Factuur verstuurd naar verkeerd adres

Mollaertm
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Factuur verstuurd naar verkeerd adres

#1 , 01 jul 2020 21:57

Ik kreeg een dagvaarding voor het Vredegerecht door een advocaat die een factuur stuurde op 26/09/2020.
In 2017 heb ik een advocaat geraadpleegd toen ik ter plaatse was heb ik gemeld mijn facturen digitaal te versturen.
In oktober 2018 ben ik verhuisd naar een ander adres en heb mijn post voor 4 maanden laten doorsturen. In september 2019 stuurt hij een factuur op naar mijn vorig adres. Op de dagvaarding stond er op vermeld verstek oproeping Vredegerecht 11/06/2020 toen ik het secretariaat belde bleek dat ze de factuur, ingebrekestelling en oproeping verstuurd hebben naar mijn vorig adres waar ik al weg was van 2018. Toen ik vraagde mij de factuur te sturen deze keer digitaal heb ik deze onmiddellijk betaald. Ik kreeg een mail van de advocaat dat alles ok was en er inderdaad een vergissing was van het adres. Twee dagen later kreeg ik een mail dat ik de rolrechten Vredegerecht moet betalen van 145,84€.

Wat ik niet versta is dat hun secretariaat nooit contact opgenomen heeft en nooit mailde of mijn adres nog klopt.
Vredegerecht oproeping is toch gratis.
Een advocaat kan toch een adres opzoeken.

Wat kan ik daar tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 01 jul 2020 22:18

Een advocaat kan geen adres opzoeken (dat is een deurwaarder waar u aan denkt), u had hem dit zelf moeten laten weten toen u verhuisde.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 jul 2020 09:12

Niemand heeft een glazen bol. Als je verhuist, is het aan u om uw eventuele schuldeisers uw juiste adres mede te delen. Als je wist dat er dat er nog een factuur zat aan te komen, had je dat moeten in het oog houden.
En neen, een vredegerecht is niet gratis. Dat is enkel bij verzoening, en daar worden geen boetes uitgesproken.

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 02 jul 2020 09:59

Een advocaat kan geen adres opzoeken (dat is een deurwaarder waar u aan denkt), u had hem dit zelf moeten laten weten toen u verhuisde.
Advocaten hebben tegen betaling toegang tot opzoekingen in het rijksregister …

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 02 jul 2020 10:05

Een advocaat kan geen adres opzoeken (dat is een deurwaarder waar u aan denkt), u had hem dit zelf moeten laten weten toen u verhuisde.
Advocaten hebben tegen betaling toegang tot opzoekingen in het rijksregister …
Ja maar toch enkel in het belang van hun zaken, niet zomaar voor een facturatieadres te checken?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jul 2020 11:32

Een advocaat kan geen adres opzoeken
Toch wel
http://www.ordeexpress.be/artikel/112/1 ... w-praktijk

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 02 jul 2020 11:35

Dan zat ik verkeerd!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jul 2020 12:25

u had hem dit zelf moeten laten weten toen u verhuisde.
hebt u de wettelijke basis voor deze meldingsplicht?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 02 jul 2020 12:37

u had hem dit zelf moeten laten weten toen u verhuisde.
hebt u de wettelijke basis voor deze meldingsplicht?
Is dat niet gewoon 1382-1383 BW? Als u het nalaat uw adreswijziging door te geven terwijl u weet dat er nog een factuur komt, bent u toch nalatig en zijn de kosten voor u?

Lees ook https://www.wikifin.be/nl/faq/1-wie-moe ... nen-belgie en zowat elk ander artikel over adreswijzigingen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jul 2020 12:57

Geen enkele kritiek op de reacties.

Maar ik stel vast dat TS in zijn eerste paragraaf vermeldt : ter plaatste gemeld mijn facturen digitaal te versturen. Kantoor advocaat in de fout.

Ook zeker de opmerking dat TS zelf digitaal zijn adreswijziging bij advocaat had kunnen melden. Nalatigheid ?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jul 2020 14:25

u had hem dit zelf moeten laten weten toen u verhuisde.
hebt u de wettelijke basis voor deze meldingsplicht?
Is dat niet gewoon 1382-1383 BW?
graag de wettelijke basis voor de meldingsplicht

10/10/1967, Art. 39. Wanneer de geadresseerde bij een lasthebber woonplaats heeft gekozen, mogen de betekening en de kennisgeving aan die woonplaats geschieden.
Wordt het afschrift aan de gekozen woonplaats ter hand gesteld aan de lasthebber persoonlijk, dan wordt de betekening geacht aan de persoon te zijn gedaan.
De betekening en de kennisgeving mogen niet meer aan de gekozen woonplaats geschieden, indien de lasthebber overleden is, indien hij er zijn woonplaats niet meer heeft, of indien hij er zijn bedrijf niet meer uitoefent.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LeenW
Berichten: 12824

#12 , 02 jul 2020 14:33


hebt u de wettelijke basis voor deze meldingsplicht?
Is dat niet gewoon 1382-1383 BW?
hoe ga je de fout bewijzen?

10/10/1967, Art. 39. Wanneer de geadresseerde bij een lasthebber woonplaats heeft gekozen, mogen de betekening en de kennisgeving aan die woonplaats geschieden.
Wordt het afschrift aan de gekozen woonplaats ter hand gesteld aan de lasthebber persoonlijk, dan wordt de betekening geacht aan de persoon te zijn gedaan.
De betekening en de kennisgeving mogen niet meer aan de gekozen woonplaats geschieden, indien de lasthebber overleden is, indien hij er zijn woonplaats niet meer heeft, of indien hij er zijn bedrijf niet meer uitoefent.
En moet de dienstverrichter de verhuis van kunnen ruiken? Het is de taak van de opdrachtgever om de dienstverrichter de correcte facturatiegegevens te bezorgen, dat impliceert bijwerken wanneer nodig.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 jul 2020 16:37



Is dat niet gewoon 1382-1383 BW?
hoe ga je de fout bewijzen?

10/10/1967, Art. 39. Wanneer de geadresseerde bij een lasthebber woonplaats heeft gekozen, mogen de betekening en de kennisgeving aan die woonplaats geschieden.
Wordt het afschrift aan de gekozen woonplaats ter hand gesteld aan de lasthebber persoonlijk, dan wordt de betekening geacht aan de persoon te zijn gedaan.
De betekening en de kennisgeving mogen niet meer aan de gekozen woonplaats geschieden, indien de lasthebber overleden is, indien hij er zijn woonplaats niet meer heeft, of indien hij er zijn bedrijf niet meer uitoefent.
En moet de dienstverrichter de verhuis van kunnen ruiken? Het is de taak van de opdrachtgever om de dienstverrichter de correcte facturatiegegevens te bezorgen, dat impliceert bijwerken wanneer nodig.
als een loodgieter in 2017 bij u werken komt uitvoeren, welke wet verplicht u dan om in 2020 aan die loodgieter te melden dat je verhuist?

#topicstarter → een advocaat die een factuur stuurde op 26/09/2020
dat iemand u een factuur stuurde op 26/9/2020 lijkt mij nogal straf
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LeenW
Berichten: 12824

#14 , 02 jul 2020 17:28



hoe ga je de fout bewijzen?

10/10/1967, Art. 39. Wanneer de geadresseerde bij een lasthebber woonplaats heeft gekozen, mogen de betekening en de kennisgeving aan die woonplaats geschieden.
Wordt het afschrift aan de gekozen woonplaats ter hand gesteld aan de lasthebber persoonlijk, dan wordt de betekening geacht aan de persoon te zijn gedaan.
De betekening en de kennisgeving mogen niet meer aan de gekozen woonplaats geschieden, indien de lasthebber overleden is, indien hij er zijn woonplaats niet meer heeft, of indien hij er zijn bedrijf niet meer uitoefent.
En moet de dienstverrichter de verhuis van kunnen ruiken? Het is de taak van de opdrachtgever om de dienstverrichter de correcte facturatiegegevens te bezorgen, dat impliceert bijwerken wanneer nodig.
als een loodgieter in 2017 bij u werken komt uitvoeren, welke wet verplicht u dan om in 2020 aan die loodgieter te melden dat je verhuist?

#topicstarter → een advocaat die een factuur stuurde op 26/09/2020
dat iemand u een factuur stuurde op 26/9/2020 lijkt mij nogal straf
Andere diensten, andere verjaringstermijnen.

Maar er klopt inderdaad iets niet met de data.

Mollaertm
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 jul 2020 21:39

Dank u voor de reacties. Ondertussen is het uitgeklaard en heb ik degelijk gevraagd om de facturatie digitaal te versturen. Aangezien er geen kwaadwilligheid met verbonden is hebben we een overeenkomst en wordt de dagvaarding nietig verklaard.

Terug naar “Andere”