst leeft, erft al "-huwelijkscontract
Geen aparte eigen vermogens.

Dit is na overlijden van eerste ouder in 2016 niet allemaal naar de langstlevende echtgenoot gegaan, maar tevens naar de kinderen ten belope reservataire erfdeel ...
Dat is vreemd. Bent u zeker dat er geen keuzebeding was?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 aug 2020 10:35

In hun huwelijkscontract staat wellicht maar één artikel over de toebedeling van de gemeenschap.
Typ dat hier eens over a.u.b. (want wat u beweert is onmogelijk).

Wat wel zou kunnen, is dat de langstlevende onmiddellijk zijn/haar verkrijging deels uitgedeeld heeft en een stuk naar de kinderen heeft overgemaakt. Dat is dan wel een schenking door de langstlevende aan de kinderen; de kinderen krijgen dat dan niet uit de gemeenschap maar uit het groter geworden eigen vermogen van de langstlevende (waar het vermogen van de eerstoverledene in terecht gekomen is).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”