Belasting verkoop horloge/juwelen

OttoC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belasting verkoop horloge/juwelen

#1 , 12 jul 2020 22:54

Beste

Ik vroeg mij af of ik belasting zal moeten betalen indien ik mijn persoonlijke horloges zou verkopen. Het gaat over horloges in een verzameling en sommige horloges zitten rond de €10.000 per stuk. Kan ik deze horloges gewoon verkopen en het bedrag laten storten op mijn rekening of komt de fiscus een graantje meepikken?

Bedankt
O.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 12 jul 2020 23:14

Zolang dit eenmalig is, is dit belastingvrij.

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2020 09:43

€10.000 voor één horloge, en zo zijn er verschillende? Toch eens opzoeken of het hier niet om occasionele inkomsten gaat?

Even lezen (ik vind niet meteen de meest recente versie van dit document, is dus voor aanslagjaar 2017): https://eservices.minfin.fgov.be/taxonw ... artie2.pdf (aan te geven: "Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten" Valt de verkoop van horloges met eventuele winst daar neit onder).

Reclame


father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jul 2020 11:19

€10.000 voor één horloge, en zo zijn er verschillende? Toch eens opzoeken of het hier niet om occasionele inkomsten gaat?

Even lezen (ik vind niet meteen de meest recente versie van dit document, is dus voor aanslagjaar 2017): https://eservices.minfin.fgov.be/taxonw ... artie2.pdf (aan te geven: "Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten" Valt de verkoop van horloges met eventuele winst daar neit onder).
Zou aan TS willen vragen of hij van alle horloges een aankoopbewijs met oorspronkelijke prijs heeft.
Zoals ik uit zijn topic kan uitmaken heeft er hij een heel deel en allemaal van duizenden euro's.
Worden die horloges verkocht aan de oorspronkelijke prijs of met een degelijke prijsverhoging.
Over welk totaal bedrag spreken wij ongeveer ?

Indien die bedragen op uw bankrekening komen; denk ik dat de bankier deze zal moeten nagaan en waarschijnlijk moeten doorgeven aan de fiscus.

Zou toch in ieder geval op mijn hoede zijn. Fiscus kan het controleren en dat hangt dan af van hun beoordeling.
Het is volgens mij een verhandeling in de grijze zone.
Er is geen BTW verschuldigd als het om verkoop van gebruikte oude private goederen handelt. Ook afgezien van de grootte van het bedrag.
Maar in dit geval denk ik niet dat het handelt om oud gediente spullen.
De fiscus kan in ieder geval lastig ( wil nog niet zeggen dat er geïnd gaat worden ) doen.

TOELICHTING

Inlichtingen gegeven op grond van de verstrekte info TS

OttoC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2020 14:12

Bedankt voor de antwoorden.

Van ieder horloge heb ik het orgineel aankoopbewijs. De meeste horloges zijn redelijk in prijs gestegen (±2.000 euro per stuk), sommige wat meer. Het was nooit mijn intentie om deze horloges als een investering te vergaren.
Het is niet de bedoeling dat ik al mijn horloges verkoop, ik verzamel ze nog steeds. Ik zou gewoon enkele horloges af en toe verkopen om nieuwe horologes aan mijn collectie toe te voegen. Ik kan dus ook geen totaal bedrag geven.

Bedankt
O.

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jul 2020 15:19

€2000 winst op één horloge, en dit enkele keren per jaar? Ik denk niet da je dit gelijk kan stellen aan eens een fiets tweedehands verkopen of iets dergelijks.

Als je juridisch en fiscaal in orde wil zijn: contacteer uw lokaal belastingskantoor en vraag het na. Dan ben je zker. Hier op het forum zal je enkel "meningen" horen, maar zal je nooit zeker zijn of je nu wel het huiste advies gekregen hebt.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 13 jul 2020 16:13

Ik heb al meermaals waardevolle schilderijen verkocht die reeds verschillende generaties in de familie waren.
Ook hoge bedragen en nooit heb ik daar vragen of problemen mee gehad.
Zelfs nooit aan gedacht om daarmee naar de belastingcontroleur te stappen.
Ik ga die man daar niet wakker voor maken hé.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12811

#9 , 13 jul 2020 16:33

Men kan eenmalig zijn collecties verkopen, valt perfect onder beheer privévermogen.

zie ook:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... r13ZgNv6xI

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 jul 2020 18:17

Bedankt voor de antwoorden.

Van ieder horloge heb ik het orgineel aankoopbewijs. De meeste horloges zijn redelijk in prijs gestegen (±2.000 euro per stuk), sommige wat meer. Het was nooit mijn intentie om deze horloges als een investering te vergaren.
Het is niet de bedoeling dat ik al mijn horloges verkoop, ik verzamel ze nog steeds. Ik zou gewoon enkele horloges af en toe verkopen om nieuwe horologes aan mijn collectie toe te voegen. Ik kan dus ook geen totaal bedrag geven.

Bedankt
O.
Verwijzend naar #2 en #9 van LeenW waarin zij schrijft éénmalig. TS duidt hier aan af en toe en de waarde van de horloges lopen toch aanzienlijk op.
En verkopen om andere aan te schaffen = ruikt een beetje naar handel.
En ook verwijzend naar #8 Thomas. De drie reacties zouden best kunnen; maar of de kruik steeds te water blijft gaan weet ik niet gezien de huidige druk op de fiscus, banken en ...

Ook de bijlage van LeenW ( zeer interessant trouwens ) maar laat toch de deur op een kiertje bij grondig lezen.

Wil niet zeggen dat ik ga beweren dat TS in aanraking zal komen met de fiscus, maar hem 100% op zijn safe zetten ?
Bij Thomas handelt het duidelijk om erfstukken en familie patrimonium. Hier heb ik persoonlijk een gevoel van verkopen om terug aan te kopen. En betreft dus geen éénmalige actie.

Wil iedereen er op wijzen dat ik hier niet in discussie wil gaan; want dit is een persoonlijke mening. En TS moet van mij zeker de fiscus niet inlichten.

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 jul 2020 09:38

Zelfs nooit aan gedacht om daarmee naar de belastingcontroleur te stappen.
Ik ga die man daar niet wakker voor maken hé.
Mmm, een "juridisch" forum waar langs de neus weg / tussen de lijnen door belastingsontduiking gepromoot wordt? Op zijn minst bedenkelijk, niet?

In dat geval pas ik mijn raad even aan:

1. Wil je geen belastingen betalen: geef het niet aan en hoop dat de fiscus er niet achter komt. => Als zou blijken dat je deze inkomsten WEL moest aangeven en de fiscus komt er achter, zullen de kosten redelijk oplopen.
2. Wil je juridisch en fiscaal in orde zijn: bel met uw lokaal belastingskantoor en vraag wat je moet doen.

Ik lees hier veel verschillende meningen, en wie gaat u vertellen welke de correcte is? Juist, iemand die er iets van kent: uw belastingskantoor!

Hoe er rekening mee dat de verkoop van één enkele horloge al over een bedrag van meer dan €10.000 zal gaan! Als je een aantal nedragen van €10.000 of meer op uw rekening gestort krijgt, gaat er bij de bank een belletje af en kan deze informatie doorgespeeld worden naar de belastingen. Als dan zou blijken dat u dit weldegelijk moest aangeven, kan je er vrij zeker van zijn dat ze aan uw bel komen trekken.

Tenzij je echt de intentie hebt de belastingen te ontduiken, begrijp ik niet waarom eens bellen naar uw belastingskantoor niet de beste oplossing voor uw vraag zou zijn...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jul 2020 10:35

Zelfs nooit aan gedacht om daarmee naar de belastingcontroleur te stappen.
Ik ga die man daar niet wakker voor maken hé.
Mmm, een "juridisch" forum waar langs de neus weg / tussen de lijnen door belastingsontduiking gepromoot wordt? Op zijn minst bedenkelijk, niet?

In dat geval pas ik mijn raad even aan:

1. Wil je geen belastingen betalen: geef het niet aan en hoop dat de fiscus er niet achter komt. => Als zou blijken dat je deze inkomsten WEL moest aangeven en de fiscus komt er achter, zullen de kosten redelijk oplopen.
2. Wil je juridisch en fiscaal in orde zijn: bel met uw lokaal belastingskantoor en vraag wat je moet doen.

Ik lees hier veel verschillende meningen, en wie gaat u vertellen welke de correcte is? Juist, iemand die er iets van kent: uw belastingskantoor!

Hoe er rekening mee dat de verkoop van één enkele horloge al over een bedrag van meer dan €10.000 zal gaan! Als je een aantal nedragen van €10.000 of meer op uw rekening gestort krijgt, gaat er bij de bank een belletje af en kan deze informatie doorgespeeld worden naar de belastingen. Als dan zou blijken dat u dit weldegelijk moest aangeven, kan je er vrij zeker van zijn dat ze aan uw bel komen trekken.

Tenzij je echt de intentie hebt de belastingen te ontduiken, begrijp ik niet waarom eens bellen naar uw belastingskantoor niet de beste oplossing voor uw vraag zou zijn...
Joris, uw reactie kan ik volledig volgen. Dit zit ook verweven in mijn reacties.
De situatie van Thomas is totaal verschillend dan van TS.

En bij de minste twijfel ( en TS heeft die ) is een simpel ( zelfs anoniem ) telefoontje aan de belastingdienst in zijn streek, zelfs een mailtje aan de FOD financiën Brussel kan. Deze diensten zijn inschikkelijk en goed toegankelijk. Dan heeft hij zekerheid en kan hij nog oordelen wat te doen.
Ikzelf zou de banken niet onderschatten in dit geval want het gaat over bedragen die naar herkomst vragen, en zeker indien het cash op de rekening wordt gestort. Is zelfs hun opgedragen regels.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 14 jul 2020 11:33

De waarde van de éénmalige verkoop is irrelevant. 10 000 EUR vind ik niet veel. Of een bank moeilijk doet of niet hangt enkel af van hoeveel geld je daar aanhoudt.
Zo kan 50 000 EUR soms een belletje doen rinkelen maar in andere gevallen zal een veelvoud daarvan geen enkele reactie uitlokken.
Verder: ook de raad om -in bepaalde gevallen contra legem te handelen kan correct juridisch advies zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 jul 2020 12:42

De waarde van de éénmalige verkoop is irrelevant. 10 000 EUR vind ik niet veel. Of een bank moeilijk doet of niet hangt enkel af van hoeveel geld je daar aanhoudt.
Zo kan 50 000 EUR soms een belletje doen rinkelen maar in andere gevallen zal een veelvoud daarvan geen enkele reactie uitlokken.
Verder: ook de raad om -in bepaalde gevallen contra legem te handelen kan correct juridisch advies zijn.
Thomas,

Ik denk dat er wel wat forumleden € 10.000 wel veel vinden. Wij zijn allemaal geen renteniers.
U haalt steeds EENMALIGE VERKOOP aan : TS af en toe = is niet eenmalig. En daar bovenop verkopen en terug aankopen.

Maar ik laat TS de vrije keuze in handelen. Hij moet maar beslissen wat hij doet. 1 telefoontje of 1 mailtje naar de FOD financiën ( kan zelfs anoniem zeker per email ).

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 14 jul 2020 12:45

Als TS er een handeltje op na houdt is het antwoord duidelijk en de vraag overbodig.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”