Echtscheiding artikel 1455

fadimeavci1989
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

echtscheiding

#1 , 27 jul 2020 18:10

Beste,

Ik heb een vraag ivm mijn echtscheiding.

Ik heb voor mijn huwelijk een schenking 1/3 van het huis ingebracht in het huwelijksvermogen MET recht op terugname artikel 1455

Er staat in mijn huwelijkscontract dat ik 1/3 volle eigenaar was van het woning voor ik getrouwd was met mijn echtgenoot.

In het huweijkscontract staat het volgende: Recht op terugname als goed nog in natura aanwezig is artikel 1455 grondwet

aan te rekenen bij verdeling op het aandeel dat haar in het huwelijksgemeenschap toekomst bij verdeling.

Nu hoor ik dat hij ook recht heeft op deze helft klopt dit?

mvg

Fadime

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 28 jul 2020 16:18

k Veronderstel dat de andere 2/3e elk de helft is: jij dus 2/3e en je ex dus 1/3e.

Als het huis verkocht wordt en er loopt nog een lening dan heb jij recht op 1/3e na kosten (incl wederbeleggingsvergoeding) doch voor de kapitaalsaftrek. Vervolgens het kapitaal aftrekken en wat overblijft elk de helft. Als er een schuld is elk de helft van de schuld.

Vraag het de notaris. Eea hangt ook af van de exacte bewoordingen in de aankoopakte van het huis en in het huwelijkscontract

fadimeavci1989
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2020 21:04

er staat het volgende in het huwelijkscontract:

Recht van terugname artikel wetboek 1455:
indien het gemeenschappelijk huwelijksvermogen wordt ontbonden om een andere reden dan overlijden,

om het door haar ingebrachte onroerend goed bij de verdeling van het gemeenschappelijk huwelijksvermogen
en zover het nog in natura aanwezig is, samen met de gebeurlijk nog rustende hypothecaire schulden terug te nemen.

Zij zal de waarde van het gelegen Goed ten tijde van de verdeling van het huwelijksvermogen dienen aan te rekenen op het aandeel dat haar in het gemeenschappelijk huwelijksvermogen toekomt.

Wat betekent dit concreet?

Krijgt mijn ex partner bij de verdeling 50 percent van het goed dat ik heb ingebracht?

Als dit zo is dat ben ik in het zak gestoken door de notaris.

Reclame

fadimeavci1989
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2020 21:12

mijn ex partner en ik hebben in totaal 24 000 euro afgelost voor ons hypothecaire lening.

het huis heeft een waarde vandaag van 170 000 euro.

mijn deel dat ik hierin had was 41 000 euro

Kan hij de helft van eisen omdat dit ingebracht is in het huwgemeenschap met recht op terugname artikel 1455
zoals beschreven in het huwelijkscontract?

fadimeavci1989
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2020 21:39

Beste

ik heb nog een laatste vraag ik ben getrouwd onder het wettelijk huwelijksstelsel.

Er is een bvba opgericht in maart 2018 samen met mijn echtgenoot. met een startkapitaal van 18600 EURO

Ik kan aantonen dat er gemeenschapsgelden zijn geinvesteerd in het bvba door stortingen van prive rekening naar bvba rekening voor het aankopen van materiaal voor de bvba.

12000 euro doorgestort naar bvba

3800 voor aankopen van chassis doorgestort naar bvba

Ik heb alle bewijzen en rekening uittrekels van al deze stortingen naar de bvba voor het aankopen van bedrijfsvoertuig etc.

Wat gebeurt er bij een echtsheiding? Heb ik recht op deze gelden of een vergoeding?

mvg

Fadime

fadimeavci1989
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jul 2020 10:49

Beste

İk heb een vraag ik ben getrouwd met een huwelijkscontract inbreng in huwgemeeschap met recht op terugname volgend artikel 1455.

Er staat het volgende in:

İndien het huwelijk word ontbonden door een andere reden dan overlijden, om het door haar ingebrachte goed bij de verdeling voor zover het goed nog in natura aanwezig is, artikel 1455

Zij zal de waarde ten tijde Van verdeling dienen aan te rekenen op het aandeel dat haar in het huwelijksvermogen toekomt.

Het goed zal desgevallend dienen te worden verminderd met het saldo Van openstaande hypothecaire lening.

Er staat in het akte dat ik voor mijn huwelijk 1/3 eigenaar was in volle eigendom voor mijn huwelijk.

Moet ik mijn 1/3 ook afstaan aan mijn ex partner?

Mvg

Fadime

fadimeavci1989
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jul 2020 10:54

Beste

İk ben getrouwd onder het wettelijk stelsel
Maar ben verwikkeld in een echtscheiding

İk heb in het verleden een bvba opgericht met mijn ex partner.

Hier heb ik een startkapitaal voor 18600 euro geplaatst op beide namen.

İk kan ook aantonen dat er gemeenschappelijke gelden van de prive rekening naar het bvba gegaan is voor het aankopen van materiaal.

Nu ben ik geen zaakvoerder meer en zegt mijn ex partner je krijgt niks bij de echtscheiding.

İk heb bewijzen Van rekening uittreksels Van gestort geld naar de bvba.

Wat betekent dit concreet dat hij mij niks verschuldigd is?

Mvg

Fadime

Terug naar “Echtscheiding”