Jobstudent werken op Zondag

B.A
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Jobstudent werken op Zondag

#1 , 15 jul 2020 14:02

Beste

Ik werk al 2 jaar lang in een supermarktketen, meer bepaald, X in België. X is de hele week open en dus ook op een zondag. Ik als jobstudent word soms ingeplanned voor een zondag. Ik stond hier nooit bij stil maar op de zondag word ik betaald als normaal. Dus 100%, geen extra tegenmoetkoming.

Ik heb heel vaak gezien dat het wettelijk verplicht is om een extra vergoeding te ontvangen om te werken op een zondag. Ik heb het interimkantoor hierover toegelicht maar zij geven als reden dat het wordt gezien als een normale werkdag en daarom worden werknemers daar niet extra voor betaald.
Ik heb hierbij ook gevraagd aan een vaste werknemer bij X of zij extra loon krijgen op een zondag en het antwoord daarop was dat ze ervanuit gaan van wel maar dat ze het niet hebben gecheckt of dat inderdaad zo is.

Ook krijgen de werknemers maaltijdcheques maar de jobstudenten krijgen dit niet.

Is X juridisch correct bezig in dit geval of word ik beperkt in mijn rechten.

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2020 14:28

https://www.vlaamsabvv.be/art.cfm?pid=18057

https://www.startpeople.be/nl/download/ ... ntenarbeid

TOELICHTING

[uLinken verstrekt op basis van info TS
ter verduidelijking, bronweergave en info voor TS[/u]

B.A
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2020 14:35

https://www.vlaamsabvv.be/art.cfm?pid=18057

https://www.startpeople.be/nl/download/ ... ntenarbeid

TOELICHTING

[uLinken verstrekt op basis van info TS
ter verduidelijking, bronweergave en info voor TS[/u]
Beste ik heb deze documenten doorgenomen maar hier staats niets vermeld over de vergoeding om op een zondag te werken

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jul 2020 15:13

Wel dat u recht heeft op 1 extra recupdag. De rest hangt af van de sector overeenkomsten of van de betrokken supermarktketen.

Waarom denkt u dat de zelfstandigen voor zaterdag en zondag werk, feestdagen of eindejaar geen personeel kunnen vinden ? Niet omdat die jongens of meisjes niet willen werken maar omdat de zelfstandigen niet willen betalen volgens gangbare normen. Uitbuiting ??
In uw geval ( zoals ikzelf kan lezen in de links ) 1 extra recup dag. Extra betaling : dubbel ??
Denk het niet ( alhoewel ik het niet meer dan logisch zou vinden voor extra betaling ).
Is misschien ook de reden waarom voor de weekenden meestal studenten aangeworven worden.

En een goede raad : interimkantoren volgen meestal de eisen van de opdrachtgever ( dikwijls tegen de wettelijke regels in ) : dit uit beroepservaring.
Hun klanten zijn koning en daar leven ze van.

B.A
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jul 2020 15:53

Hartelijk bedankt voor uw informatie! Dus eigenlijk komt het erop neer dat ik redelijk weinig kan doen hiertegen. Misschien kan ik het vragen aan een vakbond of iets mogelijk is.

Maar nogmaals hartelijk bedankt ik begrijp het!

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jul 2020 17:29

Hartelijk bedankt voor uw informatie! Dus eigenlijk komt het erop neer dat ik redelijk weinig kan doen hiertegen. Misschien kan ik het vragen aan een vakbond of iets mogelijk is.

Maar nogmaals hartelijk bedankt ik begrijp het!
TS : link 1 = vakbond ABVV heb ook bij andere vakbonden gekeken : hetzelfde stramien.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jul 2020 21:01

in de supermarkten, kleinhandel zoals bakkers, beenhouwers heeft men GEEN extra vergoeding voor werken op zondag , en ook niet in de horeca !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jul 2020 18:58

houdt ook in uw achterhoofd dat het interimkantoor uw werkgever is, en niet X zelf. Op sich is het logisch dat iemand met een andere werkgever en ander loon heeft, ook al heeft u dezelfde werkplek...

Terug naar “Loon”