Waterleiding

excaliber
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Waterleiding

#1 , 11 jul 2020 11:24

ik zit met een vraagje waar ik niet weet hoe het wettelijk zit en vindt geen antwoord op google

Als voorbeeld : Men heeft een appartementsgebouw met 3 appartementen boven elkaar.
Er loopt een gemeenschappelijke waterleiding tot het 3de verdiep.

Volgens wat ik op internet vindt, is zodra er een aftakking is en dit gaat enkel naar 1 appartement dit een private leiding is en bij schade het bijhorende appartement de kosten draagt voor herstelling.

Nu mijn vraag is :

hoe zit dat bij de leiding dat van 2de verdiep (na aftakking) dat doorloopt naar 3de verdiep. Dit stuk wordt dan enkel gebruikt voor 3de verdiep appartement (private leiding) maar loopt ook door 2de verdiep.
Stel nu dat er schade komt op de waterleiding tussen aftakking 2de verdiep en plafond 2de verdiep.
Wordt de leiding dan bezien als gemeenschappelijk tot aan plafond en vanaf dan privaat?
wie staat dan in voor de kosten. vme of eigenaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 11 jul 2020 11:31

Neen dat is een private aftakking.
Privaat voor appartement dat erdoor wordt bediend.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

excaliber
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2020 11:51

hartelijk dank voor uw antwoord.

Mijn kennis is weer vergroot :)

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2020 12:17

Heb toch een bijkomende vraag aan TS.
Is er slechts 1 watermeterteller met 1 gemeenschappelijke leiding naar de appartementen ?
Of zijn er watermetertellers per appartement in de gemeenschappelijke delen ?

Indien aparte tellers bij binnenkomen watervoorzieningen ( door Pidpa of andere mij. ) en aparte leidingen = private kosten.

Indien 1 leiding naar boven en aparte tellers in de appartementen : kosten privaat vanaf de teller. Kosten gemeenschappelijk tot aan de teller.

excaliber
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jul 2020 12:26

dank u Father b voor uw antwoord.
Mijn vraag was een fictieve vraag.

was iets waar ik al langere tijd vragen over had.

Dus als ik het juist begrijp is het antwoord van Thomas indien er geen meters zijn.

En indien er aparte meters zijn in het appartement, is het gemeenschappelijk tot aan de aparte meter en daarna privaat?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jul 2020 12:33

Indien er geen aparte meters zijn, is het gemeenschappelijk, de leiding in het appartement zelf is steeds privatief. Bij aparte meters vanaf de meter : privatief.
De leiding omhoog is bij 1 meter gemeenschappelijk.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 11 jul 2020 16:56

Neen dat is een private aftakking.
Privaat voor appartement dat erdoor wordt bediend.
Dus volgens u is de leiding, vanaf de aftakking 2de ver. privatief tot in het app. 3de verdieping. Die leiding ligt dan toch voor een deel in het privatief van de 2de verdieping?
Hetzelfde zou dan ook gelden voor de aflopen? De afloop 3de is privatief tot aan de eerst inlaat op de 2de verdieping.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 11 jul 2020 17:36

Uiteraard.
Vanaf het punt waar de leiding voor 1 bepaald appartement bestemd is hoort die leiding privatief bij dat appartement. TS geeft aan dat de gemeenschappelijke leiding stopt in appartement er onder en daarboven niet meer gemeenschappelijk is. Dat is natuurlijk wel een eigenaardige gedachtegang.
Of die leiding door een ander privatief loopt is daarbij van geen enkel belang.
Als de buis gemeenschappelijk was liep ze ook door dat privatief.
Idem voor aflopen, elektriciteit (ligt deels onder de vloer van bovenliggend appartement (voor plafondverlichting) en zo verder.

Op de keper beschouwd is de situatie zoals beschreven door TS niet realistisch.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de basisakte stelt dat de gemeenschappelijke leidingen stoppen op een bepaald verdiep.

Mijn antwoord moet dan ook geïnterpreteerd worden in de context van de fictieve gedachtegang van TS.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

excaliber
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jul 2020 23:23

hartelijk dank iedereen voor jullie antwoord.


Dus eigenlijk is het voor interpretatie vatbaar.

1st interpretatie : vanaf 2de verdiep aftak tot 3de verdiep private leiding (wordt enkel door 3de verdiep gebruikt)

2de interpretatie : als de gemeenschappelijke leiding tot 3de verdiep gaat en ge takt daar altijd vanaf is het privaat vanaf da aftakpunt


mits er geen aparte water meters zijn

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 12 jul 2020 00:19

Neen er is geen interpretatie voor nodig. Normaal staat dat in de basisakte van het gebouw. Bij mijn weten zijn de stijgleidingen ingeval er maar 1 waterteller is altijd omschreven als gemeenschappelijk.
Indien elk appartement zijn eigen meter heeft dan is de leiding vanaf de teller privatief.
Er komt geen interpretatie aan te pas.
Uw optiek is onmogelijk,want het zou betekenen dat de hoger gelegen appartementen hun water betrekken via de privatieve leidingen van de andere appartementen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

excaliber
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jul 2020 08:50

Hier is een stapje dat ik mis om dit te begrijpen : Uw optiek is onmogelijk,want het zou betekenen dat de hoger gelegen appartementen hun water betrekken via de privatieve leidingen van de andere appartementen.

Ik heb een schetsje gemaakt hoe ik de situatie voorstel zodat we over dezelfde situatie praten ( een foto zegt soms meer dan puur tekst)

Afbeelding

1st interpretatie en 2de interpretatie is dezelfde schets maar wel verschillend wie er betaald bij schade.

Dus zoals je aangeeft moet je dan eigenlijk de basisakte uitpluizen om te zien of de stijgende leiding gemeenschappelijk is

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jul 2020 10:31

#11

Zoals uw schets weergeeft, is de stijgende leiding zeker gemeenschappelijk. En zeker waar u aangeeft waar de schade is.

Indien u de diverse reacties goed interpreteert, moet het duidelijk zijn.
Indien er een watertoevoerleiding per appartement moest zijn ( ook 4 meters ) = privatief.
1 leiding = gemeenschappelijk. Binnen appartement zelf = privatief.

Maar u duidt duidelijk schadeplaats aan in de gemeenschappelijke leiding.

excaliber
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 jul 2020 11:04

ty,

nog een laatste vraagje ivm 1 gemeenschappelijke leiding

van waar begint dan van app. 3de verdiep de privaat.
van zodra het door de vloer komt, of zodra het horizontaal loopt,of de leiding versmalt, of da 1 meter,...?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 jul 2020 11:14

Vanaf de aftakking in zijn appartement.
Vanaf de private teller is het steeds privatief.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”